r/streetwear – a közösség inspirálta magazin

Újonnan induló sorozatunkban olyan újságokat és könyveket mutatunk be nektek, amiket a világháló nyújtotta lehetőségek és információtornádó mellett is érdemes lehet beszereznetek. Kezdjük is rögtön egy nem mindennapi újsággal, az r/streetwear -el, katt a továbbra!

r/streetwear magazine - Issue 02

r/streetwear magazine – Issue 02

Biztos hogy sokan ismernek közületek divattal foglalkozó kiadványokat, de le merem fogadni, hogy csak kevesen találkoztak ezzel az újsággal. Ha valaki egy kicsit szélesebb skálán mozog a divat és sneakerek világában, akkor előbb-utóbb el fog jutni a Reddit-re, ahol számunkra elég sok releváns topicot fedezhetünk fel. Én most mégis maradnék inkább cikkünk tárgyánál.

Az első lapszám

Az első lapszám

Az eredetileg egyetemi projectként futó magazin ötlete akkora pozitív visszacsatolást kapott a közösség tagjai által, hogy Dan Hart-Davies, a grafikus designerként tanuló liverpooli egyetemista megvalósította sokuk álmát, és fizikai formába öntötte a magazint.

A tartalom

Maga az újság alapötlete egyszerű de nagyszerű. A tartalom egy részét a Streetwear topic lakói szolgáltatták az eltelt évek alatt, a másik feléhez pedig a “fórumon” gyakrabban feltűnő ismertebb felhasználók lettek felkérve egy interjú erejéig. Nekem különösen tetszett, hogy nem a divatszakmához közeli emberekről olvashattunk az első lapszámban, hanem azokról a személyekről, akikhez eljutnak az általuk megálmodott ruhadarabok illetve sneakerek.

Sokszor elég, ha a képek magukért beszélnek

Sokszor elég, ha a képek magukért beszélnek

Sajnos az első lapszám már nem vásárolható meg, viszont a magazin egy korábbi verziója felkerült online lapozgatható állapotban, így bátran ajánlom annak az elolvasását.

A debütáló printben főleg a felhasználók által feltöltött képek voltak láthatóak, mellette egy-két hosszabb hangvételű cikkel, ám a következő megjelenés már tartalmasabb lett, ugyanis az eddigiek mellett már márkaismertetők is találhatóak benne.

Carhartt ismertető

Carhartt ismertető

Megjelenési gyakoriság tekintetében viszont nem beszélhetünk hagyományos újságról, hiszen a két lapszám között majdnem 1 év telt el. Ám ez az idő hasznosan lett eltöltve, ugyanis a 2. kiadvány minőségében is jelentős javuláson ment keresztül. Mivel kezdetben ez az egész fizikai megjelentetés csak egy hobbiprojectnek indult, az újságban található képek minősége nem volt a legjobb, néha pixeles képekbe is belefuthattunk.

A folytatásba azonban nem tudnék belekötni, ugyanis mind a papír minősége és érzete, mind a képek élessége becsületére válna a nagyobb magazinoknak is. Szinte érezni lehet a befektetett energiát az újságot átlapozva, mivel látszik, hogy nem hagyományos újságírói/tördelői szemmel, hanem grafikus nézetőponttal lett megálmodva.

A második felvonás

A második felvonás

Az interjú

Lehetőséget kaptam, hogy egy rövid interjú erejéig kifaggassam a magazin ötletgazdáját Dan Hart-Davies-t, kicsit informálódva ezáltal az újságkiadás kulisszatitkairól.

Miért döntöttél úgy, hogy kiadsz egy saját magazint? Azt olvastam, hogy eredetileg egyetemi projectként indult a dolog, de miután a közösség pozitívan reagált a digitális kiadásra úgy döntöttél, hogy fizikai formában is megjelenteted.

Grafikus design-t tanultam az egyetemen, és az egyik feladatomnak azt választottam, milyen kapcsolatunk van a fizikai és digitális médiával, valamint ezek ketten hogyan viszonyulnak egymáshoz. Mindig is szerettem a magazinokat illetve az általuk képviselt design változását az idő előrehaladtával, így logikus lépésnek tűnt számomra egy online újság elkészítése, hogy kipróbáljam magam. Azért választottam a Reddit r/streetwear topic-ját, mivel az ottani közösség nagyon sokszínű, és olyan dolgokat szoktak megosztani az oldalon belül ami miatt úgy éreztem, ez működni tudna fizikai megjelenésben is.

