A mai divatkultúrában különleges helyet foglal el a techwear. Ez egy olyan szűk szubkultúrában van jelen nemcsak hazánkban, hanem a világon is, hogy sokan lehet nem is tudják elsőre hová tenni, ha meghallják ezt a kifejezést. Az irányzat követői előkelő helyen tartják számon az Errolson Hugh fémjelezte ACRONYM-et, mely sikeresen tör utat magának a streetwear iránt érdeklődők között is.

 

Acronym / Errolson Hugh

A cikk ötlete akkor született meg, amikor csapatunkban körbejárt a legutóbbi GQ cikk, melyben az ACRONYM brand megálmodójával, Errolson Hugh-al készítettek egy nagyon érdekes interjút. Úgy gondoltam, ahelyett hogy csak azt a cikket foglalnám össze most Nektek, inkább tartok egy sok részletre kitérő újabb márkatörit. Legtöbbeteknek valószínűleg a Nike-val közös cipőkollabokról lehet ismerős az ACRONYM, de természetesen a brand születése sokkal korábbra nyúlik vissza.

Errolson Hugh - Kép: GQ
Errolson Hugh – Kép: GQ

“Amikor létrehoztuk az ACRONYM-ot, a legfőbb célunk az volt, hogy próbáljunk meg egy olyan utat kialakítani magunknak, ahol nem kell semmilyen kompromisszumot kötnünk a termék elkészítésekor.” 

Kínai-jamaicai-kanadai

Errolson Hugh Kanadában, Edmonton városában nőtt fel egy kínai-jamaikai felmenőkkel rendelkező családban.  Már kisgyerek korától kezdve erős impulzusok érték, ugyanis édesapja építész, édesanyja pedig belső építész volt, és mivel a szülők együtt dolgoztak egy közös stúdióban, a foglalkozásuk átitatta a családi légkört. Elképzelhető, hogy a később kialakuló márka alapötletei már a szülői stúdióban játszadozva megfogalmazódtak benne nemcsak a szülői háttér, de a környezeti hatások miatt is. Mivel a zord Kanadáról beszélünk, Errolson elmondása szerint csak 10 percbe telt, míg az otthonuktól beért az iskolába, ám ezen idő alatt szinte jégcsapok lógtak le minden fedetlen porcikájáról. Kb -38°C-os hőmérsékletről beszélünk.

A karate, mint későbbi inspiráció

10 éves korában már beíratták őt és testvérét karatéra, ami nemcsak jellem és fizikumfejlesztő volt számára, hanem a sportban használatos “gi” ruha lett a kedvence, ugyanis ez adta meg számára azt a mozgási szabadságot, amire mindíg is vágyott. Tehát elmondhatjuk, hogy a későbbi ruhadaraboknál fontos szempont lett az egyfajta időjárásállóság, valamint hogy minél kevésbé legyen korlátozva a viselő mozgása is.

Errolson Hugh - Kép: GQ
Errolson Hugh – Kép: GQ

Legyenek férfiak is a divatban!

1989-ben bekerült a Ryerson Polytechnic Egyetemre, ahol később a divattervezői szakot végezte el, mégpedig azért, mivel elgondolása szerint sokkal több nő dolgozik ebben a szakmában mint férfi. Mivel már 7 éves kora óta all black-ben öltözködött, ez az egyetemi évei alatt is éreztette a hatását, semmilyen extravagánsabb stílust nem képviselt akkoriban.

A cipők iránt sem igazán érdeklődött, sőt nem is szerette őket kifejezetten, mivel a karate annyira átszőtte az életét, hogy néha zavarta, hogy nem érzi a saját talpával a talajt. Leginkább bőr alkalmi cipőt szeretett hordani, amit addig nyüstölt amíg a végén már teljesen tönkre nem ment a cipő. A másik külön kiemelendő dolog, mely aztán Errolson életét nagymértékben befolyásolta, hogy itt az egyetemen ismerte meg Michaela Sachenbachert, akkori barátnőjét, aki később ACRONYM másik alapító alapító tagja és csendestársa lett – ebből azonban akkoriban még egyikük sem sejtett semmit 🙂

Errolson Hugh - Kép: GQ
Errolson Hugh – Kép: GQ

Irány Németország

A diplomát követően jött meg a kitörési lehetőség Errolson számára: Michaelaval együtt visszaköltöztek a lány szülővárosába, a messzi Münchenbe (mármint Kanadától messze, hozzánk például közelebb van 😉 Mindössze 700 kanadai dollár volt a zsebében, ami akkori árfolyammal számítva kb. 70 000Ft-nak felel meg.

