Sneaker szleng szótár

A sneaker kultúra is kialakította a saját nyelvét: egyszavas kifejezések, rövidítések, legtöbbször persze angolul, melyek gyakran felbukkannak a modellek nevében, vagy a nemzetközi sneaker adásvétel során. Érdemes megismerni őket, akár a neten nézelődsz, akár online adásvételekben vagy, esetleg biztos akarsz lenni benne, hogy nem ugatnak le egy hozzászólásod miatt 😉 Ha kíváncsi vagy a sneaker csoportokban látott szavak jelentésére akkor katt tovább az egyetlen magyar sneaker szleng szótárhoz 😛

sneakerbox.hu Sneaker Szleng Szótár

sneakerbox.hu Sneaker Szleng Szótár

Sneakerhead barátaink, Roland és András segített a „sneaker alapszókincs” összegyűjtésében. Van itt kezdőknek és haladóknak szólók is, okosodjatok 😀 A kifejezések betűrendben vannak, ha hiányolsz valamit, akkor nyugodtan írd írd be a hozzászólásokba (magyar leírással/fordítással együtt), vagy üzenj nekünk Facebook messengeren és ha valóban hiánypótlónak érezzük, akkor betesszük a szótárba!

Kattints a betűkre és odaugrunk a szótárban!

A B C D F G H K L N O P Q R S T U V W Y

 

A

ASSC

Az Anti Social Social Club márka rövidítése. Kitalálója nem is márkának szánta, de aztán felkapta az underground világ majd a celebek is, így egy igazi hypebeast brand vált belőle. Ha többet is szeretnél tudni a márkáról, olvasd el Anti Social Social Club márkasztori cikkünket!

B

Beater

Nagyon elhordott, erősen elhasználódott sneaker. Vagy „játszós” cipő, vagy olyan régi kedvenc, amihez viselőjét annyi emlék köti, hogy az állapota ellenére is szívesen hordja.

Bred

Az ikonikus Air Jordan 1 cipő vörös/fekete színállásban jelent meg először Michael Jordan lábán, ezért általában csak a Jordan Black/Red színállásokra használják. Az összes bred témájú cikkünket itt találod!

Bot

A roBOT rövidítése. Ez egy szoftver, mely képes arra, hogy villámgyorsan elvégezze a rábízott feladatot. A hypebeastek és resellerek olyan botokat szoktak beszerezni, mely a másodperc törtrésze alatt a kosárba teszi a kiválasztott darabokat és ki is fizeti őket. Ha nem érted, hogy lehet, hogy csőre töltött ujjakkal kattingatva is lemaradsz a releasekről, általában ez a magyarázat, hogy ember a botnál nem lehet gyorsabb. Legfeljebb egy másik bot 😀 Ugyanis ezek is harcolnak egymással sebességben, illetve a webshop üzemeltetőkkel, akik igyekeznek kizárni a botokat a vásárlásból.

Box logo (vagy bogo)

A Supreme eredeti, fekvő téglalap, piros alapon fehér feliratos logóját, illetve ennek különböző színváltozatait jelenti. Általában ezek a legegyszerűbb cuccok, de mégis a legnagyobb hype (és resell ár) ezek körül van. Ha szeretnél többet megtudni, akkor olvasd el Supreme márkasztori cikkünket vagy nézd meg az összes Supreme cikket, amit a blogra írtunk!

Bump (vagy egyszerűen B)

Nem közvetlenül a sneaker kultúrához kötődik, de annyian használják a magyar sneaker csoportokban is, hogy ide kívánkozik. Eredetileg ez a „(fist) bump” azaz „ökölpacsi”, de a kommentben küldött (B)ump szerepe, hogy fenntartja a posztot a beszélgetés tetején és így jelzi (a Facebook algoritmusnak), hogy „ez egy fontos dolog”. Őszintén: a hatásossága kérdéses és teljesen szét tud „bumpolni” egy értelmes beszélgetést a kommentekben a sok „B” betű, szóval van, ahol kifejezetten tiltja a csoportszabályzat.

