A Foot Locker nemrég bejelentette, 2022-től csökkenti a Nike termékek arányát a polcain. Hiába volt eddig a kínálatuk legerősebb brandje a Nike, a sneaker-, és apparel kereskedőlánc most változásra kényszerült. Ezzel persze maguk sem jártak jól, sem a részvényeiket, sem az eladási statisztikáikat nem érinti jól a változás. Kiderítjük pontosan mi, és miért történt: nyomj a továbbra!
Kevesebb eladás, romló részvényárfolyam
Ezzel számol Amerika, és talán a világ egyik legnagyobb sneaker üzletlánca, a Foot Locker. A hír azután terjedt el, miután kiderült, 2022-től csökkenni fog a Nike termékek részaránya az üzletek polcain.
Az eddig abszolút húzómárkának számító Nike tehát idéntől kisebb arányban lesz csak képviselt, várhatóan más, kisebb márkák erősödnek majd a kárára. A hír bejelentése után a FL részvények majdnem 30%-ot gyengültek, sőt az éves eladási statisztikák is igen pesszimistán alakulnak: míg az elmúlt évben a vállalat eladásai majdnem 7%-ot nőttek, idénre 4-6%-os csökkenést prognosztizálnak.
Mindez pedig egy nagyobb átalakulási folyamat következménye, de nézzük meg, mit jelent ez valójában.
Nem ma kezdődött
Valójában ez a folyamat már évek óta tart, a Nike pedig az egyik legnagyobb élharcosa ennek a függetlenségi háborúnak.
Ahogy a legtöbb gyártó, idáig a Nike is kereskedőkön keresztül értékesítette termékeinek legnagyobb részét. Néhány évvel ezelőtt viszont új úton indultak el, és igyekeznek az eladásaik minél nagyobb hányadát a saját, közvetlen csatornáikon bonyolítani, lásd: SNKRS vagy épp a Nike app. Minél több saját eladás, annál nagyobb profit, hiszen a gyártástól a kiskereskedelemig a teljes árrést ők zsebelik be.
Ezt a stratégiát először 2017-ben, elsőként jelentette be a Nike, akit szorosan követett az adidas, és az Under Armour is. Céljuk gyakorlatilag ugyan az: kivezetni a termékeiket bizonyos viszonteladóktól, a magasabb nyereség és a szorosabb kontroll érdekében, leginkább a “premium experience”-re hivatkozva, vagyis hogy a termékeik csak kellően nívós környezetben legyenek kaphatóak.
Ráadásul ez a lassú de határozott átrendeződés már évek óta látható: tűnnek el a termékek a harmadik felek üzleteiből, itt van például a Foot Locker – Nike részaránya az elmúlt pár évben (beszállítói vásárlások):
- 2020: 75%
- 2021: 70%
- 2022: 60%
Magyarul a Foot Locker két éve még a beszerzési költségek háromnegyedét hagyta ott a Nike-nál, ami idén már csak 60%.
Hogyan tovább?
A Foot Locker, és még néhány kisebb, hasonló cipőben járó viszonteladó nagy kihívással áll szembe, amikor pótolniuk kell a nagy pipa alakú űrt az üzleteikben. A Foot Locker akár még szerencsés is lehet, az USA-ban ugyanis több üzletláncból teljesen kilépett a Nike.
A Locker egyébként erre aktívan oda is figyel, egyrészt komolyabb figyelmet fordít azokra a kisebb márkákra, akikkel korábban is együttműködtek, mint a New Balance, a Puma, vagy akár a Crocs.
Ruházat terén is igyekeznek diverzifikálni, hiszen például elindították a LCKR-t, és a Cozi-t, saját férfi és női ruházati márkájukat.
Egy azonban biztos, az óriásmárkák függetlenedésével egyre nehezebb lesz a kereskedőknek megfogni a vásárlókat.