A 90-es évek bizonytalan gazdasági helyzete miatt Michaela elutazott egy évet tanulni Kyoto-ba, Japánba, magára hagyva Errolsont a lány szüleivel. Ez többek között azért is volt problémás, mivel egy szót sem beszélt akkoriban németül. Elmondása szerint egyedül a lány nagyanyjának köszönheti a nyelvtudását, ugyanis a nagymama folyton németül beszélt hozzá, viszont egy szót sem beszélt és értett angolul. Így Errolson szép lassan annyira magába itta a germán nyelvet és kultúrát, hogy egy nap meglepődve tapasztalta, hogy mindent megért ami a német kábeltv adásaiban elhangzik.

Kép: Paul Black
Kép: Paul Black

Fűnyírás és divattervezés

Ebben az időszakban, azaz 1992 környékén minden munkalehetőséget megragadott, hiába volt a kezében már egy diploma. Kertgondozás és fűnyírás mellett például angol tanítással is foglalkozott. Amíg a barátnője távol volt, sikerült elérnie az első komolyabb sikerét divattervezőként.

A mostanra már megszűnt német Subwear márka kérte meg őt, hogy tervezzen nekik egy 30 darabból álló kollekciót, a dolog hátulütője viszont az volt, hogy mindezért csupán 3000$-t kapott, ami egy ekkora volumenű munkánál sajnos aprópénznek számított. A munka viszont meghozta a gyümölcsét, ugyanis ez a kollekció volt a belépő a technikai ruhák világába.

Nem kell snowboardozni, hogy snowboard ruhákat tervezz?

Miután Michaela visszatért Japánból 1994-ben, ketten megalapították az Acronym Studiot. A lehetőséget kihasználva elkezdtek snowboard ruhákat és kollekciókat tervezni különböző ügyfeleknek. A megbízók közé később a Burton is csatlakozott, aminek egy 13 éven át tartó üzleti kapcsolat lett az eredménye.

A vicc az egészben az volt, hogy Errolson még csak nem is tudott snowboardozni, nem is állt szándékában megtanulni sosem. De az élet mégis úgy hozta, hogy az egyik évben úgy terveztek 7-8 teljes snowboard kollekciót különböző ügyfeleknek, hogy senkinek még csak ötlete se volt, hogy ők állnak mindnek a háttérben. Ekkor kérdezték meg maguktól, hogy hogyan lehetne azt a sok technikai ötletet, amit már egy ideje alkalmaznak pl a snowboard ruháknál illetve a katonai öltözékeknél átültetni az átlagos, hétköznapi ruhákba. Mivel nem volt tőkéjük ehhez a művelethez, elkezdték felvázolni az ötletüket különböző embereknek akikkel együtt dolgoztak korábban, de egyikük sem látott ebben potenciált. Emiatt 1999-ben megalapították az önálló ACRONYM-ot.

“ACRONYM is not an everyday wear.”

Viszont a legelső, saját márkanév alatt futó termékre egészen 2002-ig kellett várniuk. Mivel a maximumot akarták kihozni nemcsak magukból, de a megálmodott elképzelésükből is, majdnem 3 éven át tervezték a később megjelent “ACRONYM First Edition Kit”-et, vagy más néven Kit-001-et.  A pakk egy nagyon egyedi kivitelű dobozban volt megvásárolható kizárólag fizikai boltokban, nem pedig az interneten keresztül.

A csomag akkoriban 2000$-t kóstált, és az alábbiakat tartalmazta: a legelső, és máig legnépszerűbb J1A-GT (korábbi nevén csak 2371-es) kabátot, egy oldaltáskát, mely természetesen teljesen összhangban volt a kabáttal funkcionalitást tekintve, valamint egyéb apróságokat, mint zenei CD, használati útmutató(!) illetve magazin is helyett kapott a mindössze 120 darabszámban legyártott kollekcióban.

