5 hasznos tipp a netes cipőrendeléshez

Sok kérdést kapunk tőletek, amiben belinkeltek webshopokat (vagy annak látszó oldalakat ;), hogy segítsünk eldönteni: eredetit vagy kamut árulnak, meg lehet-e bízni bennük. Szívesen segítünk, de a jó hír, hogy meg tudunk benneteket tanítani „halat fogni”, tippjeink segítségével ti magatok is fel tudjátok ismerni, hogy honnan lehet érdemes rendelni és mit érdemes inkább elkerülni cipőrendelés során. Ezenkívül további tippekkel is tudunk szolgálni, hogy ha már megvan a kiválasztott webáruház, mivel érdemes fizetni, milyen szállítást érdemes választani és mit tehetsz, ha nem jó a méret, vagy egyszerűen csak nem tetszik a cipő, mikor kinyitod a cipősdobozt. Öt hasznos tippünk a tovább után!

5 tippünk ezért a pillanatért: hogy megérkezzen, amit rendeltél és az legyen, amit szerettél volna

5 tippünk ezért a pillanatért: hogy megérkezzen, amit rendeltél és az legyen, amit szerettél volna

1) Kerüld el a kamushopokat!

Távol-keleti kamushopok…

A neten hamis cipőkbe leginkább két módon futhatsz bele: az egyik, hogy guglizással találsz egy (vagy sok) távol-keleti kamushopot: ezek egy kaptafára készült, órák alatt összetákolt webáruházak (vagy Aliexpress eladók), gyanúsan nagy választékkal – általában egészen különleges, szuperritka cipők is vannak készleten. Valószerűtlenül olcsó árakkal vagy hatalmas 60-70%-os “akciókkal” dolgoznak, elérhetőségük sokszor csak egy e-mail író vagy chatablak (tehát se cím, se telefonszám, de még az e-mail címet sem látod, hogy hová küldöd az üzenetet). Gyakran ismert modellekből olyan színállások vannak, amik sosem léteztek, de láttunk már adidas cipőt Nike pipával is 😀

Ezek a kamushopok sokszor használják a webcímükben a nagy márkaneveket (persze jogellenesen) egy ilyen cím lehet például “cheap-nike-shoes.com”. De sokszor amerikai vagy európai illetőséget sugall a nevük. Ha ilyet látsz, akkor oldal teljesen biztos, hogy hamis cipőt árul! És az is biztos, hogy néhány hét múlva már “Oldal nem található” lesz a helyén, mert megszűnik és egy másik címen, kicsit átszínezett kinézettel “újranyit”. A reklamációddal meg, amikor egy olcsó kartondobozban megérkezik a rendelt „cipőnek látszó tárgy”, oda fordulsz, ahová akarsz…

Gyorsan és igénytelenül összepattintott kamushop gyanúsan sok máshol nem kapható cipővel

Gyorsan és igénytelenül összepattintott kamushop gyanúsan sok máshol nem kapható cipővel

Kamushop: "Nike Air Max" webshop, de még Converse is van a kis reklámjukon :)

Kamushop: „Nike Air Max” webshop, de még Converse is van a kis reklámjukon 🙂

…és az itthoni fufu Facebook vagy Instagram „shopok”

A másik bombabiztos mód kamu cipőt rendelni, ha apróhirdető oldalakon, vagy Facebook, sőt már Instagram profilokon is gomba módra szaporodó magyar kamushopokból rendelsz.

A nevük olyasmi lehet például “Olcsó NMD” vagy “Nike Factory”, esetleg „Jenny Divat <3<3” (ezek nem valósak, de ilyesmi neveket szoktak választani) néha közösségi, vagy rajongói oldalnak álcázzák őket, de a lényeg ugyanaz: olyan van, hogy egy üzletnek/webshopnak van Facebook vagy Insta profilja, de ha a profilhoz szemmel láthatóan nem tartozik bolt vagy webáruház, akkor az ilyen oldalak mögött működő  eladó nem csinál mást, mint begyűjti a rendeléseket a hiszékeny magyaroktól, leveszi a részét a pénzedből és továbbítja a rendelést a fentebb bemutatott távol-keleti kamushopoknak.

Az árak ezeken a helyeken is jóval a megszokott üzleti ár alatt vannak. Az indoklás általában az, hogy azért ilyen olcsók, mert “ezek egyenesen a gyárból jönnek”, meg “nincs rajtuk bolti haszon”, de ezek ugyanannyira kamu dumák, mint maguk a cipők, amiket így kapsz, ha bedőlsz nekik.

Két példa a kamu cipőrendelős Instagram profilra

Két példa a kamu cipőrendelős Instagram profilra

Ismerd fel a kamu Facebookos cipőrendelős oldalak

Ismerd fel a kamu Facebookos cipőrendelős oldalakat!