C

Callout

Kihívás. Ez sem maguk a cipők, inkább a sneaker csoportok miatt került ide. Ha valaki úgy érzi, hogy átverték vagy megkárosították például sneaker adás-vétel közben, akkor callout-olhatja a másik felet. Nem könnyű ilyenkor igazságot tenni (nem irigyeljük a csoportadminokat 😉 mert a helyzet általában nem fekete vagy fehér, senki sem hatóság, hogy „nyomozzon”, így a folytatás általában szájkarate, egymás kiosztása és hosszas kommentfolyam a két táborra szakadó csoporttagok között. Aztán az „eljárás” vége lehet „felmentés”, vagy egy ban, azaz kitiltás a csoportból…

Camp out vagy camping

Ez a sneakerheadekre és Apple vallásúakra egyaránt jellemző: egy nagyon keresett sneaker release előtt van, aki napokkal előbb letáborozik az üzlet előtt, hogy az elsők között juthasson az áhított modellből. Ennek oka lehet rajongás, vagy befektetés is: az így beszerzett lépő lehet, hogy már órák múlva a resell csoportokban landol, természetesen jóval a retail, azaz a bolti ára felett. A sneaker campelés már itthon is meghonosodott. Sokszor találkoztunk már olyannal, aki félreérti és azt gondolja, hogy a campelés után ingyen jut a cipőhöz, természetesen ki kell fizetni, ez tulajdonképpen egy hosszú sorban állás. Az amúgy megvan, hogy van sneakerboxos Sneaker Camping Kit? 😉

Collab

Együttműködés két ismert márka között (általában egy nagy sneaker márka, mint a Nike vagy adidas) és egy ismert sportoló, művész, zenész, ikonikus sneaker üzlet között, pl. Nike x Off-White.

Colorway (cw)

Színállás, színkombináció, színvariáns.

Cond

A „condition”, azaz az „állapot” szó rövidítése. Sneaker adásvételnél mindig meg kell adni, hogy milyen állapotban van, erre általában egy tízes skála van 10/10-től 10/1-ig, emellett használhatod még a DS/NIB (vadonatúj), VNDS (majdnem teljesen új, csak próbálva volt), NDS (majdnem teljesen új, párszor viselve) rövidítéseket is.

Cop or Drop?

Igazi vérbeli sneaker szleng, jelentése „Veszed vagy nem?” Gyakran látni ilyen vélemény nyilvánításokat a frissen kihozott vagy hamarosan megjelenő cipők alatt a hozzászólásoknál. A Cop (vagy csak simán „C”) arra utal, hogy tetszik/megvennéd a cipőt, a Drop (röviden csak „D”) pedig hogy nem.

D

Dad shoes

Úgy is ismerheted, mint „apacipő” vagy „chunky sneaker”. Eredetileg azt a vastag talpú, nagydarab, tömzsi, kicsit amorf, már-már ortopéd edzőcipőt jelentette, amit „apa” felvett, hiszen kényelmes és kit érdekel hogy néz ki (természetesen ez sarkítás, hiszen vannak bőven stílusos apukák 😉 A dad shoes a 90-es évekből tért vissza 2017 környékén és a Yeezy 700-as, a Nike MK Tekno és az adidas Yung-1-es „robbantották be” a kaput, amivel ismét divatos és elterjed lett ez a formavilág.

Designer sneaker

A designer és/vagy luxus márkák, mint a Balenciaga, Gucci vagy az Alexander McQueen az utóbbi években hatalmas betörést produkáltak a sneaker kultúrába megosztó snekakereikkel. A high fashion felől érkező sneakerekből teljesen hiányzik az eredeti „sportcipős” rendeltetése, így cipőik csak vonalaikban emlékeztetnek sneakerekre (sokszor nagyon is konkrét Nike vagy adidas sziluettekre 😉 A végeredmény általában megosztó, a legtöbb sneakerhead sosem viselné őket (többek között pofátlanul magas áraik miatt), de a hypebeastek körében kifejezetten népszerűnek számítanak.