ACRONYM First Edition Kit - Katt a többi képért!
ACRONYM First Edition Kit

 

Berlin

A brand székhelye Berlinben van, ahol egy akkora stúdióban dolgoznak, hogy 10-12 ott dolgozónak a termékek megtervezése mellett még arra is van helye, hogy a “lookbook-ot” is helyben el tudják készíteni. Ez azért is érdekes, mert 2009-ig Errolson és Michaela voltak a brand egyedüli dolgozói. A munkahely átlagosnak mondható, a falakat különféle anyagminták valamint különböző tervezési fázisban levő ruhák skiccei borítják.

Hogyan tervezik a Techwear cuccokat?

Egy adott ruhadarab elkészülése nem bonyolultabb, mint más márkáknál, de az ördög a részletekben lakozik. Miután a skiccekből nagyjából formát öltött mondjuk egy kabát, utána a már meglévő ötletekkel együtt elkészítik a ruha szoftveres rajzát. Ezek után pedig kiválasztják, hogy a ruha mely részére milyen anyag, minta és technikai részlet kerüljön.

Amikor valamit megtervezünk az ACRONYM-on belül, nem magát a terméket tervezzük meg, hanem a végeredményt.

Ezt a prototípust elkészítik a gyárban (korábban ez Csehországban történt, manapság már ezt is Kínában végzik el). Az így elkészült terméket azután leellenőrzik Berlinben, és ha mindent megfelelőnek találnak, akkor kezdődik el a tényleges gyártási folyamat. A stúdió (szerintem) egyik legjobb része az “archive”, ahol minden egyes ruhából, amit valaha terveztek és el is készítettek megtalálható egy darab. Itt nem csak az ACRONYM termékekre kell gondolni, hanem a későbbi Stone Island Shadow Projectre valamint a Nike ACG ruhákra is.

ACRONYM kabát, és a Jacketsling akció közben
ACRONYM kabát, és a Jacketsling akció közben

Futurizmus x funkcionalitás: techwear

Az elkészült darabokra ha ránéz az ember mindenképp a futurizmus jut először eszébe, de a ruhák elsődleges funkciója, hogy minél komfortosabban és szabadabbnak érezze magát a viselője. Természetesen kívülről nem feltétlenül látszik, de a technikai háttér, mely kiemeli az ACRONYM-ot a többi márka közül a “motorháztető alatt” lakozik. A teljesség igénye nélkül felsorolnék pár olyan tulajdonságot, ami azzá tette anno a márkát, mint ahogyan ma ismerjük:

  • Jacketsling: egyszerűnek hangzik, mégis kevés márkának sikerült ezt jól kiviteleznie. Lényegében a kabát belsejében van egy szíj, melynek köszönhetően a kabátot levéve nem kell a kezünkbe cipelnünk/táskába raknunk azt, hanem egyszerűen a hátunk mögé csapjuk, mint tennénk ezt mondjuk egy válltáskával.
  • Gravity Pocket: olyan belső zseb, mely a kabát ujján belül helyezkedik el, és a megfelelő mozdulatot alkalmazva rögtön a kezünkbe “teleportálhatjuk” a korábban zsebben levő tárgyat (nézd meg a videót!)
  • Sound Forcelock: a nyakrészen elhelyezett belső mágnesnek köszönhetően könnyen elérhető helyre tudjuk rakni a fülhallgatónkat.
  • Interops: a megfelelő táskával összhangban lehetőségünk van arra, hogy anélkül vegyük fel a kabátunkat, hogy ahhoz le kellene vennünk az oldaltáskánkat.
  • Escapezip: egy egyszerű mozdulattal ki tudjuk cipzározni az egész kabátot

Saját gyártósor

A márkának saját gyára/gyártósora van, ami elsőre kicsit furának tűnhet, de ha figyelembe vesszük azt, hogy olyan ruhadarabokról beszélünk, ahol különleges anyagokkal dolgoznak, minden mértanilag pontosan ki van számolva, és a bennük levő rétegek egymással összhangban vannak, fontos az, hogy ne futószalagon készüljenek a termékek, ahol egy rosszul összevarrt részlet akár az egész produktumot tönkreteheti. Épp emiatt nem is gondolkodnak “tömegtermelésben”, és nem dobnak ki egy adott ruhadarabból 15 darabnál többet. Emögött semmi hátsó szándék nincs, pusztán olyan bonyolult elkészíteni a kollekciót, hogy nem tudnak többet bevállalni.

