2011-ben robbant be székesfővárosunk életébe a BP Clothing, amikor is egyre több fejen tünedeztek fel a klasszik logós BP sapik. A jó fogadtatás után villámgyorsan további BP cuccok, majd teljes kollekciók láttak napvilágot és nyílt meg az első BP Shop a Wesselényi utcában, melynek területe hamarosan a duplájára nőtt, elindult a webshop és már egy másik üzlet is megnyílt a Westendben. Ezekben nem csak a Bp Clothing termékeket árusították, de végre olyan márkák választékát is kínálják cipőkből és sapkákból, amit már régóta nélkülöztünk itt Budapesten. Természetesen kíváncsiak voltunk, hogy milyen arcok állnak a BP márka mögött és hogy mi a sztorija ennek a rakétaszerű felívelésnek, ezért meginterjúvoltuk a BP krú oszlopos tagjait, Ákost, Petit és Rolandot. Tovább!
Ha csak egy szóval jellemezhetnétek a BpClothingot, akkor mi lenne az?
Ákos: Fasza…
Peti: Laza…
Roland: Hungaroswag…
És hová sorolnátok be magatokat stílus szempontjából?
Egyértelműen streetwear.
Mennyire adta magát a névválasztás? “Csak” egy jó ötlet volt, vagy eleve egy “nagy terv” része?
Ákos: Nem volt semmilyen terv. Az egész úgy indult, rólam és egy haveromról készült egy random kép, amin egy B és egy P feliratú sapkát viseltünk. Amikor ránéztünk a képre, isteni szikraként jött az ötlet: BP sapka. Ezzel indult az egész, és először nem is vettünk nagyon komolyan – csak egy jó poénnak szántunk.
Az is jó poén, hogy a cuccaitokon a “since 1873” figyel, ami Budapestet illetően igaz is, de a BpClothing megalakulását pontosan honnantól is számíthatjuk?
Ákos: 2011 tavasszal készült az első sapkánk, ezt egy második követte. Az első kollekció pedig 2011 őszén jött ki, de ezt még annyira nem lehetett kollekciónak nevezni, mert a mostani mintákhoz és választékhoz képest azért még elég „puritán” volt. Sapka, póló és pulcsi volt benne.
Egyetértetek azzal, hogy a fullcapek hozták meg számotokra az ismertséget?
Ákos: Abszolút 🙂 Az első szériát, hamar követte a második, a harmadik… szóval igen! Fiatal korom óta nagyon szerettem a sapikat, nagyon jó kiegészítő, a stílusodat, de még az aznapi hangulatodat is tök jól tudod mutatni azzal, hogy milyen sapka van rajtad. A saját sapka már régóta álom volt azért, hogy stílusos legyen, de valami helyi dolog, nem New Yorkos, vagy Bostonos sapkában nyomuljunk.
Roland: A sapka szerencsés abból a szempontból is, hogy általában jóval kevesebb sapkád van, mint póló, és ezért többet is viseled. Ez sokat segített, hogy hamar ismertté váljon a márka.
És egyébként mi volt az a pont, amikor éreztétek, hogy komolyodik a dolog?
Peti: A 2011-es Szigeten volt a tesztrepülése a Bpestes szériának, és az első pólóknak. Azt mondtuk, ha ezt szeretni fogják az emberek, akkor folytatjuk.
Roland: Először neten lehetett megrendelni a cuccokat. A BpShop üzletet 2011. 11. 11-én nyitottuk meg, ez elég nagy löketet adott a dolgoknak, az emberek végre személyes kapcsolatba tudtak kerülni a márkával, a ruhákkal. Egészen más érzés, amikor egy boltban válogatsz, saját kezeddel megfogod a cuccokat, felpróbálod őket. A nyári üzletbővítés, az őszi új webshop indítás és a Westendben az üzletnyitás mind-mind mérföldkövek voltak, folyamatosan történnek az események!
Nem csak hazai, hanem nemzetközi celebritások fején is láthattunk az indulás óta BP sapkát..
Mivel a hazai underground események nagy részén képviseltetjük magunkat, így a koncerteken a külföldi fellépőknek is sokszor megtetszett már a BP filozófia és a cuccaink. Az első nagyobb külföldi név, akire felkerült a sapkánk DJ Premier, a legendás Gang Star duó alapokért felelős producere volt, akinek annyira bejött a sapi, hogy utána több vele készült Regeneration videóban is viszont láthattuk – nem hittünk a szemünknek 🙂 Rajta kívül még sok más előadó, mint AfuRa, vagy a Roots is ebbe a sorba tartozik.