Drop

Launch vagy release néven is ismerheted, az a dátum, amikor egy sneaker megjelenik a boltokban és a webshopokban. Sokszor már hónapokkal korábban bejelentenek egy sneaker modellt vagy színállást, mely egy adott megjelenési dátumon (release date) droppol.

DS (Dead Stock)

Eredeti jelentése szerint olyan új állapotban lévő cipő, mely már kifutott, és már nem kapható a kereskedelemben. Az utóbbi években megváltozott a jelentése, és egyszerűen csak annyit jelent, hogy a cipő vadonatúj, sosem volt hordva. Ehhez a módosult jelentéshez kapcsolódik a VNDS (Very Nearly Dead Stock), ennek jelentése: szinte vadonatúj, lehet épp csak felpróbálva volt, ez még lehet 10/10-es. A NDS (Nearly Dead Stock) az alig párszor hordott cipőt jelenti, amin azért már vannak használati nyomok, de 10/9-es ez is lehet még.

F

Fake

A hamis, nem eredeti sneaker megnevezése. Használják még a fufu vagy fuego szavakat is rá. Egy igazi sneakerhead messze elkerüli ezeket – ebben a videóban segítünk, hogy ismerd fel a fake sneaker webshopokat.

Fast Fashion

Elérhető árú, a legfrissebb trendeket lekövető cuccok, melyek nem „szezonokban” gondolkodnak, hanem szinte folyamatosan ontják az új ruhákat és cipőket, az árukészlet szinte hétről-hétre frissül. Az biztos, hogy ezek a ruhák nem az örökkévalóság számára készülnek, de tartósabb darabok is kifoghatók. Szerintünk  megérik az árukat és jó szetteket lehet összerakni belőlük. Amivel nem vagyunk kibékülve, azok a cipők: tapasztalataink szerint silány, „fröccsöntött” minőségűek és általában nagyon is felismerhető, hogy milyen előző szezonban megjelent és népszerűvé vált márkás cipőmodell khm „inspirálta” a tervezőket. Szóval a H&M, Bershka, Pull and Bear üzletekben a cipős részt messze elkerüljük, de a ruhák között mi is szívesen válogatunk 🙂

First come, first served

A klasszikus mód, amikor olyan sorrendben szolgálják ki a vevőket, ahogy érkeznek. Limitált cipőknél és bolti releaseknél ez azt jelenti, hogy csak az első néhány embernek jut, tehát érdemes minél előbb jönni – és máris megérkeztünk a campeléshez, amikor egy-egy release előtt egy vagy akár több nappal kialakul a sorban állás/ülés/fekvés/alvás. Webshopoknál kezdetben a legvillámkezűbb vásárlók juthattak ebben a rendszerben az áhított sneakerhez, ruhához, de a botok megjelenésével a robotok kiszorították az emberi vásárlókat. Emiatt egyre többször sorsolással döntik el, kik lehetnek azok a szerencsések, akik megvehetik az adott sneakert.

Flexelés

Drága cuccokban, sneakerekben pózolás, magamutogatás. Sok flexelőnek kizárólag olyan képekkel van tele az instája, hogy a képeken tulajdonképpen sosem csinál semmit, csak (jobb esetben) jól néz ki. Az egy fokkal még rosszabb, ha valaki kamu cipőben, fufu ruhákban flexel. Ahogy sejthető, nem dicséretnek szánják, ha valakire azt mondják, hogy flexel.

