Vissza az alapokhoz – running barefoot

Az odáig rendben van, hogy nyilván eddig is cipőkről írtunk itt a boxon, de mostanság kezdtük úgy érezni, hogy jóval tágabb ez a világ és sok olyan kategória van, ami eddig méltatlanul a háttérben maradt. Az egyik ilyen a futócipőké.  Van, aki csak fut, de legalább ugyanennyinek, köztük nekem is, kiegészítő edzés egy óra kocogás és pont a közelmúltban beszéltük egy ismert biciklissel, hogy neki 3 km után mindig elfárad a lábszára, nekem meg hogyhogy nem? Úgyhogy a Tovább után világos lesz, hogy nem is áll olyan távol ez tőlünk:)

Futósorozatunk első része: mezítlábas futócipők

Futósorozatunk első része: mezítlábas futócipők

Egy kis okoskodás – hogyan vegyél futócipőt?

A futócipőknél is megvannak azok, akik egy márkára esküsznek, de sokkal többen vannak, akik egy márkának egy bizonyos modelljére. Ennek az az oka, hogy a futócipőknél egyértelműen érezhetőek a cipő tulajdonságai és az, hogy a Te lábadhoz és futási stílusodhoz hogyan passzol. A nem neked való cipő arra jó lesz, hogy ne legyen sáros a talpad, de nem fog segíteni abban semmit, hogy gyorsabb és jobb legyél. Ebben a kategóriában nagyon fontos, hogy ne design vagy szín alapján válasszatok, mert csúnyán mellé lehet lőni. Érdemes olyan boltba menni, ahol profi segítséget kapsz, sok helyen bemérik a lábad és megnézik, hogyan futsz, mielőtt cipőt ajánlanak.

Ez most nagyon tudományos lesz, de amikor futunk a sarok külső része ér le először és optimális esetben egy nem túl nagy, 15%-os szöget zárunk be, ahogy átgördülünk a talp első részére, és onnan rugaszkodunk el újra.  Ez egyenletesen osztja el a súlyt, és jól vezeti el az ütődést minden lépésnél. Nem tudományosan optimális esetben nem úgy futunk, mint a kacsák. Akik ilyen szép szabályosan futnak, gyakorlatilag bármilyen cipőt választhatnak, bejöhet a személyes preferencia is, hogy mennyire legyen párnázott a cipő. A másik két esetben vagy túlságosan nagyot gördül a talp és a nagylábujjakról rugaszkodunk el, vagy túl kicsit és maradunk a külső élen, a kislábujjtól indítjuk a következő lépést. Nagyjából elmondható, hogy akiknek nagyon alacsony a lábboltozata (lapos a lábfejük) azok hajlamosak „túlgördülni”, akiknek meg nagyon magas, ők „alulgördülni”. Egyik esetben sem optimális a súlyelosztás és az ütődéscsillapítás, ezért fontos, hogy ennek megfelelő legyen a cipő, mert korrigál és megtámaszt.  Sebességben, fáradtságban és pulzus számban szabad szemmel jól látható lesz a különbség.

Alapvetően három csoportba sorolhatók a cipők, a bőségesen párnázott, a normál és a hype, a „barefoot running” avagy a minimalista cipők. Aki nem kacsa, az nagyjából bármit választhat, aki a lapos lábfejűek táborába tartozik nagy valószínűséggel egy komolyan megtámasztott cipőben fog társra lelni, akinek pedig magas a lábfeje akkor jár a legjobban, ha a cipője természetes mozgást imitálja.

Eddig a tudomány, jöjjenek a cipők!

Ebben az cikkben, most elsőnek mezítlábas cipőket járjuk körül, a többiekre is sor fog kerülni, de holnap reggelig itt ülnétek, ha minden típust bemutatnánk az igen kényeztető kínálatból.

A barefoot runningnál azon kívül, hogy tényleg lehet a legtöbbet zokni nélkül hordani, az a lényeg, hogy ne érezd se a cipőt, se azt, hogy van valami közted és az út között. Azoknak, akik egy masszívabb cipőről váltanak ilyenre, érdemes fokozatosan, mert nagy a különbség. Egy mezítlábas cipő például arra „kényszeríti” a futót, hogy sarok helyett a lábfej első részére érkezzen és szokni kell, hogy ne legyen sérülés. Halkan jegyzem csak meg, hogy aki ilyenre vált, a hihetetlen élmény és sebesség mellett fel fogja fedezni, hogy van vádlija és a sípcsont mellett egy eddig ismeretlen izma:) mindkettő nagyon fog eleinte fájni, ezért érdemes vagy rövidebbre venni a távot, vagy kisebbre az iramot, mert négykézláb kúszás lesz a nagy sprint vége.

Az Adizero Feather  1 tavaly jelent meg, és itt is van a méltó utód. Nem vicceltek, amikor azt mondták, hogy az Adizero Feather 2 NAGYON könnyű: a férfi mindössze 190g-ot nyom, a női pedig 160-at. De még ők is molettnek számítanak az Adizero Prime-hoz képest, ami a koncepció profi sprint cipője és csak 99g! A Feather 2 a Sprintframe stabilitást hozza, azaz a felsőrészhez közvetlenül kapcsolódik a talp, nincs köztes anyag, felépítésben ezzel lehet a legtöbb súlyt megspórolni. A felsőrésze szintén szuperkönnyű, hálós és légáteresztő. A talp első részén AdiPRENE+ kapott helyet, ami egy hab betétet jelent, elrugaszkodáskor értékelni fogod a dinamikáját.  Én személy szerint úgy gondolom, hogy nagyon el vannak találva a színek, a férfi bright blue/infrared/running white az egyik legjobb a kínálatban; a női pedig black/bright pink/running white színben kapható.

