Ryan Guettler interjú – magyarul

Nagy öröm, hogy újabb ismert, külföldi BMX-essel közölhetünk le saját készítésű interjút itt a boxon. A Balaton Bike Festen, a Monster Energy Dirt selejtezőjének napján a Vans csapat oszlopos tagjával, Ryan Guettlerrel sikerült beszélgetni (ebből az egy szempontból jól jött a szombati eső 🙂 Nem tudom nem azzal kezdeni, hogy Ryan mennyire közvetlen és jófej bicós és tök érdekes dolgokat mesélt, érdemes a továbbra kattintani 🙂 Ha inkább angol eredetiben olvasnád, akkor az is lehetséges.

This post is also available in English original.

Ryan Guettler interjú

Ryan Guettler interjú, a Monster Energy Dirt versenyen Balatonfüreden

Ez az első alkalom, hogy Magyarországon jársz, ugye? Nem tudom megállni a tipikus „bennszülött kérdést”, hogy tetszik? 🙂
Igen, most vagyok itt először. Tetszik, hogy itt minden olyan közel van egymáshoz. Ausztráliában és Amerikában bárhová is mész, órákat kell vezetned, pl. Észak-Karolinából Dél-Karolinába öt óra az út és eközben csak egy határt lépsz át. Itt ennyi idő alatt három országon is át tudsz menni 🙂 Ami viszont kemény, hogy senki sem beszél angolul. Akartam venni magamnak valami kaját és bementem egy büfébe és az arcnak lövése nem volt, hogy mit mondok. Mentem egy kört Budapesten, mert nem szeretek csak a szállodában lógni és a város nagyon emlékeztet az ausztráliai Melbourne-re: tetszettek a villamosok az út közepén, a hidak, a régi épületek, templomok és ez az egész történelmi ‘oldszkúl’ érzés. Bejön 🙂

Köszi 🙂 És mi lesz a következő a Balaton Bike Fest után? Mennyire zsúfolt a nyári versenynaptárad?
Nagyon tömény, mostanában indul be minden. Ezután a verseny után hazamegyek és felkészülök a Dew Tourra, megpróbálok minden nap biciklizni. Dew Tour, X-Games, a Nike 6.0 verseny. Minden második htévégén, ha nem épp minden hétvégén úton leszek majd. Mostanáig eléggé nyugis időszak volt, de most egyszercsak beindult minden, és ez így lesz októberig. Az hiszem jövök majd vissza Európába is, Franciaországban lesz egy Vans dirt verseny, a Kill the Line. Szóval a versenyszezon kezd bedurvulni, de ez az, amit imádok: utazni a világban, megismerni új országokat és embereket. Ez elképesztő élmény.

Ryan Guettler - Flip - Monster Energy Dirt Contest / Balaton Bike Fest Hungary (Photo: Norbert Szász)

Ryan Guettler – Flip – Monster Energy Dirt Contest / Balaton Bike Fest (Fotó: Szász Norbert)

Korábbi interjúkban elmondtad, hogy számodra a BMX-ezésben az a legfontosabb, hogy jól érezd magad. Hogy férnek bele ebbe a képbe a versenyek a sok stresszel, miegyébbel?
Hát igen, ez kemény dió.  Azért megyek a versenyekre, hogy jól szerepeljek és kihozzam magamból a legtöbbet, de nem stresszelem magam túl ezek miatt. Ha elmész egy versenyre és ott koncentrálsz, jó köröket raksz össze fejben és jól is sikerülnek, és ott állsz a dobogó valamelyik fokán, akkor az a világ legjobb érzése. Ezért szeretem a versenyeket. Ha azon megy a stresszelés, hogy nem fog sikerülni, elveszted a szponzoraidat, akkor a para miatt el fogod rontani.

Volt idő, amikor te is stresszeltél versenyek miatt?
Igen, persze. Az első versenyeken mindenképpen jó benyomás akarsz kelteni és ez igazán stresszes lehet. De úgy gondolom, hogy egy jó rider ezzel meg tud birkózni és maga mögött tudja hagyni. Sok biciklisnek ez túl sok és emiatt utálják a versenyeket. Ha sikerül túljutni ezen, akkor a versenyek lehetnek a legjobb dolgok: jól érzed magad, egy csomó új emberrel találkozol és a végén elmondhatod a szponzoraidnak, hogy jó munkát végeztél.

Ryan Guettler - Superman - Monster Energy Dirt Contest / Balaton Bike Fest Hungary (Photo: Norbert Szász)

Ryan Guettler – Superman – Monster Energy Dirt Contest / Balaton Bike Fest (Fotó: Szász Norbert)

Hallottam team menedzser lettél a Unitnál, egy ausztrál ruhamárkánál. Hogy tetszik?
Nagyon szeretem csinálni! Ez nem egy teljes állás, így nem kell állandóan és mindenben képben lennem, vannak, akikre támaszkodhatok. A Unitnak van egy tök jó team menedzsere, Simon. Ő a felelős a motocross csapatért, de segít nekem a BMX-esek „papírmunkáival” is, szerződések, ilyesmi. Így nekem van időm biciklizni, utazni és új tehetségeket felkutatni és megszerezni azt a támogatást a jó bicósoknak, amit megérdemelnek. Imádom ezt csinálni, úgy érzem, hogy ezt pont nekem találták ki. Kyle Baldock az egyike a támogatott srácoknak: kész volt az örömtől, hogy szponzorált lett, a cég is kész volt, hogy milyen jó riderre találtak a személyében én pedig amiatt örültem nagyon, hogy mindezt össze tudtam hozni. Ha ő nyer egy versenyt, akkor úgy érzem, mintha én is vele nyernék. Cool 🙂

