Balenciaga – mi van a hype mögött?

Ha azt mondom Balenciaga, valószínűleg tudod, hogy egy designer márkáról van szó. Viszont az is tuti, hogy sokakank a Speed Traineren és a Triple S-en túl nem sok más ugrik be a márkáról. Például azt tudtad, hogy az egész nem cipőkkel, hanem női ruhákkal indult? Sőt, ha egészen a kezdeteket nézzük, akkor macskaruhával…? Ha érdekel, hogyan is vált a Balenciaga napjaink egyik legnépszerűbb designer márkájává, katt a továbbra 😉

Ezt a cikket Noémi még blogger padawanként írta, és ezzel a cikkel is gyűjtötte a kilométereket, hogy sneakerbox.hu bloggerré váljon.

A sztori macskákkal kezdődött

A márka alapítója Cristobál Balenciaga, baszk divattervező. Cristobál édesanyja varrónő volt, így már egészen kicsi korában belecsöppent a ruhák világába, ami azonnal magába szippantotta őt. Az első ruha, amit 6 éves készített, egy kis kabát volt a macskájának. Sokáig az állat volt Cristobál „múzsája”, de szerencsére később áttért az emberekre. A kis faluban, ahol felnőtt, egy gazdag nő felfigyelt a tehetségére, és finanszírozta a taníttatását.

Senor Balenciaga első butikját 1919-ben a spanyolországi, San Sebastián-ban nyitotta, nem sokkal később pedig Madridban és Barcelonában is nyitott egy-egy boltot. Azonban a spanyol polgárháború miatt 1936-ban kénytelen volt bezárni boltjait, és mint sok más spanyol divattervező, ezután ő is Párizsban telepedett le, és 1937 augusztusában új üzletet nyitott ott.

Cristobal Balenciaga - a luxusmárka extraagáns atyja

Cristobal Balenciaga – a luxusmárka extravagáns atyja

A divat fővárosában

Bár a polgárháború miatt be kellett zárnia spanyol boltjait, ez az esemény pozitív irányba görgette a karrierét, hiszen a párizsi évek hozták meg neki az igazi sikert. Balenciaga elsősorban női ruhák tervezésével és készítésével foglalkozott. Az 1950-es években vált igazán ismerté, ekkor a divat királyának nevezték. A siker kulcsa a márkára ma is jellemző, kissé különc stílusában rejlett. Ez a különcség nemcsak a ruháira, az azokat viselő modellekre is igaz volt. Balenciaga szigorú utasításokat adott arra vonatkozóan, hogy a kifutón viselkedjenek minél gőgösebben, emiatt szörnyeknek csúfolták őket.

Képek a Balenciaga gazdag történelméből

Képek a Balenciaga gazdag történelméből

Pörgött a biznisz…

Rengeteg ismert nő vásárolt tőle ruhákat, többek között hollywoodi hírességek, politikusok feleségei, és fontos közéleti szereplők, például ő készítette a belga királyné esküvői ruháját, 1960-ban. John F. Kennedy felesége, Jacqueline is nála vásárolt. Az egykori elnök vitába is keveredett emiatt feleségével, mert úgy gondolta, Balenciaga ruháit túl extravagánsnak, kirívónak fogja tartani az amerikai nagyközönség.

…de a tervező maga titokzatos maradt

Bár Cristobál ekkor a világ legismertebb tervezői közé tartozott, személyét mégis rejtély övezte, hiszen kerülte a nyilvánosságot. Nem vett részt nyilvánosan a ruhái bemutatóin, csak a színfalak mögül nézte azt és élete során csak egyetlen egy interjút adott. Úgy gondolta, így elkerülheti a divat ezen, felszínes oldalát, és arra koncentrálhat, ami igazán fontos neki: a munkájára.

Kifutó vagy kifutópálya? Balenciaga kollekció az Air France légiutas kísérőin

Kifutó vagy kifutópálya? Balenciaga kollekció az Air France légiutas kísérőin

Érdekesség, hogy 1968-ban ő tervezte az Air France légitársaság utaskísérőinek ruháit, valószínűleg ők voltak a valaha volt legdivatosabb stewardessek. Ugyanebben az évben vonult nyugdíjba is.

(Jóval) később a cég jogait a Jacques Bogart S.A. nevű vállalat szerezte meg, és létrehoztak egy Le Dix nevezetű kollekciót, amelynek első ruháit 1987 októberében, Michel Goma tervezte. A márkának sok nagy dobása volt az elkövetkezendő években, az 1992-es Olimpián például ők tervezték a francia csapat ruháit.

A ‘Ciaga napjainkban

Mára a Balenciaga a világ egyik legfelkapottabb luxusmárkája lett. Jelenleg egy párizsi vállalat, a Kering kezében van. Az élén egy Demna Gvasalia nevű divattervező áll, aki elsősorban a street stylet keveri Cristobál Balenciaga eredeti, különc stílusával.

'Ciaga: Demna Gvasalia

‘Ciaga: Demna Gvasalia

Balenciaga és a sneaker kultúra

A cipők, és az egész sneaker kultúra egyre nagyobb teret hódít meg magának, így érthető, hogy a Balenciaga sem maradhatott ki belőle. Először bőrből készült cipőket gyártottak, azonban ezek annyira nem voltak népszerűek, mint a márka mai modelljei.

Balenciaga Arena Creased Leather sneaker (2012)

Balenciaga Arena Creased Leather sneaker (2012)

Az igazi áttörést a 2016 novemberében megjelent 600 dolláros zokni, a Speed Trainer hozta meg, amelyről Győző cikkében olvashattok bővebben. A modell azóta is töretlen sikernek örvend, amit teljesen meg tudok érteni, nekem személy szerint ez az egyik „álomcipőm”. A márka a Speed Trainer megjelenése óta szerves része a lépők világának, elég csak például a Triple S-re gondolnunk, amelyről már szintén írtunk korábban.

Balencaiaga Triple S és a Speed trainer

Balencaiaga Triple S és a Speed trainer

nojaasd

Ha valaha a cipősszekrényem közelébe kerülsz, ne lepődj meg; több sneakert és focicipőt rejt, mint magassarkút.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

×