Hányan vágtatok bele a dologba, és most hányan csináljátok?
Ha a legelső daraboktól számítjuk akkor hárman kezdték el: Ákos, Jakab Peti és Kósa Péter – ők ketten lettek az első tervező grafikusok. Most a csapat tíz főből áll amit szeretnénk 2013 tavaszára 15 főre növelni, mivel egyre több a munka és ehhez több ember is kell, hogy megbirkózzunk az újabb feladatokkal és kihívásokkal. Egyébként eddig a tervezés elég „fiús” volt, nyáron vettünk fel csaj grafikus-tervezőt is, Jakócs Dorkát, aki ősztől fogva a Lépő Julikával együtt a női vonalat viszi nálunk.
Ki milyen “háttérrel”, divat, stílus múlttal rendelkezik?
Ákos: Grafikusként kezdtem, és több, mint 8 éve foglalkozok már ruhák tervezésével, készítésével, promóciójával. A suli befejezése után kerültem egy ruhacéghez, ahol beletanultam a gyártás szervezésébe, megismertem, hogy néz ki ez a szakma „belülről”. Eközben már hoztuk az LRG-t, aztán nyitottunk egy gyerekkori barátommal egy hiphop ruházati boltot Dunaújvárosban. Az elég jól ment, míg ki nem raboltak minket és el nem adták a fejünk fölül az üzlethelyiséget. A bolt megmaradt készletéből indítottam a hiphopshop.hu-t. Ez egy igazi garázs-webshop volt, én rendelgettem, csomagoltam, kiszállítottam, belevágtam különféle márkák behozatalába.
Roland: Én mindig figyelemmel kísértem a divatot, a Subvive-ban is dolgoztam, ami elég sokáig egy megkerülhetetlen üzlete volt ennek a hiphop kultúrának.
Peti: Mi gimnázium óta ismerjük egymást Ákossal, együtt tanultunk tovább később is, és a múltba veszően közös cégünk is volt, csak én elhagytam a grafikai pályát, amikor zenélni kezdtem. Aztán Ákos szólt, hogy az embereknek mennyire bejönnek a BP sapkák és csinálhatnánk valami közöset megint. Így lett, hogy elkezdtünk egy márkaépítésen, arculaton és kollekción gondolkodni.
Honnan merítetek ihletet, inspirációt?
Ákos: Egymás inspiráljuk, elég sokat hülyülünk együtt, és eközben mindig születnek dolgok, amire rámondhatjuk, hogy „Ááá, ez kurvajó!” 🙂
Roland: Igyekszünk a nyugati trendeket követni, de közben hűek maradunk budapesti gyökereinkhez és a márka filozófiájához. A nagy trendeket, mintákban, színekben (például most a camo) mi is beépítjük a kollekcióinkba.
Peti: Most ősztől pedig mindig lesz egy központi téma, amit körbejárunk az aktuális kollekcióval. Ha megvan ez a „horgony”, akkor már sokkal könnyebb kibontani az adott gondolatot. Most ősszel ilyen az erdő, a turista jelzések a ‘Back to the woods’ érzés. A tavaszi kollekcióban például sokkal több játékot akarunk már a szabásokkal, anyagminőségekkel mint eddig. Folyamatosan szeretnénk a minőséget és az összetettséget emelni, mert ezt a márkát főként az emberek szeretete éltette eddig, és csak ezzel tudjuk megfizetni azt a bizalmat, amit megszavaztak nekünk.
Elnézve a cuccokat, kifejezetten “amerikásak”, a “Budapest” viszont magyar és budapesti. Szándék budapesti, magyar elemek megjelenítése a kollekciókban?
Természetesen. A BP egy magyar márka, ami a magyar közönségnek szól, viszont célunk, hogy úgy legyen magyar, hogy közben nem válik „magyarkodóvá”. Példának a Patriot grafikát tudnám említeni, amin Széchenyi arca szerepel, és ez a minta az őszi kollekcióban is visszatért kicsit másképp, sőt, valószínűleg minden évben valamilyen formában megjelenik majd. Tervezünk emellett persze további, csak Budapestre jellemző mintákat, grafikákat kitalálni.
Van valami vicces, érdekes sztori a márka történetéből?