“Ahhoz, hogy el tudj adni egy 1000$-os hard-shell kabátot, egyszerűen csak olyat kabátot kell készítened, ami megér a vásárlónak 1000$-t.”

Tehát akkor mi  is az a Techwear?

Mostanra talán már te is képben vagy, de ha precíz definíciót akarunk adni, akkor: olyan mindennapi ruházat, mely különleges anyaghasználatának, elkészítésének és technikai újításainak köszönhetően biztosítja viselőjének a szabadabb mozgást, légáteresztést, komfortérzetet valamint vízállóságot. Ha kicsit bővebben érdekel ez a téma, ajánlom a Grailed bevezető cikkét.

“Az egyik ötlet, melyhez folyton visszatérek az az a felvetés, hogy ma már mindenki cyborg – kontaktlencsék, telefonok amik lényegében külső memóriaként működnek. Olyan dolgok, tárgyak vannak nálad nap mint nap, amik pár évtizede még sci-fi-nek számítottak. Ma már nem kell valamilyen implantátumot a koponyádba ültetni hogy cyborg legyél. Ma már mindenki egy kibernetikus organizmus amiatt, ahogyan az elektronikai eszközök már beépültek a mindennapi életünkbe.”

Kétségkívül az egyik legikonikusabb ACRONYM ruhadarab maga az a kabát, mely a legelső termékük is volt egyben. Szinte minden Season-ben kiadják a J1A  valamilyen módosított változatát, és az árcédula ellenére szinte perceken belül Sold Out lesz, mivel a rajongók tudják, hogy a pénzükért egy olyan terméket kapnak, ami évekig, ha nem évtizedekig a ruhatáruk egyik legbecsesebb darabja lesz.

Marketing helyett minőség

Mivel a brand gyökerei még azokra az időkre nyúlnak vissza, amikor internet nélkül kellett helytállniuk a piacon, mindig is kevesebb figyelmet fordítottak a marketingre. Azt vallották, hogy a költséget, amit a maguk reklámozására használnának fel inkább a tervezni kívánt termékekbe fektetik, és a minőségére helyezik a hangsúlyt. Azért így is készült egy pár nagyon látványos és hangulatos videó, mely az egyes Season-ok kollekcióit mutatja be.

Azokban a viszontagságos 90-es években bárkivel szívesen együttműködtek, csak legalább munkájuk legyen, manapság azonban sokkal körültekintőbbek, hogy kivel dolgoznak együtt. Az egyik partner természetesen a Nike, akinek 2014 óta nemcsak a cipő kollabokat köszönhetjük (lásd lentebb), hanem 2018-ig még az ACG – All Condition Gear  részlegét is az ACRONYM tervezte.

“Amikor elkészítünk egy terméket, nem az a célunk hogy minél drágább legyen, és ezáltal befolyásoljuk a vásárlókat. Egyszerűen azok az anyagok, a tervezési fázis és ahogyan elkészítjük magát az adott terméket időbe és energiába kerül, ezért kerül annyiba, amennyi rá van írva. “

ACRONYM x Nike

A két márka közös együttműködésének első gyümölcse a Lunar Force 1 kollekcióban érett be még 2015-ben. Mivel túl kézenfekvő megoldás lett volna, hogy a klasszik AF1-es modellt tupírozzák fel,  a választás a Lunar Force 1-re esett inkább. Három eltérő színkombóban látta meg a napvilágot, s mindegyikükben a közös a szemet rögtön magával ragadó hosszanti cipzár, melynek funkcionalitásáról hosszan lehetne vitatkozni, de az tény, hogy sikerült egyedi megoldással előrukkolni az ACRONYM-nak.