Friends and Family

Ritkán, de van rá példa, hogy egy színállás nem is kerül kereskedelmi forgalomba, hanem csak a sportoló/celeb családja és barátai kaphatnak belőle egy-egy párat. Aztán idővel ezek a sneakerek is megjelenhetnek a resell piacon, hiszen a ritkaság miatt nagyon magas áruk lehet ezeknek a sneakereknek – ilyen grálokat számos gyűjtő szívesen a kollekciójában tudna.

Fufu

Viccesen hangzik, de amikor fufu, azaz hamis sneakert sóznak rád egy kamushopban vagy egy sneaker csoportban, az sajnos sosem vicces. Az meg még kevésbé, amikor valaki, aki sneakerheadnek tartja magát és mégis tudatosan rendel replika vagy „UA” cipőt, hogy „úgysem veszi észre senki”.

G

GR (General Release)

Olyan általános sneaker modellek, amik nagy számban, a legtöbb üzletben vagy webshopban elérhetők, tehát nem limitáltak.

Giveaway

Olyan játék, ahol valamilyen formában, általában sorsolás útján cipőt nyerhetsz/kaphatsz. Jelentkezés előtt mindig figyelmesen olvasd el a szabályokat, de az utóbbi időben már a legtöbben következetesen használják: egy giveaway-en ha nyersz, akkor kell fizetned érte, tehát ajándék. Ellentétben a raffle-lel, ahol ha te nyersz, akkor a vásárlási jogot nyered meg, tehát fizetned kell a cipőért.

Grails (vagy Holy Grail)

Minden sneakerheadnek van egy vagy több „Szent Grálja”, amit mindenképp meg akar szerezni. Ha nálad van egy cipő, ami valaki számára Szent Grál, akkor jó napod van, sokat kérhetsz érte 🙂

H

Heat

Soooo much heat 🙂 Ez egy vérbeli, azóta már klasszikussá vált sneakerhead kifejezés, eredetileg a nagyon ritka és keresett cipőkre használták, akár azért mert régiek, akár azért, mert olyan limiltált darabszámban kerültek kiadásra. A magyarban elterjedt, hogy a „tűz” szót használjuk helyette.

Hype

A hype felfokozott érdeklődést jelent, amikor mindenki izgatottan rápörög erre vagy arra sneakerre vagy trendre. Az utóbbi évek legnagyobb hype-jai a Yeezy-hype és az Off-White hype voltak, de azért akadt más is.

Hypebeast

Ezt az elnevezést eredetileg gúnyosnak szánták, azt az arcot jelentette, aki kritika nélkül mindenre rávetette magát, ami körül felizott a hype, nem igazán törődve az adott sneaker vagy cucc kinézetével, árával. Még most is ezt jelenti, csak közben annyian kezdték el csinálni, hogy hétköznapi jelenséggé vált. A hypebeast mára egyike lett a magyar sneakerhead törzseknek.

Hypebeast karácsonyfa

Attól, hogy valaki csak méregdrága és hype (már úgy is hallottuk, hogy „hypeos”) cuccokat aggat valaki magára, még nem lesz stílusa, sőt kifejezetten ízléstelen és nevetséges is lehet a végeredmény. Na, az ilyet hívjuk mi hypebeast karácsonyfának 😀

K

Kicks R Good

A magyar sneaker fesztivál, vásár és találkozó, évről-évre több sneakerrel, programmal és látogatóval.

L

Launch

Ez az a dátum, mikor egy sneaker megjelenik az üzletekben és/vagy a webshopokban. A limitált és a nagyon várt, hype modelleknél ez általában sorban állással, campeléssel jár és egyre gyakrabban sorsolással (raffle) jár, hiszen nem juthat mindenkinek a sok érdeklődőből.

LE (Limited Edition)

Korlátozott darabszámban kiadott, általában nehezen megszerezhető cipő. Kevés helyen kapható, ha collab partnerrel együttműködésben készült, akkor általában csak náluk és/vagy néhány kiemelt márkaüzletekben.

