2018. szeptember 20-a meglehetősen tartalmas nap volt: bemutatták a GoPro 7-et, leleplezték a kosaras cipők új királyát, az Air Jordan XXXIII-at és végül, de nem utolsó sorban ünnepeltem a születésnapom. Bár utóbbi több fronton is összeforr Ő légiségével, hiszen legendás cipősorozata egyidős velem – vagyis ugyanúgy 86-ban kezdtük, csak én 0-tól vagyok számozva, a cipők meg 1-től 🙂 Hogy ezúttal is örök klaszzikust sikerült-e alkotni a pipás sportszergyártónak, vagy inkább a szülinapom miatt marad emlékezetes az idei év szeptember 20-a a tovább után kiderül!

air_jordan_33_1
Air Jordan XXXIII

Innováció, innováció, innováció

Az Air Jordan széria mindig is az innovációról volt híres. A Nike új technológiái sokszor a formabontó, megbotránkoztató szériában debütáltak, majd terjedtek tovább a sportszergyártó más ágai felé. A technikai megközelítés miatt rendhagyó módon mi is először a belbecsre tekintünk, utána foglalkozunk a külsővel.

air_jordan_33_2
Csak meghúzod és mehet a játék

Cipőfűző nélkül

Hogy mi a nagy dobása a széria 33. cipőjének? A FastFit, azaz egy gyorsfűző rendszer, ami a cipőfűző nélküli érzést biztosítja számunkra. Persze a Nikenál ez annyira nem újdonság. A Nike Maget biztosan nem, de nektek valószínű a HyperAdaptot sem kell bemutatni. Oké, ezek önbefűzős rendszerek, de az elméleti háttér ugyanaz: egy kábelrendszer feszítésével tudjuk kellő tartásra bírni a cipőnk felsőrészét. És ahogy a technológia elnevezése mutatja mindezt rendkívül gyorsan, csupán egy pánt meghúzásával. A kioldás ugyanilyen egyszerű: meghúzzuk a sárga-fekete színű huzalt és már vehetjük is le a cipőt.

air_jordan_33_3
FastFit élőben – a látható technológia

A látható technológia

A Nikenál régóta tudják, hogy ha nem mutatod meg a technológiát olyan, mintha nem is lenne. Ez hozta el anno a Nike Air sikerét, és ezt természetesen azóta sem felejtették el. Rendhagyó módon a talprészen ezúttal nem a csillapítással kapcsolatos technológiát láthatunk, hanem a FastFit rendszer lelkét. Ez nekem részben az Air Jordan III – látható Air betét –, részben pedig az Air Jordan XXV (2010) – áttetsző “ablakocska” – előtti tisztelgés, ami dícséretre méltó dolog. Persze ilyen örökség előtt vétek lenne nem tisztelegni. A további technológiai paletta nem újdonság, de bevált, egymással jól működő megoldások: Flight Speed és Zoom Air.

air_jordan_33_4
Air Jordan XXXIII felülről

Külsőségek

Design szempontjából vegyes érzéseim vannak. Egyrészt érződik a visszautalás a korábbi modellekre, elég csak a sarokrészen látható Nike Air feliratra – á la Air Jordan III, IV, és V –, vagy a nyelven látható hangsúlyos Jumpman logóra pillantani. Ugyanakkor igyekeznek trendiek maradni az indokolatlan feliratozással. Bár az űrhajós ruha funkcionális mivolta, mint inspirációs sarokkővel magyarázzák, de tegye fel a kezét, akinek erről nem a Virgil Abloh féle Nike Off-White széria jut eszébe? Mindenesetre nekem összességében a külső nem jön át, kicsit gagyi gyerekcipő kinézetét kelti – és igen tudom, a külső megítélése szubjektív.

air_jordan_33_6
Ha elfelejtenénk mi mire való feliratok segítenek eligazodni

Hamarosan érkezik

A belső tehát izgalmas, a külső inkább megszokást igényel. De mégiscsak performance vonalon vagyunk, az a lényeg a pályán hogy teljesít. Márpedig a korábbi modellekhez hasonlóan az Air Jordan XXXIII-at is “repülésre” tervezték – nem, nem pilótáknak. Október 18-tól elérhető és már csak a FastFit miatt érdemes lesz közelebbről is megnézni!

air_jordan_33_5
A külsőt nekem még szoknom kell

Az adidas mellékszál

Attól tartok az Air Jordan XXXIII (2018) és az adidas T-Mac 4 (2004) között ugyanolyan viszony lesz, mint a Nike Kobe 4 (2008) és az adidas Gil 0 (2006) között. Azaz az adidas hiába jött ki előbb fűző nélküli, vagy épp szélesebb talpú alacsony szárú kosaras cipővel, a Nikera fogunk többen emlékezni. Az adidas T-Mac 4 mondjuk inkább arról híres, hogy Tracy McGrady ebben a modellben dobott 13 pontot a San Antonio Spursnek. Ez nem lenne különösebben érdekes, ha mindehhez nem csupán 35 másodpercre lett volna szüksége… A technológia, ami miatt indokoltnak éreztem megemlíteni a modellt ebben a cikkben az a HUG System. Ez még inkább a sícipőkből ismert tekerős-csatos rendszerhez hasonlított. Személyes tapasztalatom sajnos nincs vele, de iszonyat menő lépő volt akkoriban. Szerintem a hozzá készült reklám is jópofa, még ha nem is jön át igazán miről akar szólni, ha nem ismerjük a cipőt 🙂

Hír-, és képforrásunk a Nike volt.