Ákos: Például, amikor felhívott az RTL Klub, hogy mennyit számlázzanak ki… Én meg mondtam nekik, hogy hát amennyi a szerződésünkben van. A vonal másik végén csönd, majd kiböki, hogy de nincs szerződésünk. Mire én: hát ez az… Na, az egész úgy kezdődött, hogy bejöttek hozzánk a Quantum XXL-es srácok, hogy ők táncolnak a TV-ben és nagyon szeretnének BP-s sapkákat. Így annyira nem hittünk a dologban, de OK, adtunk nekik. És aztán tényleg, ott voltak a TV-ben, fejükön a sapik. És az első adás után pedig már jött is ez a bizonyos hívás az RTL Klubtól, hogy fizessünk a szponzorációért. És mivel nem, ezért a következő adásban már leragasztatták velük a logót…
Peti: Jobban is mutatott az RTL-en…
Roland: Na meg persze volt… „a kutyás”. De azt nem mondhatjuk el…
Milyen terveitek vannak a közeli és kicsit távolabbi jövőre?
Alapvetően őszi és tavaszi kollekciók tervezésében gondolkodunk, amiket színesítenek kisebb nyári és téli megjelenések is. Még ebben az évben szeretnénk több magyar tervezővel kollaborálni. A 2013-as tavaszi kollekcióban szeretnénk jobban kidolgozott, még jobb anyagokból készült, casual stílusú darabokkal is kijönni. Készülünk egy „vízparti” tematikus kapszula kollekcióval is.
A külföldiek is felfedeztek már maguknak benneteket?
Kerestek már meg miket külföldről, például Londonban élő magyarok, hogy szerettek volna vásárolni BP sapikat, de olyan „külföldi külföldiek” is akadtak, akik már jártak-éltek itt, és van valami kötődésük, kellemes emlékük a városról. Aztán mivel elég frekventált hoszteles-romkocsmás környéken vagyunk, egyre több turista néz be ide a boltba. Ők is szívesen vinnének emléket Budapestről, de a váciutcás gagyi nem kell nekik, itt látják, hogy egy eredeti helyi dolog – és nagyon tetszik nekik nekik a márkasztori is.
Meséljetek egy kicsit az őszi kollekcióról!
Ez a mostani ‘Hunting Season’ kollekció nagy ugrás az előzőekhez képest. Felsőruházatból már mostanra is lefedtünk gyakorlatilag mindent, ugyanúgy lesz tehát póló, pulcsi, kabát, sapka. és vannak újdonságok is, például farmer, és jobban rámegyünk a kiegészítőkre is: lesz zokni, alsónadrág, bandana.
Kinek mi a kedvence a kollekcióból?
Ákos: A Streets of Budapest prémium sapi.
Peti: Fácán Feris badge-es póló.
Roland: A BDPST Hemp Snapback aminek a felső része kenderből készül.
Kapható máshol is a BpClothing a BpShopon kívül?
Amíg nem volt saját boltunk, addig természetesen egyéb helyeken folyt az értékesítés, de 2012 nyarától már csak kizárólag nálunk szerezhetőek be ezek. Kivételt ez alól csak pár webshop képez.
Október elején indult a BpShop új, saját webshopja. Ahogy láttam a Facebookon, kicsit túl is terhelte a nagy érdeklődés 🙂
Ja, kicsit kifagyott 🙂 Mondtam a programozóknak, hogy úgy tervezzék, hogy valószínűleg jó rajtot fog venni, erre beállították valami alapforgalomra. Aztán indulás után hívtak, hogy ez sok, túl sok, fel kell növelni vagy négyszeresre 😀
A Facebookon is nagyon aktívak vagytok, emlékeztek arra, hogy mit lájkoltak legtöbben?
Amikor szétvertük a boltot és a raktárosunk berakta a Balotellit a képre, ahogy zorallul áll ott, festékesvödörrel a kezében. Az valami megalájkmennyiséget kapott. Meg amikor kijött a második széria a BP sapkákból, azt is szerették nagyon.
Végezetül egy sneakeres kérdés: Ha lenne egy “BpShoes” collab cipő, akkor melyik márka melyik modellje lenne és kábé hogy nézne ki?
Roland: Természetesen egy Nike lenne, valószínűleg egy Air Force 1 Low, egy Air Max, vagy Air 180 lenne.
Köszönjük az interjút!
BP sorozatunk folytatódik decemberben, a Wesselényi utcai BP Shop Store Checkkel és egy nyereményjátékkal!
-
Wow, superb blog structure! How lengthy have you been running a blog for? you make blogging look easy. The overall glance of your website is fantastic, let alone the content! You can see similar here dobry sklep