Legit

Ezt az eredetiségre/megbízhatóságra szokták alkalmazni a sneaker csoportokban (tehát nem az ‘original’ szót).  Egy legit sneaker eredeti (nem fufu, hamisítvány), egy legit eladó pedig megbízható.

Legit Check

Amikor adásvétel előtt rákérdezel a csoportban magára a cipőre vagy annak eladóra megbízhatóságára a többi sneakerhead körében. Magadra is kérhetsz legit checket – minél több „L” betűt gyűjtesz, annál megbízhatóbbnak tart a partnered.

LPU (Last Pick Up vagy Last PUrchase) 

A frissen vásárolt sneaker feletti büszkeség hárombetűs kifejezése általában az első unboxing vagy on-feet kép mellé írva.

N

NIB (New in Box)

Új cipő, dobozban. Teljesen új cipő, ami sosem volt hordva, esetleg felpróbálva sem.

NWT (New with Tags)

Teljesen új cipő, nem volt felpróbálva sem, az összes címke és matrica még a helyén van rajta.

O

OBO (Or Best Offer)

Eladásnál használt rövidítés, azt jelenti, hogy az ár alkuképes.

OG (Original)

OG-nak azokat a cipőket vagy színállásokat nevezzük, amiket a cipő megjelenésének első évében mutattak be.

On-feet

A lábon fotózott sneakerek képei mellett találkozhatsz vele, mert pontosan ennyit jelent: „lábon”.

On ice

Ha egy vevő komolynak tűnik, akkor az eladó rövid időre „jegelheti” neki a sneakert, azaz elteszi neki, amíg nem tudnak például személyesen találkozni. Néhány napnál tovább nem szabad visszaélni ezzel a gesztussal, az pedig főleg nem korrekt, ha a jegelt sneakert a rövidebb-hosszabb halogatás után mégsem veszik meg, vagy mondjuk nem mennek el a megbeszélt találkozóra, az ilyenekből lesznek a callout-ok :/

OP

Az „overpriced”, azaz a „túlárazott” rövidítése. Az eladók nem szeretik, gyakori érvük szerint „minden annyit ér, mint amennyit valaki adnak érte és senki se rontsa más üzletét”. Az „OP”-zők szerint viszont „senkit se basszanak át, ha olcsóbban is megszerezhet valamit” és inkább segítségként fogják fel a kommentjüket (mármint nem az eladónak segítség 🙂

Outfit

Szett, öltözet: a rajtad lévő sneaker, összes ruha és kiegészítő együtt. Amikor sneakert választasz, mindig nézd meg azt is, hogy mennyire passzol az outfitedhez. Az outfited pedig passzoljon a személyiségedhez, stílusodhoz, belső kisugárzásodhoz. Láttad már a sneakerbox.hu YouTube csatornáján outfit videó sorozatunkat?

P

PE (Player Exclusive)

A sportolóknak külön névre szóló hímzésekkel és csapatuk színeiben előállított cipők. Ezek – néhány nagyon ritka kivételtől eltekintve – kereskedelmi forgalomban nem kaphatók, nagyon ritka és a gyűjtők számára értékes darabok.

Plug

Egy jó kapcsolatot hívnak plugnak, ami segíthet beszerezni egy hype sneakert akkor is, ha limitáltak a készletek és – hacsak nem a legjobb barátodról van szó – akkor pénzért.

Price Check

Árellenőrzés, a fórumokban és közösségi csoportokban szoktak a sneakerheadek körében rákérdezni a becsült árra. Általában képet is mellékelnek, hogy látható legyen a cipő állapota és így viszonylag pontosan meg lehessen határozni a piaci értékét.

Proxy

Ő az (a reseller), aki ott van a tűz, azaz a release közelében és tudja neked szállítani a limitált árut, nyilván a megfelelő százalékért.