Hogyan kerülheted el ezeket?

  • Először is fogadd el: ha egy ajánlat túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, az nem igaz.
  • Keress elérhetőséget! Egy kamushopnál általában legfeljebb egy e-mail cím vagy mobilszám van megadva.
  • Keress véleményeket a neten! Ha nincs, akkor tuti kamu. De ne dőlj be a Facebookos „shopok” sorozatban gyártott „Juj, most jött meg a cipőm és minden olyan tökéletes volt!” jellegű hozzászólásoknak sem!

2) mINDIG Jól nézd meg az eladót!

A webáruházak kinézete nagyon is sokat mond el arról, hogy milyen szolgáltatásra számíthatsz. Ha igényes a kialakítás, a cipőkről teljes körű információt, jó fényképeket találsz, a termékértékeléseknél sok (és persze pozitív) a visszajelzés, az már mindenképpen biztató jel. Ha gyorsan és könnyen megtalálod, amit keresel, átlátható a cipők kosárba tétele és a megrendelés folyamata, van bankkártyás vagy PayPal fizetés, akkor ott látszik, hogy rágyúrtak a szolgáltatás-minőségre, és számíthatsz rá, hogy a kiszállítás is hasonlóan jó lesz.

Ha a weboldal csak „összeeszkábáltnak” tűnik, hiányos termékleírásokat, a szövegekben elütéseket, helyesírási hibákat találsz, az ügyfélszolgálati elérhetőségek diszkréten el vannak rejtve, gyakoriak a hibaüzenetek, a termékfotók gyatrák vagy egyenesen hiányoznak, akkor csak óvatosan! Még ha nem is kamushopról van szó, ezek jelzik a kereskedő hozzáállását. Esélyes, hogy ez színvonal a megrendelésed kezelésében, hosszú kiszállítási időben, illetve az esetleges reklamációd kezelésében (vagy éppen nem kezelésében) is meglátszik majd.

Ugye nem vásárolnál innen? Egy összetákolt, igénytelen webshop ugyanez csak a neten!

Ugye nem vásárolnál innen? Egy összetákolt, igénytelen webshop ugyanez csak a neten!

3) Válassz követhető szállítási módot!

Akár bel-, akár külföldről rendelsz, mindig válassz követhető szállítási módot. A webshoptól a rendelésed feladásakor kapod meg a „tracking code”-ot, melyet a futárszolgálat oldalán beírva láthatod, hogy éppen merre jár a csomagod, így nem kell bizonytalanságban lenned, hogy mikor várható a kiszállítás.

Válassz követhető (trackable) szállítási módot!

Válassz követhető (trackable) szállítási módot!

4) Fizess bankkártyával!

Az utánvétes megrendelés – amit itthon még kérhetsz, de például külföldi rendelés esetén kapásból elfelejthetsz – adhat egyfajta biztonságérzetet, hiszen csak akkor fizetsz, amikor a futár vagy a postás megérkezik a csomagoddal. Viszont ez macerával is jár, hiszen amikor már „mindenórás” a kiszállítás, akkor legyen nálad lehetőleg pontos összeg, mert mi van, ha a futár nem tud visszaadni. Vagy éppen nem tudod átvenni a csomagot –  de más sem, hiszen még ki is kell fizetni…

Itt az idő, hogy a XXI. századi módra, kártyával fizesd ki a rendelésed. Erre több mód is kínálkozik.

„Hagyományos” kártyás fizetés

A bankkártyás fizetési opciót kiválasztva általában átirányítanak egy banki fizetőoldalra, ahol biztonságosan megadhatod a kártyaadataidat és a bank a sikeres fizetés után azonnal jelez a kereskedőnek, hogy della kicsengetve, mehet a kiszállítás. Fontos tudnod, hogy ilyenkor nem azonnal emelik le az összeget a számládról, hanem zárolják, így ha valami probléma van, és jelzel a bankodnak, akkor aránylag gyorsan visszakaphatod a pénzed. A kártyás fizetés a vásárló számára ingyenes!

PayPal

Ha van PayPal accountod, akkor ez is egy nagyon gyors és baráti mód a fizetésre, és a nagy előny, hogy világszerte széles körben elfogadják. PayPal egyenlegedre annak érvényesítése után pénzt is utalhatsz (ez egyfajta kreditként várja ott a felhasználást, ennek terhére költhetsz), vagy regisztrálhatod hozzá bankkártyádat és fizetéskor automatikusan ezt a kártyádat terhelik meg. Itt magára a kártyára nincs is szükséged a fizetéshez, megadod a PayPal felhasználóneved és a jelszavadat és kész is vagy.

