A Gucci sztori – egy márka 100 éve

A Gucci világhírű divatházat 1921-ben alapították, tehát 2021-ben bizony már századik születésnapját ünnepli! Egy márkáról már tíz év is sokat elmond, nemhogy egy évszázad. A tovább után nem csak egy lebilincselő márkatörténetet, hanem jó pár érdekességet is megtudhattok a brandről – és persze a Gucci sneakerekről is szó lesz!

Minden kezdet nehéz

A Gucci (melyről nem egyszer és nem kétszer írtunk már itt a blogon) nem luxusmárkának született. Sokkal inkább lépésről-lépésre vált azzá. Hogy a történetét teljesen megismerjük kezdjük is az elején, azaz az alapító születésével. 1881. március 26-án egy olasz bőrárus fiaként látta meg a napvilágot a márkáját ikonná tévő Guccio Gucci.

Hihetetlen de a fiatal Gucci egyáltalán nem készült apja nyomdokába lépni, ezért Londonban és Párizsban dolgozott. Volt pincér, mosogatófiú, portás, de ami a legnagyobb benyomást tette rá az a londoni Savoy Hotelben londinerként eltöltött idő volt. Itt figyelt fel az előkelő vendégek stílusára, eleganciájára és különösen elvarázsolta őt a bőröndjeik szépsége is. A szállodában eltöltött idő elég ihletet adott neki ahhoz, hogy hazautazzon és Firenzében 1921-ben megnyissa első áruházának kapuit. A minőségi olasz bőrből készült utazótáskák mellett az akkori főirányvonalat az angol arisztokráciából kiindulva a lovaskiegészítők adták. A lovas sport szerelmesei rajongani kezdtek az Olaszországban gyártott nyereg alátétekért, nyeregtáskákért és a birodalom bővülni kezdett.

Az arc a Gucci márka mögött - Giuccio Gucci

Az arc a Gucci márka mögött – Giuccio Gucci

Családi vállalkozás

1938-ban Guccio három fia: Aldo, Rodolfo és Vasco is helyet kaptak a gyümölcsöző vállalkozás elnökségében. A Gucci fiúk feladata a márka hírnevének bővítése, valamint egy római és milánói áruház létrehozása volt. Rómában 1938-ban, Milánóban pedig 1951-ben nyíltak meg az üzletek.

A márka hamarosan a tengerentúlon is megvetette lábát. Az első amerikai Gucci butikot 1953-ban, New Yorkban látogathatták  a vevők. Az Egyesült Államokban való debütálást követően az ’50-es évek Amerikájában kezdődött meg a márka aranykora, olyan hírességek rajongtak érte, mint Jackie Kennedy, Audrey Hepburn, Grace Kelly és Elizabeth Taylor.

A világsikert az alapító azonban már nem élhette meg, Guccio Gucci a New York-i megnyitót tizenöt nappal követően vesztette életét. A birodalom tovább virágzott, az 1970-es években a Távol-Keleten terjeszkedtek, Tokióban és Hongkongban is megkezdte térhódítását, a folyamatosan bővülő termékpalettán pedig 1975-től a parfümök is helyet követeltek magunknak.

A sikert azonban ekkor már a testvérek között zajló háború előszele árnyékolta be. 1981-ben a márka első ready-to-wear bemutatójára került sor, de a családi csatározás is ekkor indult igazán útjára. Elsőként Aldo került ki az elnökségből, akit Rodolfo fia, Aritzio váltott. 1983-ban Rodolfot gyilkolták meg, majd később fia, az ekkor már a vezetőségben helyet foglaló, Mauritzio 95-ben lett egy a felesége által felbérelt bérgyilkos áldozata. A két világháborút és számos csődközeli helyzetet túlélt márkát ekkor már botrányok sora árnyékolta be, így a változtatás elkerülhetetlenné vált.

Vasco, Aldo és Rodolfo Gucci

Vasco, Aldo és Rodolfo Gucci

Akik még nagyobbá tették a Gucci márkát

A 80′-as évek viszályokkal teli korszakát követően elsőként a New York-i luxusáruház, azaz a Bergdorf Goodman korábbi igazgatója, Dawn Mello Tom Forddal és Neil Barrettel az oldalán érkezett a márka megmentésére. Mello terveit azonban sorra utasították el, az ikonikus Gucci loafer megreformálásán kívül kevés gondolata kerülhetett a tervezőasztalról a kifutóra vagy a boltok polcaira.