Q

QS (Quickstrike)

Olyan egyedi, általában limitált darabszámban kiadott színállás, melyen a képei, mintái, részletei csak rövid idővel a megjelenés előtt lesznek nyilvánosak, általában csak bizonyos kiemelt sneaker üzletekben elérhetőek.

R

Raffle

Sorsolás. A limitált sneakerekből – természetesen – sosincs annyi, hogy minden igény kielégítsenek. Vagy campelés, sorakozás van, vagy kisorsolják a vásárlás jogát az online, appokban és/vagy helyszínen jelentkező vásárlójelöltek között. Ezeken a sorsolásokon természetesen nem ingyen kapod meg a cipőt, hanem megveheted retail áron. És ha a resell ára jóval magasabb, akkor egy raffle-en nyerés valóban jelentheti a főnyereményt 😉

Amikor nyereményjátékról van szó, azaz nem kell fizetned semmit ha te nyersz, azt giveaway-nek hívják. Az a tapasztalatunk, hogy a legtöbb magyar és külföldi oldal már következetesen használja ezt a két kifejezést, de jelentkezés előtt mindig figyelmesen olvasd el a szabályokat, hogy kiderüljön pontosan mit és hogyan sorsolnak!

Release

Egy sneaker megjelenése, azaz innentől kapható az üzletekben és a webshopokban. A release date a megjelenés konkrét napja, amit sokszor hónapokkal, néha azonban csak napokkal előbb lehet megtudni.

Release date

A nap, amikor egy modell hivatalosan is megjelenik az üzletekben.

Replica / Replika

Szó szerint annyit jelent, hogy „másolat”, de a „hamisítvány” szó jobban leírja, hogy miről van szó. Jobb vagy rosszabb minőségű másolata egy népszerű vagy hypeolt sneaker sziluettnek. Mi nagyon nem szeretjük ezt a jelenséget, főleg ha valaki úgy flexel a replika cipőjében, mintha eredeti lenne. Tény, hogy nem mindenki tud megengedni magadnak hype sneakert (igen, tudjuk, hogy nagyon drágák), de szerintünk hatalmas tévedés azt gondolni, hogy csak akkor lehet stílusod, ha méregdrága cipő van lábadon – sokszor épp az ellenkezője az igaz… Ha nincs pénzed drága hype sneakerre, az nem szégyen, csak egy tény. Hamisítvány helyett inkább válassz egy jó stílusú general release cipőt, megfizethető áron.

Reseller

Azok, akik elsősorban befektetési céllal, későbbi eladási céllal vásárolnak sneakereket (persze egy gyűjtő is lehet reseller és fordítva). Interneten és sneaker conokon árusítják a ritka cipőket, tisztességes vagy azt magasan meghaladó profittal. Még úgy is láthatod leírva, hogy „reszeler” vagy „reszeller” – nyilván azoktól, akik nem annyira tudnak angolul 😀

Resell Price / Resell ár

Az az ára a cipőnek, ami a resell piacon érvényes. És hogy már ez is valódi piac, nem csak néhány rajongó adok-veszek biznisze a „sneaker tőzsde” a StockX sikere is mutatja.

Restock

Egy már kifogyott modellből, színállásból új készlet érkezik az üzletbe, újabb esély hogy Retali Price, azaz bolti áron vehesd meg 🙂

Retail Price / Retail ár

Vagy más néven Recommended Retail Price (RRP). Viszonyítási pont a cipő árához. A általános modelleknél (General Release) általában ekörül vagy az alatt vásárolhatod meg a cipőt, a ritka/hype kiadások és sziluettek viszont ahogy kikerülnek az üzletből, máris többet érnek, akár rögtön a többszörösüket is.

Retro (vagy Bring-back, Throwback, Re-release)

Olyan cipő sziluett, ami egyszer már megjelent korábban és újra kiadásra kerül, legtöbbször a Jordan modelleknél használják ezt a szót.

