A Nike Dunk szériája már évtizedek óta a márka ikonikus modelljeihez tartoznak. A cikkben pedig kiderül, hogy honnan indult a cipő, és hogyan lett igazi ikon 2020-ra. Olvasd el az egész történetet, és ismerj meg 5+1 olyan modellt, melyek már a megjelenés előtt igazi klasszikusak! Minden itt, a tovább után!
Élet a Dunk előtt
1985-öt írunk. A Nike egyik vezető tervezője, Peter Moore bizakodik egy új termék sikerében. Akkor talán még nem gondolták Beavertonban sem, hogy Michael Jordan és játéka majd az egész világot megmozgatja – pedig így lett. Az emberek beszéltek a Jordan 1-ről, minden rajongót izgatott, hogy a klasszis Michael Jordan újra abban a piros-fekete cipőben lép-e majd pályára. A „levegő ura” pedig újra és újra felhúzta azt a saját nevét viselő kosárcipőt, meccsenként 5000 dollárért. Jól tudta Jordan és a Nike is, hogy semmibe venni a liga normáit nem könnyen felejthető eset.
Let’s do something new!
Peter Moore tehát az újítások embere volt. Amikor meghívta Jordant Oregonba egyeztetni a közös terveket, a kosárlabdázó így zárta a beszélgetést: „Ezt akkor sem hordhatom, ezek az ördög színei!”. De Moore meggyőzte.
A sikerek után tehát a Nike a győztesek kikövezett útján haladhatott tovább. Meg is született a tervezőcsoport fejében az ötlet: még több kosárcipő kell, elérhető áron, sok színben. Ez lett a Dunk. Mindenki akart pirosat magának, és a Jordan 1-hez hasonló dizájn nem okozott csalódást a pipás cégnek. A hosszú szárú változat tökéletes volt a pályára, a rövid pedig akár utcai viseletre. Később persze mindegyiket használták mindenhol.
A valódi mérföldkő a széria történelmében a még 1985 során bemutatott „Be True to Your School” kampány volt. A kezdeményezés keretében a magas szárú változatok nagy múltú amerikai egyetemek hivatalos színeit kapták meg, ezzel tisztelegve a hagyományok előtt. Mondani sem kell, hogy ez a reklám mekkora hírnevet hozott.
Régebben más volt
A 90-es években sem táncolt azért mindenki, sokan voltak az utcai kosarasok is. Ebben az időszakban kezdték el használni ők is a Dunk-ot, főként strapabíró kialakítása miatt. Az utolsó ezredforduló előtti évtized viszonylag csendben telt a modell életében, de egy „Retro” sorozat azért megjelent 1998-ban és 99-ben.
Új vizeken
Nem, azért vízben nem, a deszkások körében viszont annál inkább elterjedt lett, különösen 2002 után. Ekkor alakult meg a Nike skateboarding részlege, külön a gördeszkázás szerelmeseinek. Innentől kezdve a sportág számos kiemelkedő és kevésbé kiemelkedő tagja használta a Dunk-ot, immáron az „SB” előtaggal kiegészülve. A deszkás világban pedig meglelte igazi otthonát a modell.
Ettől kezdve aztán őrülten pörögtek a legmenőbb színállások, megszámlálhatatlan kollabok és iszonyat ritka limitált darabok. Szinte lehetetlen felsorolni mennyi híres együttműködés alanya volt a Dunk, az elmúlt 2 évtizedben: Supreme, Jeff Staple, Stüssy, Diamond Supply, vagy az olyan new school darabok mint az Off-white, vagy a Travis Scott modellek… Végtelen a lista.
Így lett olcsó cipőből a legdrágább
Az alapkoncepció a Dunk esetében a kezdetek óta ugyanaz maradt: egy jó minőségű, kényelmes, és olcsó cipő, ami bárki számára hozzáférhető. És ez az alapdarabokkal tényleg így is van, de akkor hogy lehet, hogy például a StockX legdrágább cipőinek listáját mégis szinte csak Dunk-ok vezetik, és simán 10 000 USD, azaz bő 3 000 000 forint feletti áron pörögnek?
Nos, mindez köszönhető annak, amiről fent szó volt: a 21. század elejétől fogva olyan meghatározó sziluetté vált, hogy a legnagyobb márkák választották a kollabjuk alapjául, a legfelkapottabb személyek és tervezők kaptak saját darabokat, és még a legőrültebb színállásokért is rajongtak az emberek.
Valahol pedig ebben rejlik a cipő zsenialitása, és ezt a Nike nagyon jól meglovagolta. Egy eredetileg középkategóriás, igazi GR terméknek szánt cipőből lett a 2000-es évek legnagyobb sneaker-ikonja, köszönhetően az utcai kultúrának.
Ami pedig igazán érdekes, hogy ez a siker egyszerűen ma sem hagyott alább. Nem csak a 10-15 éves darabok elismertek és körülrajongottak, de a newschool éra szülöttei is megkapják a megérdemelt reflektorfényt.
Épp ezért gyűjtöttem olyan hamarosan érkező darabokat, amelyekre biztosan emlékezni fogunk:
5+1 Dunk, ami már a megjelenés előtt klasszikus
1. Ben & Jerrys „Chunky Dunky”
Ha egy kollab lehet különleges, akkor a Ben & Jerrys Dunk-ja biztosan az. A cipő nevét egyébként a gyártó „Chunky Monkey” névre keresztelt banános-diós fagylaltja adta. A felsőrészre pontosan másolták át a fagyisdoboz hangulatát, az erős kék-zöld felsőrésszel, az elfolyó pipával és természetesen az elmaradhatatlan tehenes mintával. Mindemellett hadd emeljem ki az igazán fantasztikus részleteket: a kis varrott felhők a sarkon, a színes talpbetét, vagy a színes cipőfűzők.
