A sacai még fiatalnak számít az évszázados múlttal rendelkező márkák világában, hiszen alig több mint 20 éve alapítótták. A márka egy japán hölgy nevéhez fűződik, aki egymaga vezeti a céget. Ennek ellenére a sacai a high fashion egy igen meghatározó és ismert tagjává nőtte ki magát. De hogyan is jutott idáig? A tovább után erről olvashatsz.
A Sacai alapítójának fiatal évei
Chitose Abe, a brand alapítója és tulajdonosa egy japán kisvárosban született 1965-ben. Mint sok más divattervező, ő is a ruhák világában nőtt fel, édesanyja varrónő volt. Abe már az általános iskolában is igazi divatdiktátornak számított. Különc, figyelemfelkeltő ruháit az édesanyja készítette Abe elképzelései alapján, iskolatársai pedig hamar másolni kezdték a lány stílusát.
Abe Japán egy elzárt kisvárosában nőtt fel és mindig is lenyűgözte Tokió nagysága és az ottani emberek öltözködési szokásai. Saját elmondása szerint hatodikos volt, amikor egy tv-s reklámból megtudta, hogy a divattervezés egy valódi foglalkozás, és ekkor döntötte el, hogy a jövőben ő is ezzel fog foglalkozni.

A sacai anyja, Chitose Abe
A divattervező iskolától a CDG-be
Sok japán tervezővel szemben ő nem a tokiói Bunka Fashion College-ba járt (itt végzett például a Kenzo és az Y-3 márkák alapítója is), mivel a szülei nem engedték, hogy a szülőhelyétől ilyen messze tanuljon. Az egyetem elvégzése után Abe a fast fashion világában helyezkedett el, de hamar rájött, hogy őt sokkal inkább a high fashion érdekli.
Rövid idő múlva a Comme des Gracons-nál kezdett dolgozni. Mintavágóként kezdte, ami visszalépés volt az előző munkájához képest, de hamar felismerték a tehetségét, és nemsoká részt vehetett a tervezésben is. A cégnél ismerkedett meg a leendő férjével.
Ezután Abe-nek gyermeke született, és felmondott, hogy teljes mértékben az anyaságra tudjon koncentrálni. Hamar rájött azonban, hogy nagyon hiányzik neki a divat világa.

Az Abe házaspár
A sacai kezdete
A férje ösztönzésére 1999-ben létrehozta a saját márkáját, a sacai-t. A név a leánykori nevének (Sakai) egy alternatív írásmódja. Az első sacai kollekció 5 kötött darabból állt, amelyeket bemutattak a párizsi Fashion Week-en is. Az igazi áttörésre majd’ egy évtizedig kellett várni. A cég első néhány évében csak a divat elitjeinek körében volt népszerű, a köztudatba még nem került be.
Sokáig Abe egymaga rendezett mindent, az első alkalmazottját 3 évvel a márka alapítása után vette fel. Sőt, 2003-ig a márka központja a tervező lakása volt, Abe csak ezután nyitott egy irodát Tokióban.

A sacai kezdetben kötött ruhákkal foglalkozott
A világhír megszerzése
A 2008-as Paris Fashion Week alatt Abe egy bemutató füzet segítségével sok hasznos kontaktot gyűjtött, és ezután még keményebben dolgozott, hogy fejlessze a márkát.
A siker 3 évvel később meg is született, a Fashion Week-en a sacai bemutatta a kollekcióját, amely világszerte ismerté tette. A világhír hatására Abe megnyitotta Tokióban az első sacai boltot.

A sacai 2011-es kollekciójának darabjai
Nike x sacai
A sneakerheadek többsége valószínűleg a 2018-as sacai x Nike kollab miatt ismeri a márkát, de a két cég első közös munkájukat 2015-ben adta ki. Ennek a kollekciónak két Air Max 90 slip-on és futó ruhák voltak a tagjai.

A NikeLab x sacai első kollabja
Az előbb említett, 2018-as kollaborációban Abe egyesített két klasszikust, a Waffle Runnert és a Daybreak-et, az így született modell két cw-ben jelent ekkor meg. A modellek jelenleg (mérettől függően) 500-800 dolláros resell áron futnak. A kollabban megjelent még két Blazer is, ezek ára jelenleg 250-300 dollár.

A 2018-as kollaboráció
A két márkának azóta több szerelemgyermeke is megjelent, ezek közül a legnagyobb hype a tavaly év elején, a párizsi Fashion Week-en megjelent kollabot övezte. Erről egy korábbi cikkükben olvashatsz részletesen.

Sacai x Nike FW19
A jelen és jövő
A sacai alig több mint 20 év alatt egy világszerte ismert, high fashion márkává vált, az éves becsült bevétele kb. 25 millió dollár. Érdekesség, hogy a cég 100%-a Abe tulajdonában van, így teljes mértékben szabadjára engedheti a fantáziáját. Elmondása szerint ő sosem az aktuális trendeket követi, mindig olyat tervez, amit ő is szívesen viselne, még akkor is, ha az esetleg szembemegy a fősodorral.