Runs Large

Azt jelenti, hogy az adott sneaker méretézése nagyobb a megszokottnál, tehát érdemesebb a megszokott méretednél fél vagy egy számmal kisebbet választani. És hogy mi a megszokott méreted és hogy kell lemérni a lábad? Nézd meg erről szóló YouTube videónkat!

Runs Small

Jelentése, hogy az adott sneaker méretézése kisebb a megszokottnál, ezért célszerű a megszokott méretednél fél vagy egy számmal nagyobbat venni. A „normál” cipőméretezéssel kapcsolatban nézd meg mérettáblázatunkat!

S

Signature

Egy külön modell vagy színállás, mely a márkához közel álló sportoló bevonásával terveznek (van, amikor teljesen az alapoktól, van, hogy csak a színeket, anyagokat választja ki). Főleg a kosárlabdában és a deszkás cipőknél jellemzőek.

Silhouette / Sziluett

Ezt mi a magyarban modellnek hívjuk, például az „Air Max” vagy „Air Force 1”, de ritkábban a sziluettet is használjuk.

Sneaker

Gondoltuk azt is leírjuk, hogy mi a sneaker jelentése, hátha teljesen kezdők is olvassák ezt a szótárat 🙂 A sneaker több mint sportcipő vagy edzőcipő. A sneakered a stílusod része, jelentése és sztorija van, szerintünk az outfited LEGFONTOSABB része 🙂 Lehet a legegyszerűbb márkás sneaker vagy a leglimitáltabb designer sneaker, a lényeg hogy jól érezd magad benne, passzoljon a te saját stílusodhoz és személyiségedhez!

Sneakerhead

A sneakerekért rajongók leggyakoribb „beceneve”, az esetek többségében srácok, de azért csajok is akadnak a brigádban.

Sneaker con

Utazó sneaker vásárok és fesztiválok, ahol a sneakerheadek és resellerek összegyűlnek, csereberélnek, adnak és vesznek. Általában zenével, bulival, kiállításokkal is egybekötik őket. Eleinte az USA-ban volt igazán hagyományuk, de azóta már a világ minden táján így Európában (pl. a Sneakerness) és Ázsiában is rendeznek ilyen összejöveteleket. Nézd meg a videóinkat, ahol meglátogatunk néhány sneaker eseményt Amszterdamtól Dubajig!

Sneakerness

A legnagyobb európai sneaker vásár és találkozó eseménysorozat, mi már voltunk a bécsin, az amszerdamin és a kölnin 🙂

Style check

Nem mindegy, hogy mit veszel fel a kedvenc sneakeredhez, a stílusod legyen tetőtől talpig „jó”. De milyen a jó stílus? Ezt nem lehet egy mondattal (de még tízzel sem) leírni. Mindenkinél más, de az biztos, hogy pusztán pénzzel nem lehet megvenni és az is fontos, hogy az a jó stílusú outfit, ami passzol hozzád, össze van rakva és jól érzed magad benne. Nagyon sok style check posztot/videót találhatsz Instán és YouTube-on, nálunk a sneakerboxon is van stlye check sorozat, ezekben megnézzük, hogy egy-egy outfit szerintünk mitől van jól összerakva és milyen ruhadarabok, kiegészítők dobják fel, mennyire passzol a sneakerhez. Amúgy egy „how much is your outfit” vidi/poszt is egyfajta stylecheck, bár szerintünk az nagyon beszűkült hozzáállás, hogy csak azt nézed, hogy valami mennyibe került.

T

TTS

Az angol „True To Size” rövidítése, magyarán megfelel a márkánál megszokott általános méretezésnek. Akár az anyaghasználat vagy egy speciális új modellváltozat is okozhatja, hogy egy cipő nagyobb legyen a megszokottnál (Runs Large) vagy éppen kisebb (Runs Small). Ilyenkor érdemes megfontolni egyel kisebb, illetve egyel nagyobb méret választását.