Adizero Feather 2 for him and her

Adizero Feather 2 for him and her

Az Adipure Gazelle egészen hagyományos cipőnek tűnik, amíg el nem ér a szem a cipő elejéig, ami szokatlan, egybefüggő részt alkot. Az Adizero Feather 2-vel ellentétben a Gazelle-ben van átmenet a felsőrész és a talp között, nem is akármilyen, a PureMotion középtalp kapott itt helyet, ami az igazi mezítlábas futás természetes stabilitását, hatékonyságát és reakcióidejét utánozza. Az AdiPRENE+ ebben is helyett kapott, az AdiWEAR külső gumitalp pedig hozza a kategóriától elvárt és megszokott tartósságot.

Színekben ez is erős, a férfi craft blue/infrared/metallic silver; a női pedig black/ultra purple/metallic kombinációban kapható.

AdiPure Gazelle for him and her

AdiPure Gazelle for him and her

A legenda szerint, amikor a Nike három legkreatívabb tervezője megtudta, hogy a Stanford sportolói mezítláb edzenek az egyetem golf pályáján, nekiálltak megalkotni a legkönnyebb és legtermészetesebb cipőt, ami a lábra hasonlít. 8 évet töltöttek a mezítlábas futás mechanikájának kutatásával, férfiak és nők bevonásával mértek a lábujjak pozíciójától kezdve a talp zónái által leadott nyomásig mindent.

Ennek eredménye lett a Free sorozat, amin belül viszont rendesen bele lehet kavarodni a nevekbe, van 3, +3, 3.0 és ezek nem csak apróságokban térnek el egymástól.  A legegyszerűbben talán úgy lehet szétszedni, hogy van a Free – ebből van 3.0 és 4.0, stb. ; és van a Free Run – 3 és +3.

Ezt a legutolsót fogjuk most alaposabban is szemügyre venni. Csak egy példa, hogy mennyire nincs közük egymáshoz a Free 3.0-ával: a 3.0 talprésze nem egységes, a sarokrész kiemelkedik, míg a Free Run+3-nál egy cellákra osztott, de egybefüggő részt alkot az egész talp. A Free Run +3 esetében a marketing is minimalista volt, simán a fellegekben járást ígérte, és hozza is a cipő a majdnem tökéletes mezítlábas élményt. Felsőrész a +3 esetében már légáteresztő, hálós szerkezetű (a +2 még nem volt az), de a legnagyobb fegyvertény az, hogy elasztikus is, így úgy simul a lábra, mint egy kesztyű, felveszi annak formáját. A talp nagyon rugalmas, szilikon-szerű anyagból van, ami itt újdonság, hogy a kereszt és hosszanti irányú ruganyosság mellett már átlós barázdák is hozzátesznek a hajlékonysághoz. A Nike Free Run +3 szintén nem tartozik a nehézsúlyúak táborába, 264 gramm a férfi és 215 a női.

A férfi Free Run +3-at öt, a nőit három visszafogottabb színben láttuk gyárilag, de természetesen ennek is neki lehet esni a NikeiD-val.

Nike Free Run +3 férfi futócipők

Nike Free Run +3 férfi futócipők

Nike Free Run +3 női futócipők

Nike Free Run +3 női futócipők

A New Balance háza táján a Minimus-t kell keresni, ha mezítlábasként akarunk szaladgálni. Az NB újdonsága a 3090 Ionix futócipő, amiben a megegyező nevű Ionix technológiával elérték, hogy minimálisra csökkentsék a középtalp méretét, ezzel faragva le a cipő súlyát.  Keményen szembeszáll az Adizero Feather 2-vel, 186g a férfi modell, igaz, lehet, hogy egy fél mérettel kisebb, mint az Adidas mért versenyzője. Varrásmentes kialakítása már gyakorlatilag alapkövetelmény ezen a szinten.  Az elején kitértem rá, hogy óriási hiba szín alapján futócipőt választani, de az Ionix mellett azért nem lehet szó nélkül elmenni: a designereket elmondásuk szerint a molekuláris szerkezet ihlette meg – átjött:)

New Balance 3090 Ionix férfi és női verzióban

A következő cikkekben úgy tervezzük, hogy a Nike+/miCoach teljesítmény regelő/edző programok, ezekhez képest old school-, meg terepfutó cipők lesznek a téma. Let us know…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

  • Som szerint:

    remélem kicsit belekukacoskodhatok 🙂 csak egy-két dolgot tennék még hozzá, és csak a free-khez tudok érdemben hozzászólni:
    – a mezítlábas cipő funkcióját tekintve láberősítő cipő, ezért fáj, ha sokat futsz benne az elején (az első free-t amikor megkaptam tavaly télen, rögtön belecsaptam a lecsóba, és két nap alatt a 22. kilóméteremnél ültem le, és nem tudtam ráállni napokig a lábamra :S)
    – a freek-nek két fajta számozása van, egyik a cipő “évjáratára” utal, a .0-k pedig a talp vastagságára, 3.0, 4.0, 5.0
    – plusz érdemes utána nézni a nike shield futócipőknek, így télen 🙂 a legfelső ffi free színei nagyon hasonlatosak 🙂 🙂

  • Mike szerint:

    Fussatok mezítláb, cipő nélkül 🙂

×