Minden fiatal biciklis álma, hogy egyszer ő is szponzorált lehet. Mit tanácsolnál nekik? Mit keresel valakiben, amikor új csapattagokat nézel?
Ez egy nehéz kérdés. Azt hiszem, hogy egy olyan srác, aki szponzorációról álmodik, jól kell, hogy érezze magát a biciklin és ennek látszania is kell rajta. Nem szeretem azt látni, ha egy srác stresszel, és ha mondjuk bukik, akkor mérgében dobálja a bicóját, a sisakját… Nem hiszem, hogy ez a rajongóknak, vagy bárkinek is vonzó lehet. Nagyon sok jó biciklis van, minden városban van legalább egy „helyi hős”. A szponzorációhoz alap, hogy jól biciklizz, de a személyiség az, ami meghatározza, hogy valakiből szponzorált bicós lesz, a másvalakiből meg nem. A hozzáállásodon múlik: ha nagyon jó vagy és látszik, hogy jól érzed magad a BMX-en, másokat is tudsz motiválni a stílusoddal, kedves vagy a fiatalabb kölykökkel, akkor te leszel az, akit beszponzorálnak. 

Being an amazing rider helps, but it's also about attitude :)

Az hogy jól biciklizel az alap, de a hozzáállásról is szól ki lesz szpozorált 🙂


Olvastam, hogy Daniel Dhers-szel együtt átvettétek Mirra raktárát (Mirra’s wareshouse) Greenville-ben. Ezzel mi a helyzet?
Daniel és én majdnem minden nap (van hogy naponta kétszer-háromszor) biciklizünk Mirra raktárában. Dave most inkább a ralliautózással foglalkozik és így jött az ötlet, hogy átvegyük tőle a helyet, szóval már mi fizetjük a számlákat, minden. Ez a raktár mindig is Mirra privát pályája volt, de most az a tervünk, hogy szép lassan jobban megnyissuk a nyilvánosság felé, hogy a fiatalabb generáció is tudjon itt biciklizni. Amatőr versenyek is tervbe vannak véve… csak elég drága egy ilyen helyet üzemeltetni…

Gondoltatok arra, hogy szponzorokat is bevonjatok? Mirra raktára egy elég legendás név…
Nem is olyan könnyű ez, mint gondolnád. Megkerestem a szponzoraimat és nyilván segíteni is fognak valamit, de ők inkább ridereket támogatnak és nem helyeket. De majd meglátjuk mi lesz, már eleve az fantasztikus, hogy a magunkénak tudhatjuk a helyet.

Mirra's warehouse

Mirra's warehouse

Eléggé szét vagy varrva, van valami új szerzemény?
Nem igazán, persze mindig vannak ötletek újakra, de ez most a biciklizős szezon és ilyenkor körülményes újat csináltatni. Meg akarom csinálni az öklöm, a második ujjperceimnél de mivel kesztyűben bicózom ez most nem lehetséges. Talán ha majd egy hétig „szabin leszek” akkor rámegyek.

Természetesen cipővel kapcsolatos kérdéseim is vannak. Mostanában majdnem minden BMX-es cipő közepes vagy magas szárú, de a te signature cipőd a Whip mindig is félcipő volt. Miért a félcipőket szereted?
Mindig is félcipőkben bicikliztem. Talán ha most kezdeném ezt az egészet, akkor a magasabb szárút választanám, hogy jobban tartsa és védje a bokát. De őszintén szólva sosem hordtam magas szárú cipőt, mindig is félcipőt hordtam és teljesen megszoktam. Így amikor lett signature cipőm, akkor az is félcipő lett. 


The Vans Whip 3 BMX shoes

A Vans Whip 3 BMX cipők


Hogyan készülnek a signature cipők?
Először is leülünk egy tervezővel és végigmegyünk, hogy éppen mi foglalkoztat és milyen színek jönnek be. A sarokrészre mindig nagy figyelmet fordítok. Úgy szeretem, ha szuperül ki van párnázva és jól tart és tompít, amikor a sarkamra érkezem. Szóval leülünk időnként és átbeszéljük ezeket, mutatnak egy csomó lehetőséget, aztán már mintákat és mindig kiválasztom, ami jobban bejön. És a végén elkészül az új modell 🙂

Mik ezek a pikkek a cipőiden?
Sokat pókerezem, ezért kerültek rá.

The Spades

Pikkek mindenütt


Van valami újság a Whip 4-gyel kapcsolatban?
Igen, épp zajlik a tervezése. A Whip 3 már kinn van egy jó ideje és jól teljesített. Most egy könnyebb cipőt akarunk készíteni, de úgy, hogy a tartása megmaradjon. És persze kényelmesnek kell lennie. A legnehezebb dolog, hogy ha túl vékony és könnyű lesz, akkor nem adja meg a szükséges tartást a sarkaknak és a bokának. Azt akarom elérni, hogy egyszerre legyen könnyű és kényelmes. Ja, és félcipő lesz 🙂

Ryan, köszönjük szépen!

Továbbá szeretnék köszönetet mondani a Vans brand managerének, Andinak a segítségért, hogy létrejöhessen ez az interjú és hogy menedéket találtunk az Oakley kamionban a szakadó eső közepette 🙂

gergő

A cipőimet - bár már nagyon sok van - nem gyűjtöm, hanem hordom :)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

×