A Skechers sztori – mi van a márka mögött?

A Skechers márkát ugyanúgy ismeri mindenki, mint a Niket, az adidast vagy Vanst. Viszont ha megkérdezel valakit, hogy a Skechers sneakerek menők-e, akkor nemtől és életkortól függően elég különböző választ kaphatsz – még olyan is lesz, aki visszakérdez, hogy szerited egyáltalán sneaker-e egy Skechers? Szóval egy kicsit utánamentem a Skechers márka sztorijának és találtam meglepő dolgokat és szerintem te is fogsz 😉 Tovább!

Így indult a Skechers

A Skechers története a kilencvenes évek elején, egészen pontosan 1992-ben indult, egy kaliforniai tengerparti házban egy tucatnyi alkalmazottal, az alapító, Robert Greenberg vezetésével. Greenberg ekkorra már jelentős tapasztalatokkal rendelkezett mind a kereskedelemben, mind a cipőiparban. Már akkor megcsillant a marketinghez és a merchandisinghoz való érzéke, mikor a nyolcvanas években egy csomó E.T.-s cipőfűzőt adott el a film sikerét meglovagolva. A Skechers alapító atyjának jelentős szerepe volt a nyolcvanas években a fiatal amerikai csajok szívét és lábát meghódító L.A. Gear márka létrehozásában és felfuttatásában is. De a Skechers sztorija igazából akkor kezdődött, amikor az L.A. Gear-é hirtelen véget ért.

Sportcipők vs. utcai sneakerek

A kilencvenes évek elején már nem volt kérdés, hogy a sportcipők/sneakerek már jelentős szereplői a cipőpiacnak. A tinédzserek lábán már több mint egy évtizede szinte csak ilyen cipőket lehetett látni: a Superstar, az Air Force 1 és a Jordan brand jó ideje a populáris kultúra és az utcai divat meghatározó részei voltak. De a piacot domináló nagy szereplők, a Nike, az adidas és a többiek még kivétel nélkül sportcipőt gyártottak, amit „amúgy” a srácok és a csajok az utcára is hordtak – és amiket a nagy márkák alapvetően a férfiak igényei és ízlése szerint pakoltak össze. De az utcai sneakerek, főleg a női utcai sneakerek terén nem volt jelentős választék – ezt ismerte fel a Skechers.

Favágó bakancstól a grunge stílusig

De a Skechers azért tett néhány „vargabetűt”, mielőtt az utcai sneakerek piacának egyik legnagyobb szereplője lett. Az első modelljük egy magasszárú bőr „favágó” stílusú bakancs, a Cascades Loggers Boot volt, mely egyébként népszerűsége miatt a mai napig kapható! Aztán voltak a brit bakancsmárka, a Doc Martens egyesült államokbéli forgalmazója is, de hamar letisztult a profil és teljes gőzzel a férfi és női utcai sneakerek irányába álltak be.

Az első sikermodell a Skechers Chrome Dome volt, egy masszív, magas talpú, koptatott cipő, mely nagyon jól passzolt az akkoriban divatos grunge kőmosott, szakított farmerhez, srácoknak és csajoknak egyaránt.

A márka gyors ütemben fejlődött és nem egészen három évtizedes dinamikus terjeszkedésen túl minden kontinensen jelen vannak, rengeteg (tényleg rengeteg) modellt adnak ki évről-évre és egészen nagy sneaker márkákkal egy ligában játszanak.

Skechers: a favágó bakancstól az utcai sneakerekig

Skechers: a favágó bakancstól az utcai sneakerekig

Csajok, menő a Skechers? Igen!

A Skechers mindig is nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a cipői kényelmesek és jól hordhatóak legyenek, a cipők külső megjelenése viszont eléggé megosztotta a közönséget. Arra a kérdésre, hogy a Skechers menő sneaker márka-e egészen biztosan más választ kapsz egy mainstream stílust követő csajtól, mint egy sneakerhead sráctól. Ez annak köszönhető, hogy főleg ezredforduló környékén és utána a kétezres években a Skechers ontotta magából a csajoknak eléggé bejövős színes, csillogós platform cipőket és szandálokat.

Energy és D-Lite

Ilyen volt például a Britney Spears lábán berobbanó csillogó-villogó Skechers Energy modell – amit amúgy pont 2019 őszén hoztak vissza „retro” sneakerként. De nem ez volt a sziluett első „visszatérése”, 2007-ben D-Lite néven egy lightosabb formában hozták ki. Ez a modell 2017 magasságában a Távol-Keleten lett ismét nagyon népszerű, a koreai K-Pop előadók (és persze rajongóik) körében.

 

Britney Spears és a Skechers

Britney Spears és a Skechers

Sztárok, celebek, influenszerek

A Skechers sosem bízott semmit sem a véletlenre, hogy megismerjék a cipőit, mindig is egy csomó reklámot toltak és az ezredforduló híres celebjeivel működtek együtt. A fent említett Britney Spears együttműködésen túl van még bőven példa hasonlókra. Az illusztris listán ott van még Kim Kardashian, Selena Gomez vagy már a Z-generációhoz közelítve Camila Cabello.

Mi a helyzet a srácokkal?

Ha viszont a férfi vonalat nézzük, akkor Skechers cipők „praktikus” megjelenése szerintem a valódi értelemben vett „dad shoes” kategórián belül tartotta a márkát. Személy szerint a férfiaknál egy jó ideig csak a tizes és húszas éveiket egy ideje már maguk mögött hagyó amerikai turistákon láttam Skecherst. Vagy azokon, akik szerették például a kényelmes memóriahabos talpat – de a flexelésről a sarokcsiszoló jutott az eszükbe és nem a menőzés. Ne feledjük, hogy a „dad shoes” vagy „chunky shoes” formavilág néhány szezonnal ezelőtt még egyáltalán nem tartozott abba a kategóriába, amit egy sneakerhead/hypebeast felvenne…

Ilyen a divat: minden változik!

Ezen a téren a helyzet alaposan megváltozott, szó szerint a feje tetejére állt! Ebben is nagy szerepe volt Kanye West Yeezy sorozatának: a Yeezy 700-as apacipős, tömzsi és vastag talpú formavilága a Balenciaga Triple S cipővel együtt széles rést ütött az „apa-cipőket” és a fiatalok által hordott, menő sneakereket elválasztó, meglehetősen magas kerítésen 😀 És ezzel együtt a korábbi retro chunky modellek is újra divatba jöttek, az utóbbi években példuál a Nike Air Max 95 vagy épp a Fila Disruptor.

Dad shoes? Skechers!

Ezzel a szemmel nézve már a Skechers sneakerek is abszolút jó választás azoknak, akik dad shoest húznának a lábunkra. Plusz pont (nem is kicsi), hogy egy Skechers cipőt egészen pénztárcabarát áron megkaphatsz, a modellek nem a negyven- és ötvenezer forintos kategóriában tanyáznak (a több százezer forintos Balenciágát most hagyjuk is), a legtöbb modell a huszonezres kategória. És azt még azok is elismerik, akik szerint a Skechers sneakerek egészen mostanáig nem tartoztak a cool kategóriába, hogy a kényelemmel és a tartóssággal sosem volt gond – hiszen Apa sosem vett volna olyan cipőt, ami „nem éri meg a pénzt” 😉

gergő

A cipőimet - bár már nagyon sok van - nem gyűjtöm, hanem hordom :)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

×