MasterPass, walletek egyéb nyalánkságok

Ha már a XXI. századot emlegettem pár sorral feljebb, akkor már nem is a kártyás fizetés, hanem a mobillal fizetés a menő. Már itthon is egyre több úgynevezett wallet, azaz mobiltárca létezik (jelenleg az OTPay, a Telenor Wallet és az InCard a játékosok), melyek a MasterPass technológiát használják. Miután letöltöttél egy ilyen appot és beregisztráltad a kártyaadataidat, akkor utána a fizetésnél elég megnyomnod a „Buy with MasterPass” gombot, kiválasztani a tárcád, beírni a telefonszámodat (ami a kártyaszámmal ellentétben általában megy fejből ) és megadnod az mPIN kódodat. Kész is a fizetés.

Fizess neten XXI. századi módra: kártya, PayPal, MasterPass!

Fizess neten XXI. századi módra: kártya, PayPal, MasterPass!

5) Ha nem jó a méret vagy nem tetszik, akkor küldd vissza!

Néhányan nem rendelnek cipőt vagy ruhát webshopokról, mert attól tartanak, hogy nem lesz jó a méret vagy nem áll majd jól.

Segítség a megfelelő méret kiválasztásához

Ha már hordtál ugyanolyan modellt korábban (és persze azóta nem nőtt a lábad 🙂 akkor könnyű a dolgod: ugyanazt kell rendelni. Általában az is igaz, hogy ugyanannál a márkánál hasonló méretezésre számíthatsz különböző modellek között is (de itt azért már akadnak kivételek!). Az egyes márkák között már simán lehet, hogy fél-egy számmal másfajta méret kell mondjuk adidasból, mint Nike-ból. Ilyenkor érdemes a cipő talphosszát is megnézni, ami az európai, US és UK számozás mellett szintén fel van tüntetve a címkén (ha nincs a termékleírásban, kérdezd meg a webshop ügyfélszolgálatán!).

Ami még segíthet az Google barátod, vagy a Facebook csoportok. Dobd be a kérdést a keresőbe vagy a csoporttagoknak, nézd meg a webshopok visszajelzéseit, mit írtak a korábbi vásárlók. Angolul sok véleményt fogsz találni: a „runs large” azt jelenti, hogy a cipő a dobozon megjelölt méretnél nagyobb, így ha hezitálsz, hogy melyiket válaszd, akkor a kisebb legyen az. A „runs small” ennek az ellentettje, érdemes a kettő közül a nagyobb méretű cipőt a kosárba tenned.

Mindennek utánanéztél, de mégsem lett jó a méret?

Fontos tudnod, hogy a netes rendelésnél a törvény lehetővé teszi számodra az elállást. Mit jelent ez a gyakorlatban? A rendelés kézhezvételétől számított 14 napon belül egy egyszerű nyilatkozattal indoklás nélkül jelezheted elállási szándékodat a kereskedőnél. Ezt célszerű írásban megtenned, mert neked kell bizonyítanod, hogy megtetted a bejelentést. Innentől 14 napon belül (saját költségedre) kell visszaküldened az árut a kereskedőnek, aki köteles visszatéríteni a vételárat és a normál szállítási költséget. Arra azonban figyelj, hogy tényleg csak annyit használd a cipőt, hogy megállapíthasd, hogy jó-e a méret, úgy mutat-e a lábadon, ahogy azt elképzelted. Ha már használtad, voltál vele utcán, akkor a kereskedőnek joga van hozzá, hogy az értékcsökkenés miatt ne a teljes összeget térítse vissza neked.

Netes cipőrendelés: rossz méretű cipőt kaptál vagy csak simán nem tetszik?

Netes cipőrendelés: rossz méretű cipőt kaptál vagy csak simán nem tetszik?

 

  • Baloghné Szilágyi Brigitta szerint:

    Szia Betti78!
    Én is ugyan így jártam, 21000 forintom odalett.

  • Betti78 szerint:

    Szia
    A vilalay oldal most húzott le nagyon nagyon csúnyán ! Tudja valaki hogy hogyan lehet őket feljelenteni ? 20 ezret fizettem egy “Nike” cipőért, és ami küldtek helyette, /2honapra/ az azonnal ment a szemétbe, mert azt mindennek lehetett nevezni csak cipőnek nem!

  • Eva szerint:

    Mi a véleményetek a Vilalay.com oldaláról?
    Vásárolt már valaki tőlük?

  • Rea szerint:
    A hozzászólás rendszer-moderációra várakozik. Ez egy előnézet, a hozzászólás az engedélyezést követően fog megjelenni.
    Sziasztok! Sajnos a http://www.webshopcipo.com is kamu oldal:-((
  • csabi szerint:

    Nagyon tetszett ez a cikk bár engem nem érintenek ezek a dolgok mert én sosem rendelek ilyen veboldalakról. Ha kell egy cipő meg veszem a foot lockerban,sneakerzben stb.

×