ACRONYM x Nike Lunar Force 1 // Kép: SneakerFreaker
ACRONYM x Nike Lunar Force 1 // Kép: SneakerFreaker

ACRONYM x Nike Air Presto Mid

Hogy tovább üssék a vasat, már 2016-ban újabb modellt vettek kezelésbe az Air Presto Mid személyében. Szinte biztos, hogy az összes eddig megjelent cipő közül ezeket övezi a legnagyobb áhitat (legalábbis szerintem :D). A szintén három színvariánsban megjelent cipők között volt visszafogottabb, mint pl a Bamboo vagy a NikeLAB exkluzív Olive, deszerintem minden sneakerrajongó szívét igazán a Hot Lava/Volt dobogtatta meg igazán. Remélem még ebben az életemben sikerül egyszer mindhármat összegyűjtenem, mert nekem a teljes ACRONYM kollekció közül ezek a darabok állnak hozzám legközelebb, de az árcédulájuk sajnos nem épp a legbarátibb.

ACRONYM x Nike Air Presto // Kép: SneakerFreaker
ACRONYM x Nike Air Presto // Kép: SneakerFreaker

ACRONYM x Nike Air Force 1 Downtown

A 2017-ben megjelent szuper magas Air Force 1 Downtown már megosztotta kissé a rajongókat. Ugyanis hiába a szokatlan külső, amit el is várunk egy ACRONYM kollabtól, valahogy az összképen ez se segített. Pedig ötletekben nem volt híján a cipő, ugyanis oldalt elhelyeztek egy nagyobb cipzárt, hogy a mindennapokat egyszerűbbé tegye vele, illetve egy német katonaságnál is használatos csatos technikával látták el a sneakert.

Errolson egy interjúban megemlítette, hogy ezt a modellt tervezte meg legelőször, amikor a Nike-val megállapodást kötöttek. Valamilyen oknál fogva mégis elhalasztották ennek a megjelenését. Nem mehetünk el viszont szó nélkül amellett, hogy valószínűleg házon belül történt egy kis ötletátemelés, ugyanis az ACRONYM modellt követően a Nike piacra dobta az AF1 Special Field-et, ami mindenképp inspirációt vett az elődtől.

ACRONYM x Nike Downtown // Kép: SneakerFreaker
ACRONYM x Nike Downtown // Kép: SneakerFreaker

ACRONYM x Nike Lunar Force 1

A szintén 2017-es évben felkérték Errolson Hugh-ot, hogy vegye ki a részét a Nike AF-100 Kollekciójából, és ennek apropóján tervezte meg a 2015-ös Lunar Force 1 átalakított verzióját. Különbségeket nem igen lehet találni a két megjelenés között természetesen leszámítva az all-white-ba öltözést.

ACRONYM x Nike Lunar Force 1
ACRONYM x Nike Lunar Force 1 – AF-100 // Kép: SneakerFreaker

ACRONYM x Nike Air Vapormax FK Moc 2

2018 egyrészt a kísérletezés éve volt, ugyanis a brand egy kevésbé ismert/kedvelt modellt bízott az ACRONYM gondjaira, hogy hozzák ki belőle a lehető legtöbbet. Így születhetett meg Nike Air Vapormax FK Moc 2 kollekció, mely így az első nem retro sneakert felhasználó megjelenés lett.

ACRONYM x Nike Vapormax Moc 2 // Kép: SneakerFreaker
ACRONYM x Nike Vapormax FK Moc 2 // Kép: SneakerFreaker

Épp emiatt nem próbáltak meg a cipő funkcionalitásába belenyúlni, helyette inkább “vászonként” tekintettek a sziluettre. Emiatt egy vadabb camouflage színbe öltöztetve jelent meg a három modell. A cipőt népszerűsítendő még egy tech ninja/vadnyugati stílusú reklámfilmet is kreáltak hozzá.

ACRONYM x Nike Air Presto Mid “v2”

Ugyanakkor a tavalyi év kicsit múltidézésbe is visszatért, ugyanis a rendkívül népszerű Air Presto Mid kollekciót vették újra kezelésbe, hogy új lendületet adjanak a modellnek.

