Biztosan sokatok által is kedveltek a Vans lépők, hisz’ puritán, megfizethető és mindenhez passzol. Ám honnan is ered ez a siker, mi teszi ennyire ikonikussá és kortalanná? Végig vezetlek a kezdetektől napjainkig. Ha érdekel, a tovább után választ kapsz mindenre 😉

Siker kezdettől fogva

A cég már a megnyitásuk napjától kezdve meghallgatja vásárlóik igényeit, ezt mutatja az is, hogy első 12 vásárlójuk (már az első napon) is saját igényeik szerint elkészített lépőt kaptak kézhez még aznap. Ez után mondani sem kell, napról-napra bővült a vásárlói körük. A nyitástól számított 10 hét alatt, 10 új üzlettel bővültek.

#44 vagy Authentic?

Magamból kiindulva, ha meghallom azt a szót, hogy Vans, egyből a fekete felsőrész és a fehér vulkanizált talp jut eszembe, azaz a Vans Authentic. De mi is az a bizonyos #44? Hát az Authentic maga. Ez a lépő volt a vállalat legelső modellje, amely felsőrészét a vásárlók igénye szerint bármilyen anyagból össze tudtak pakolni. Kezdetben a szörfösök körében terjedt el, ezután nem sokkal a gördeszkás kultúrában is utat tört magának.

-Vans #44 avagy Authentic-

1976 a gördeszkások éve

A Vans lépőket már a gördeszkák koptatják, egyre jobban fogynak az egyedi gyártású darabok, míg egy nap két deszkás úriember be nem fáradt az üzletbe. Megkeresték a Doren tesvéreket, hogy nem lehetne-e egy-két kisebb változtatás az alap darabon a jobb deszkázási élményért. A válasz egy határozott “MÁRHOGYAVIHARBANE” volt. Ezzel megszületett a a második kultikussá vált modell, az ERA. Ettől fogva, szinte mindenki ebben nyomult. Még egy fontos történés is erre az évre esik: “OFF THE WALL”. Bizony, ebben az évben hozták létre a cég logóját, amit az ekkor még javarészt medencékben deszkázó fiatalok.

Jazz csík és a magasítás

Az elkövetkezendő két év újabb és újabb ikonikus surranókkal erősítette a vállalat sikertörténetét. Név szerint: Old Skool, Slip-On, Sk8-Hi. Kicsit mélyebbre ásva. Az a bizonyos “oldalcsík” bizony az Old Skool modellen debütált elsőként, majd a Sk8-Hi is megkapta. (De ezt néhány sorral lejjebb) A ’77-es évben a BMX-esek és deszkások  igényeihez igazodva, megalkották a “belebújós” avagy Slip-On Vans-t, amely gyakorlatilag egy fűzőmentes Authentic. Továbblépve egy évvel a történelemben, elérkeztünk a gyakorlatilag “magas szárú old skool”-hoz. Ez volt a második lépő a történetben, mely a “jazz csíkot” megkapta. De miért is magas szárú?  Nem, nem elsősorban dizájn elem. Tulajdonképpen a deszkások védelmére szolgál bizonyos tekintetben. A heves trükközés közben a deszka rengetegszer “csapódott vissza” a bokához, amely komoly fájdalmakkal tudott járni. A szár megmagasítása pedig ezt a veszélyforrást igyekszik kiküszöbölni.

Half Cab

Ez a világ talán egyik legikonikusabb deszkás surranója, amely Steve Caballero (deszkás) nevéhez köthető. ’88-ban High-Top lépőnek indult, ám a deszkások elkezdték levagdosni a szárat és a levágott részt pedig duct tape-pel leragasztották. Egy kis kitérő: A Vans és  Supreme a cipő 20. évfordulójára tartogatott egy kisebb meglepit. összesen 20 db “Half Cab” lépőt adott Steve kezébe, hogy vágja és ragassza le személyesen. Természetesen a doboz alá is lett írva és beszámozva, hanyadik pár a húszból. A világon 4 Supreme üzlet kapott 5 pár lépőt per Kopf. Szerintem ez egy méltó szülinapi ajándék 🙂

-Supreme x Vans Half Cab 20th Anniversary-

Nyitás a snowboardozás felé

1995-ben kiadják az első board bakancsokat, rá 20 évre 2013-ban az évforduló alkalmából elkészült a(z) “Off The Wall, On The Snow” című film.