A kreatív igazgatói pozícióban ezek után Tom Ford kezdett tényleg maradandót alkotni. A tervező frissességet adott a nagy múltú divatháznak, a 90′-es években újraélesztette a márkát, a konkurens divatházak minimalizmusával saját, a szexualitást és a nőiséget nyíltan ünneplő darabjait állította kontrasztba. A könnyed, lenge sziluettek a legjobbkor keltek életre és ezekkel adott Ford új irányt a márkának.

A nemiség kifejezésével, gyakran botrányos kampányaival hamar elérte, hogy mindenki a Gucciról beszéljen. A kilencvenes évek közepén létrejött az új generáció és a népszerűséggel karöltve az egykor csőd szélén álló brand értéke is nagyban megnőtt.

Tom Ford a Gucci backstageben

Tom Ford a Gucci backstagében

Ford 2003-as távozást követően mindaddig a Gucci táskaszekciójáért felelős Frida Giannini lett a kreatív igazgató. Frida itt eltöltött ideje alatt maga mögött hagyta a Tom Ford féle szexualitást és inkább a Gucci több évtizedes tradícióit helyezte előtérbe. Újragondolta az akkor már történelemnek számító “Flora” mintát és a Bamboo baget is. Gianninit egy újabb, korábban a kézitáskákért felelős tervező követte a poszton, tizenkét évnyi a márkánál töltött időt követően 2015-ben Alessandro Michele vette át az irányítást.  Alessandro Frida hagyománytisztelő terveit, Ford szexualitásával párosítva egy új vonalat hozott magával. A kollekcióira jellemző élénk színek, fodrok, motívumok és  popkulturális hivatkozások újra a Tom Ford éra alatti “IT” státuszra helyezték a márkát. A tradíciók iránti tisztelgés jeleként a kreatív igazgató 2018-ban Firenze történelmi jelentőségű városrészében a Palazzo della Mercanzian nyitotta meg a Gucci Gardent. A Gucci Garden bizonyítja, hogy a márka történelme teljesen összeolvad a jelenkori sikerekkel.

Gucci Garden

Gucci Garden

Ikonikus Gucci motívumok

A Gucci száz éves fennállásnak ideje alatt számos olyan motívum született, melyek mára már összeforrtak a márkával és ha meglátjuk őket gondolkodás nélkül asszociálunk a történelmi jelentőségű divatházra.

A piros-zöld csíkozás még a márka korai éveihez repít vissza minket. A Gucci lovaskiegészítőin rendre ennek a két színnek a kombinációja adta a mintázatot. Az egyszerű, elegáns mégis könnyen megjegyezhető jelzés azóta is a márka egyik alappillére.

A piros és zöld csíkozás szinte eggyé vált a márkával

A piros és zöld csíkozás az egyik védjegy

A mára legendássá vált Floral print is nagy múltra tekint vissza, hiszen a mesés Monaco-i hercegnő ihlette. Grace Kelly előtt nem csak a Hermés , hanem a Gucci is tisztelegni kívánt, így miután amikor III. Rainer herceg felesége egy bamboo baget vásárolt a márka egyik üzletében Rodolfo Gucci az olasz illusztrátort, Vittorio Accornerot kérte meg, hogy hálája kifejezésének jeléül egy személyre szabott mintával ellátott sál részleteit tervezze meg. Accornero egy 43 virág, növény és rovar kombinációjából álló 37 élénk színnel megfestett printet álmodott meg. A “Floral” fantázianévre keresztelt mintát és annak részleteit később is számos alkalommal használták fel az évtizedek során.

Grace Kelly és az első Gucci floral print

Grace Kelly és az első Gucci floral print

Az összeolvadó dupla “g” betűkből álló logo a márka alapítója előtt tiszteleg. A Guccio Gucci emlékét örökké megőrizni kívánó motívumot 1966-ban mutatták be és ezt követően szinte eggyé is vált a márkával.

Logo Guccio Gucci emlékére

Logo Guccio Gucci emlékére

A tradicionális virágmintára Alessandro Michele gondolta újra és kezdte el csúszó kígyókkal, aranyló posztméhekkel, vadállatokkal és a természet szimbólumaival díszíteni darabjait. Természetesen minden motívum szimbolikus értéket képvisel, így a 2017-es resort  kollekcióban elsőként megjelenő kígyó például az újjászületés szinonimájaként jelenik meg.

Időtálló darabok

A hosszú évtizedek, a megkérdőjelezhetetlen minőség, a márka története mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy a Gucci darabjai időtálló népszerűségre tegyenek szert.