ACRONYM x Nike Air Presto v2
ACRONYM x Nike Air Presto v2 // Kép: SneakerFreaker

 

Gergő és Dávid Acronym x Nike Presto sneakerben a Kicks R Good 420-on
Gergő és Dávid Acronym x Nike Presto sneakerben a Kicks R Good 420-on

Az alap konstrukció szinte teljesen megegyezik a 2016-os megjelenéssel, csupán az összhatást bolygatták meg kellőképpen. A visszafogottabb külsőt teljesen kifordították, és kicsit a Vapormax modellhez hasonlóan kiélték magukat a színek és formák tekintetében.

Mindenképp elmondható, hogy izgalmas utat járt be az ACRONYM és a Nike közös cipőkollabjaik megalkotásakor, és reméljük a jövőben sem hagyják abba ezen irányú tevékenységeiket, és megörvendeztetik a rajongókat jobbnál jobb modellekkel.

“A kedvenc divatterveződ kedvenc divattervezője.”

Nike ACG x ACRONYM

2014-ben az a megtiszteltetés érte Errolson-t, hogy megkapta a kissé elhanyagolt, 25 éves múltra visszatekintő ACG vonalat. Ez korábban a rikítóbb neon színekről, és egyszerű szabadtéri ruhadarabokról volt ismeretes. Majd 180°-os fordulatot véve áttérjenek az ACRONYM-nál már bejáratott technikásabb, inkább városi és időjárás állóbb ruhadarabok tervezésébe.

Azért volt szinte tökéletes feladat ez Errolson számára, mivel egy-két olyan technikai részletet is bele tudott csempészni a különböző darabokba, amit már korábban az ACRONYM-nál is használt, így szélesebb tömegekhez tudtak eljutni a ruhák, sokkal nagyobb darabszámban, és az ACRONYM-os ár szinte töredékéért. Sajnos ez a munkakapcsolat a 2018-as évben véget is ért, de olyan már-már “grál” szinten levő kabátot köszönhetünk nekik, mint a 2016-os kollekció Alpine Jacket-ja.

A másik nagy márka pedig az olasz Stone Island volt, ahol a Stone Island Shadow Project divíziót vezették ők.

A korai snowboardos munkák idővel kifizetődtek, mivel a kezdetekben szoros üzleti viszonyba kerültek a Gore-Tex-el és ez helyzeti előnyhöz juttatta őket. Olyan elképzeléseket és koncepciókat valósítottak meg, amiket mások nem mertek volna bevállalni, vagy épp a tudásuk nem lett volna meg hozzá.

ACRONYM x Gore-Tex kabát
ACRONYM x Gore-Tex kabát

Ennek apropóján születhetett meg pl a külön Gore-Tex x ACRONYM kollekció még 2017-ben. Két olyan különleges kabátot dobtak a piacra, melyben a Gore-Tex egyik új technikai megoldását alkalmazták. Akit esetleg komolyabban is érdekel, hogy pontosan mi is az a Gore-Tex, a Grailed-en megjelent egy egész jó cikk róla.

Gaming

Érdemes megjegyezni, hogy a márkára nemcsak a szakmán belül figyeltek fel az idő múlásával, hanem meglepő módon a játékipar is érdeklődni kezdett a ruhadarabok miatt. Ennek okán jöhetett létre a közös munka az Eidos Montreal céggel (akiknek többek között a Tomb Raider és Thief reboot-ot is köszönhetjük), hogy az akkoriban készülő új játékukhoz, a Deus Ex: Human Revolution-hoz kérnék a brand segítségét.

A feladat az volt, hogy tervezzék meg a főhős kabátját, amit majd a játékban fog viselni. Az egész lényegében ugyanúgy működött, mintha az ACRONYM egy valódi kabátot tervezett volna, azaz fizikailag megtervezték és elkészítették a megálmodott kabátot, ami végül aztán be is került a játékba.

Az ACRONYM tervezte végső kabát a játékban.
Az ACRONYM tervezte végső kabát a játékban

Tovább is van, mondjam még?

Igazából még rengeteg karakternyi történet van ebben a témában, például nem tértem ki rá. Például, hogy az ACRONYM annyira “berobbant” a divatvilágba, hogy luxusmárkák kölcsönzik már egyes részleteit korábbi ruhadaraboknak. Vagy hogy Errolson Hugh részt vett egy olyan versenyben, ahol az ellenfél autóját egy robot irányította. Erről talán majd egy következő részben mesélek 😉