House of Vans

2014-ben megnyílik a “House of Vans”, mely egy 3000 négyzetméterből áll, otthont adva ezzel egy koncert teremnek és egy gördeszkapályának is. Zenészek, deszkások bázisává vált azóta.

A brand napjainkban

Manapság a vans lépők a divat majd’ minden területén megtalálhatók, kezdve a “basic” utcai viselettől, egészen a high fashion kifutókig.

-egy teljesen átlagos hétköznapi outfit-
-a sportos elegancia egyik elengedhetetlen kelléke-
-a hypebeast világban is megállja a helyét-

A márka sikeréhez, több dolog is hozzájárul, mint például: megfizethető ár, értékállóság, kortalanság és még sorolhatnám. Nem tud az ember olyan vásárlói réteget mondani, amely ne találná meg a számára kedvező Vans lépő megtalálását. A választék elképesztően széles. kezdve a letisztulttól egészen a cicomázott, prémiumabb anyaghasználattal készült darabokig.

Kollabok

A márka több felkapott streetwear branddel is kollaborált az elmúlt időkben, mint például: Supreme, ASSC, North Face stb…
Ezekből el is hoztam párat.

-Supreme x Vans Blood and Semen Pack-
-Supreme x Vans “Skull Pie”-
-Vans x North Face-
-Vans x ASSC-

Hírességek

Számtalan híresség lábán láthattuk már a lettisztult Vans surranókat, de talán elsőre mindenkinek Justin Bieber és a Slip-On sziluett jut eszébe.

-Justin Bieber az AMA színpadán a fehér Slip-On-ban-

Az énekesen kívül még megannyi híresség lábán megfordulnak a Vans lépők, erre jó példa Kristen Stewart és Stella Maxwell párosa is.

-Kristen Stewart és Stella Maxwell két tűz outfitben-

Mért szeretik mégis ennyien?

Ennek a válaszát több felől is meg lehet közelíteni. Egy átlag felhasználó szemével nézve, aki fél évente hord maximum 2 cipőt, azért választja, mert megfizethető és strapabíró.
Más oldalról megközelítve az is hozzájárul a népszerűséghez, hogy tényleg mindenki megtalálja a számára tökéletes színállást és stílust. Továbbá tényleg szinte bármely’ öltözékkel matchelnek a Vans lépők.
Én személy szerint azért szeretem ,mert hordásának, rengeteg módja van és majdnem bármihez feltudom venni. Takarítása egyszerű, de például egy Old Skool “koszosan” is tud jól mutatni. Időjárástól függetlenül hordható(a moszkvai telet ne vegyük ide).
Amit még én észrevettem, hogy tényleg egy egy úgymond kultusz alakult már ki a Vans lépők körül, hisz nem tudnék most mondani más márkát aki el tudná mondani ezt a nemű sikert magáról. Az a fajta cipő, mely koszosan, összefirkálva, megkopott talppal is jól mutat. Ha ennyi idő után nem ment ki a divatból, ezután sem fog remélhetőleg 🙂

Az influencerek hatása

Mivel egy kortalan stílust teremtett a márka és mindenki megtalálja a hozzá illő párt, ezért az influencerek is előszeretettel hordják, ami nagy hatással van a fiatalabb generációra, meg eleve a divat világra. Mert mégiscsak egy híresebb személy  által hordott, megfizethető árban levő lépőt még többen megvesznek, mint egy “méregdrágát”.

Összegezve

Egy kortalan brandet kiépítő márkáról beszlünk, amely eddigi több, mint 50 éves fennállása alatt kétszer is a “földre” került, de bebizonyította, hogyha a vásárlóival együtt munkálkodik, mindenki jól jár. Megannyi ikonikus lépőt hozott létre, melyről a legtöbb márka csak álmodni tud. Azt is bebizonyította, hogy nem muszáj az árakat a végtelenbe tolni, hogy belépjen a high fashion világába. Én személy szerint nagyon szeretem a Vans lépőket, igaz ’17 decemberében vettem meg az elsőt, de még ugyanazon hónapban megvettem a másodikat is és már ki is néztem a harmadik áldozatot is :p Mindenkinek csak ajánlani tudom 🙂