U

UA

Az „Unauthorized copy” rövidítése, magyarra fordítva „engdély nélküli másolat”. Ez már árulkodik arról, hogy miről is van szó: ez egy hamisítvány, csak a kamushoposok szeretik használni ezt a kifejezést, mert jobban hangzik.

Unboxing

Azaz „kidobozolás”. Leggyakrabban nyilván a cipősdoboz első kibontásakor készített fotó vagy videók mellett találkozhatsz ezzel a kifejezéssel.

V

Very Nearly Dead Stock (VNDS)

A Dead Stock  módosult, azaz a cipő vadonatúj állapotára vonatkozó jelentésének egy variációja: szinte vadonatúj, épp csak felpróbálva volt, a használat jelei alig felfedezhetők.

W

WTB

A „Want to Buy”, azaz a „Vennék” rövidítése a sneaker adás-vétel csoportokban.

WTT

A „Want to Trade”, azaz a „Cserélnék” rövidítése a sneaker adás-vétel csoportokban. Vagy egy-per-egy csere lehet, vagy megegyezés valamelyik fél ráfizet a cserén felül.

WTS

A „Want to Sell”, azaz az „Eladnék” rövidítése a sneaker adás-vétel csoportokban.

Y

Yeezy

Sneaker modellek nem szerepelnek a szótárban, a Kanye West (egyik) művésznevén alapuló Yeezy azonban kivétel. A Yeezy jelenség hatalmas nyomot hagyott a sneaker kultúrán (hogy előnyére-e, azt mindenki maga eldöntheti). Az adidas márkával közösen létrehozott Yeezy cipők a 750-estől a 350-esen át a 700-asig mindig felizzítják a hype-ot és sok sneakerhead és hypebeast hordja őket (ha campeltek érte vagy szerencsések voltak a raffle-ön). Yeezy cipőket már a sneakerbox.hu shop Resell részlegében is találhatsz!

gergő

A cipőimet - bár már nagyon sok van - nem gyűjtöm, hanem hordom :)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

  • Sneaker, nem csupán a Z-generáció divatja | Coloré szerint:
    A hozzászólás rendszer-moderációra várakozik. Ez egy előnézet, a hozzászólás az engedélyezést követően fog megjelenni.

    […] Habár már jóval korábban megjelentek a sportolók lábán ezek a fajta sportcipők, az utcai öltözködésbe is bekúsztak a ’70-80-as években. Azért vált olyan kedvelt lábbelivé, mert azon túl, hogy jól nézett ki, kényelmes is volt. Aki rajong a sneakerekért, ma már sokkal inkább a mások lábát vizslatja, mintsem a szemkontaktust keresi. A sneaker-rajongókra használják a sneakerhead kifejezést, sőt, saját kultúra is alakult a stílus köré, amely külön szlenget használ. Ha kíváncsi vagy ezekre a kifejezésekre, válogass a betűrendbe szedett szótárban. […]

  • Krisztián szerint:
    A hozzászólás rendszer-moderációra várakozik. Ez egy előnézet, a hozzászólás az engedélyezést követően fog megjelenni.
    DSWT, ezt nem talaltam itt.
  • Peti szerint:

    A steal is hiányzik

  • Adrian szerint:

    Wtb sincs, pedig azis elég gyakori (meg az ellentéte a wts is)

  • Norbert szerint:

    A tts sincs itt, pedig elég gyakori kifejezés…

  • Benedekk szerint:

    LPU miatt jöttem ide és pont az nincs itt pedig szerintem az egy alap és ismert fogalom….

    • gergő szerint:

      @Benedekk, teljesen jogos a felvetés, fel is vettük a szótárba az LPU-t (tényleg furcsa, hogy kimaradt 🙂

      Csak neked, csak most, még ide is másolom:

      LPU (Last Pick Up vagy Last PUrchase) A frissen vásárolt sneaker feletti büszkeség hárombetűs kifejezése általában az első unboxing vagy on-feet kép mellé írva.

×