Egy az Egy előtt: a Zero

A Nike egy igazi különlegességgel készült a 2015-ös Air Max Napra: egy Air Max cipővel, melynek eredeti tervei 29 évvel ezelőtt, az első, azaz az Air Max 1 előtt születettek, de végül abban a formában sosem kerültek gyártásra. A cipő, amit most a tovább után megismerhettek, az Air Max Zero. A Zérópont, ami megelőzte az Egyest.

Air Max napi meglepetés: Air Max Zero

Air Max napi meglepetés: Air Max Zero

A látható égbetét evolóciójáról írt cikkünkből megtudhattátok, hogy a cipő szülőatyjának, TInker Hatfieldnek miként jutott eszébe, hogy az addig csak érezhető Nike Air légbetétet láhatóvá tegye, olvashattatok a párizsi útjáról, ahol a Centre Pompidou „kifordított” építészeti megoldása is inpirációt adott neki, hogy Oregonba visszatérése után felvázolja a Nike Air Max 1 terveit. Viszont ahogy az a tervezéssel és kísérletezgetéssel lenni szokott, mindez nem egy csapásra történt. Hatfield számos vázlatot készített, fokozatosan alakította ki azt, amit ma Air Max 1-esként ismerünk.

A közelítő tervek közül az egyik szolgáltatta a koncepciót a mostani Air Max Zerohoz. Hatfield ebben olyan előremutató design és konstrukciós elemeket is megálmodott, melyek évekkel később más modellekben ténylegesen is megjelentek, például 1991-ben a Nike Air Huarache-ban. Viszont adódott egy „kis” technológia probléma, 1986-ban az elképzeléseit még nem voltak képesek legyártani. Ezért Hatfield újragondolta a dolgokat, és megszületett az AM1, ahol legalább a legfontosabb célját, a látható Air légbetétet meg tudta valósítani. Ezzel a „Zero” tervei – több másikkal – együtt feledésbe is merültek.

Az Air Max Zero zérópontja: Hatfield eredeti terve

Az Air Max Zero zérópontja: Hatfield eredeti terve

Egészen a közelmúltig, amikor a Nike Sportswear design csapata elkezdett kutatni az archívumban, hogy inspirációt merítsenek a második Air Max Day-hez. Ekkor került ismét napvilágra Hatfield három évtizedes skicce. Graeme McMillan (vele és Hatfielddel is hamarosan olvashattok egy-egy interjút itt a sneakerboxon) feladata volt az Air Max Zero „befejezése”, hogy a tervekből olyan cipő legyen, ami a polcokra és a lábakra kerül.

McMillan benyomása az volt az eredeti koncepcióról, hogy olyan, mintha az Air Max 1 „kortárs” változatát látná. Észrevette benne a Huarache és a Sock Racer jegyeket, de még volt vele munkája rendesen, hogy legyártásra alkalmassá tegye. Elmondta, hogy amennyire csak lehetett hű maradt az eredeti desinghoz, de Hatfield szándékát is követte, hogy a cipő „szuperkényelmes” legyen. Élt olyan technológiai megoldásokkal is, amik a nyolcvanas évek végén még lehetetlenek voltak. A Zero megkapta például a 2015-ös év elején bemutatott Air Max 1 Ultra talpát, a felsőrész elülső paneljei Fuse technológiával kerültek rögzítésre.

Az eredménnyel Hatfield is elégedett, azt mondta, hogy ha most ő végezte volna az eredeti tervek felfrissítését, akkor ő is hasonló technikával és megoldásokkal dolgozott volna.

Tinker Hatfield és Graeme Mcmillan

Tinker Hatfield és Graeme Mcmillan

A Nike Zero Észak-Amerikában a Nike SNKRS appon és bizonyos országokban a nike.com/sportswear oldalon keresztül lesz előrendelhető március 22-én. A cipő maga az Air Max napon, azaz 03.26-án kerül bizonyos üzletekbe világszerte. Az üzletek között a budapesti wesselényi utcai BP Shop is ott van, sőt a Nike egy kis szülinapi ünnepséget is szervez a modell érkezésének tiszteletére erre az estére az üzletbe, amire mindenkit szeretettel várunk (ha siettek még torta is jut 😉 A rendezvény részleteiről hamarosan külön cikkben számolunk be!

gergő

A cipőimet - bár már nagyon sok van - nem gyűjtöm, hanem hordom :)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

×