A cipő pontos megjelenését még nem tudjuk, annyi fix, hogy még idén nyáron érkezik, sok sikert a beszerzéshez.
2. 7-Eleven x Nike SB Dunk
A Dunk cipőt sokszínűségét mi sem tükrözné jobban, hogy bevállalnak egy ilyen együttműködést. Ha valaki nem hallott még róla, a 7-Eleven egy Japán-Amerikai kiskereskedelmi üzletlánc, egész egyszerűen élelmiszerbolt-hálózat. A közös Dunk klasszikus bőr felsőrésze kapta meg a bolt színeit, sarkán pedig a híres 7-Eleven logóval. Ha valamilyen SB cipőre nem számítottunk, akkor az biztosan ez, de pont ettől lesz csodás.
Jelenleg szintén semmi biztosat nem tudunk a megjelenésről, stay tuned, remélhetőleg hamarosan kiderül.
3. CPFM Dunk Lows
A Cactus Plant Flea Market (CPFM) már nem először munkálkodik a Nike-val, ha emlékeztek a tavalyi Vapormax kollab elég nagyot ment. Most pedig a hírek szerint 2 hasonló színállású Dunk-on dolgoznak. Mindkét verzió fémes hatású felsőrészt kapott, az egyik platinumszürke, míg a másik egy zöldes árnyalatban pompázik. Persze mindkét cipő sarkán ott mosolyog a kis CPFM logó, ami csak finoman fémjelzi az alkotó kilétét.
A megjelenés november-december örül várható, mindössze 120 dolláros retail áron.
4. Medicom Toy x Nike SB Dunk
A Medicom Toy-t mára már szinte mindenki ismeri, ha más nem, akkor a hypebeast körökben ajnározott „bearbrick” figurákról. Nem utolsó sorban pedig a márka már hosszú évek óta a Nike partnere, számos közös munkát hoztak már össze, az elsőt egészen pontosan 2004-ben. Szóval egyáltalán nem egy új kapcsolatról beszélünk, ellentétben az új közös modellel, ami friss csavart vitt a közös sztoriba. A teljesen „szőrös” felsőrész sarkába – hiszen Dunk-ról beszélünk – került a hímzett bearbrick logó. Nem kis feladat vár az új modellre, ha fel akar nőni a legendás elődjeihez, de az esélye meg van rá, az biztos.
5. Off-white x Nike Rubber Dunk
Azt hiszem távol áll tőlem, hogy személyesen valaha is tetszeni fog a Dunk ezen verziója, de úgy tűnik Virgil mindig tartogat valamit. Ugyan az OW már készített egy 3 darabból álló Dunk kollekciót, nem álltak meg itt, és úgy tűnik egy még őrültebb változattal álltak elő. Habár az átdolgozott sziluett már inkább hasonlít egy munkavédelmi cipőre, mintsem az eredeti sneakerre, nevében azért mégiscsak Dunk marad, így pedig mindenképp helyet érdemel ezen a listán. Az pedig majd kiderül, hogy ez is átmegy-e a ronda-elmegy-tetszik-resell evolúción, ahogy azt már sok más társa megtette.
Már most várom, hogy mennyire őrülnek meg majd érte az emberek, hiszen ha minden igaz, több színállásban is érkezik a nyár folyamán.
+1: Nike SB Dunk High „420”
Ez a cipő egy picit kilóg a sorból, egyrészt mert már április 20.-án megjelent, másrészt pedig magas szárú. Azonban mindenképp úgy gondoltam, hogy ide tartozik, mivel az új Dunkok között kiemelkedően különleges, és azt hiszem nincs olyan sneakerhead, akinek jelenleg nem egyre fájna a foga.
StockX-en ezek a modellek mérettől függően jelenleg akár 10 000 dollár felett is mehetnek, ami már egy olyan árkategória, amit ritkán ér el egy-egy megjelenés.
A 4/20-as megjelenések mindig is jókat futottak a Nike-nál, főleg az SB vonalon, ami idén ezzel a darabbal csak megsokszorozódott. 10 éve dobták ugyanis piacra az úgynevezett „Skunk Dunk”-ot, ami az akkori 4/20 drop volt, zöld felsőrésszel, lila pipával. Az idei megjelenés pedig értelemszerűen ezt fordította meg. Az, pedig hogy ennyire a magasba szökött az áruk, a hihetetlen limitáltságnak köszönhető, minden tulajdonos a cipő külső sarkán olvashatja a saját párjának számát: 1-től egészen 420-ig. Egyszóval ez a modell azonnal belevéste magát a sneaker-történelembe.
Verdict:
A Dunk széria 35 éve töretlenül áll a Nike palettájának csúcsmodelljei között, ráadásul az egyik legegyszerűbb sziluettként: Semmi Air, semmi cicoma, csak egyszerűen egy jó cipő, amit mindenki szeret. És pont ettől jó. Az OG sneakerheadektól kezdve, akik a retró formákért rajonganak, egészen a legfiatalabbak is megtalálják benne azt, amiért szeretik, hordják, adják-veszik.
Ez a cipő pontosan tükrözi, hogy miről szólt régen, és miről szól ma is egy sneaker körüli kultúra, rajongás, érdeklődés, és hogy a Dunk-ok korszakának még nincs vége, az biztos.