Gucci Horsebit loafer

1953-ban Aldo Gucci ötletéből született meg a lovassportok ihlette Horsebit loafer. A cipő varázsa tulajdonképen egyszerűségében rejlik, a minőségi bőrből készült darabot csupán egy a zablára emlékeztető dísz teszi különlegessé. A loafer népszerűsége bizonyított volt, hiszen 1969-re mintegy 84 ezer párat értékesítettek az eredetileg fekete bőrből készült cipőből. Az unisex modell azóta számos variációban jelent meg a márka kínálatában, vannak papucs, magassarkú, printelt és szőrmével díszített változatai, mely kétségkívül azt jelképezi, hogy egy nagy múltú márka tradícióival is tud reflektálni a divat állandó körforgására.

A legendás loafer

A legendás loafer

Gucci Bamboo bag

Mmegszületését nem a desing megújításának vágya, hanem sokkal inkább a szükségszerűség hívta életre. A körülményeket a II. világháború teremtette meg, hiszen ekkor Európa egész területén nagyban szankcionálták az anyagok felhasználást, így a bőrárúét is. A kézművesek ezután olyan anyagokat kezdtek alkalmazni, melyek továbbra is elérhetőek voltak. A Japánból importált bambusznád sérülésmentes melegítésére és lehűtésére a Gucci dolgozott ki egy technikát, mely lehetővé tette az nád kézitáska fogantyúként való használatát. A szükségszerű újítás különlegessége minden akkori divatrajongót megnyert, így népszerűsége megkérdőjelezhetetlen volt, azóta is a márka egyik védjegye ez.

Bamboo bag a '60-as években

Bamboo bag a ’60-as években

Gucci “Jackie bag”

A márka egyik legnépszerűbb modellje a mai napig is a klasszikus “Jackie bag”. Kevesen tudják azonban, hogy az 1950-es években megálmodott táska eredeti neve “Constance” volt. Mrs. Kennedyt azonban többször látták az azóta ikonná vált modellel, hat variációban is megvásárolta azt, így társadalmi befolyásának köszönhetően a darab hamar sosem látott népszerűségre tett szert. A kor egyik legstílusosabb hölgye előtti tisztelgésből Jacqueline Kennedy után 1964-ben az eredetileg Constance névre hallgató darab fantázianevét Jackie-re változtatták.

Jackie Kennedy kedvenc táskájával

Jackie Kennedy kedvenc táskájával

Gucci Marmont

Igazi “it bag” a Gucci “Marmont” névre keresztelt darabja, amit a már a márka jelenlegi kreatív igazgatója, azaz Alessandro Michele tervezett. A fő ihletforrást az alapító, azaz Guccio Gucci tiszteletére tervezett GG monogramot mintázó csatt adta. A 2016-os debütálást követően a sárgaréz lánccal ellátott táska rögtön beírta magát a divat történelemkönyvébe.

Az "it bag"

Az “it bag”

Érdekes Gucci sztorik

A családi vállalkozásként indult, azonban a milliárd dollárokat érő üzlet igazgatóságában ma már egy Gucci sem foglal helyet.

A márka darabjai közül, meglepő módon nem egy táska, hanem a Genius fantázianévre keresztelt farmer került a Guinness Rekordok Könyvébe. A rekord pedig nem más mint az, hogy 1998-ban  3134 dolláros árának köszönhetően minden idők legdrágább farmerjaként tartották számon.

A Gucci egyik farmere (nem képnkön) a Guinness Rekordok Könyvébe is helyet követelt

A Gucci egyik farmere (nem képünkön) a Guinness Rekordok Könyvébe is helyet követelt

Az 1921-es alapítást követően hatvan évvel, azaz 1981-ben tartották meg a Gucci első divatbemutatóját.

Gucci sneakerek

Persze a sneakerek világától sem maradt sokáig távol a márka, hiszen 1984-ben kiadták első teniszcipőjüket, ami nemes egyszerűséggel kapta meg a “Tennis” nevet. A darab semmi extrát nem tartogatott: egy egyszerű  fehér bőr felsőrésszel megálmodott és a márka védjegyének számító zöld és piros színekkel díszített modellel álltak elő. A legnépszerűbb Gucci sneaker a márka kínálatából azonban vitathatatlanul az Alessandro Michele igazgatása alatt piacra dobott “Ace” lett.

Gucci Ace

Gucci Ace

nojemi

Vallom, hogy egy jól megválasztott cipő a legegyszerűbb szettet is tíz pontossá varázsolja.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

×