Tudnál nekünk mondani valamit a folyamatról, hogyan tervezel meg egy lapszámot?

Őszintén szólva ez egy nagyon hosszú folyamat, a 2. kiadást majdnem egy évig tartott összerakni és kiadni, mivel rengeteg ember munkáját és elkészült tartalmát kellett összehangolni. Amint az újság esszenciája összeállt, utána kezdhettem el a lap külalakjával foglalkozni, ami őszintén szólva a legszórakoztatóbb rész az egész folyamatban, ugyanakkor a legtöbb odafigyelést igénylő, mivel minden apró részletre figyelned kell a tervezés során. Miután a magazin designja összeállt digitálisan, elkezdek gondolkodni azon, hol kerüljön legyártásra a lap, és milyen papírt használjanak hozzá. Kicsit körülményes ez a rész, ugyanis azt szeretném, olyanok legyenek a színek és az újság tapintása mint amilyennek én elképzeltem. De mindez megéri, amikor látod fizikai formába öntve a digitális tervedet, és olyan lett mint amilyennek mindíg is akartad.

Ha választhatnál egy márkát vagy designert, akivel lehetőséged lenne együtt dolgozni, és interjút készíteni ki/mi lenne az, és miért?

Ez egy nehéz kérdés, mivel rengeteg ember és brand van, akik inspirálnak engem illetve a munkámat, de valószínüleg Tom Sachs-et vagy JJJJound-ot választanám szívem szerint. Nagyon boldog lennék ha hallhatnám az ő véleményüket a mai modern divatról és az irányt ami felé tart jelenleg. Szerintem érdekes lenne ezt tudni olyan személyektől, akik maguk is dolgoztak, vagy épp még mindíg dolgoznak a streetwear szcénán belül.

PLEASURES special

PLEASURES special

Mit gondolsz az influencerek megjelenéséről a kisebb márkák életében, amikor elkezdik hordani a márka egyes ruhadarabjait? Szerinted ez pozitív vagy negatív dolog? Gondolok itt pl Kanye West és az Anti Social Social Club esetére.

Én teljes mellszélességgel támogatom a kisebb márkákat, és hiszem azt hogy ők is értékelik az influencerek segítségét, de ennek ugyanakkor meglehet az árnyoldala is. Ha maradunk az ASSC példájánál megfigyelhetjük, hogy miután Kanye által berobbantak a köztudatba, akkora lett rájuk az érdeklődés, hogy a náluk megrendelt termékeket nem tudták időben kiküldeni a vevőknek, ami aztán a több hónapos csúszásokat, és a teljes joggal felháborodott tömeget eredményezett. De összességében nézve mindenképp pozitív dolognak tekintem az influencerek és márkák kapcsolatát, feltéve ha az adott brand kezelni tudja az esetlegesen megnőtt figyelmet.

Miért döntöttél úgy, hogy az újság mellett egy saját design-al ellátott pólót is elkezdesz árulni? Mi volt a grafika mögötti ötlet?

Úgy gondoltam tennék vele egy próbát, ezt tűnt a helyes lépésnek. Ha az embereknek tetszik, akkor meg fogják venni, ha pedig nem szimplán csak mellőzik a dolgot. Szerettem volna egy olyan dolgot is elérhetővé tenni a vásárlóknak, ami kapcsolódik a magazinhoz, és betekintést enged a grafika által az újság tervezési folyamatába, de azt sem akartam, hogy túl egyértelmű legyen.

Változatos tematika

Változatos tematika

Ha tervezed harmadik lapszám kiadását, van már bármi ötleted a tartalom szempontjából?

Még nagyon korai időpont a harmadik újságról beszélni, mivel minden attól függ, a közösségnek mennyire nyeri el a tetszését az aktuális nyomtatvány. De természetesen én örülnék, ha a harmadik felvonás is meg tudna valósulni, mivel felmerült egy pár elég ígéretesnek tűnő dolog és ötlet töb céggel és márkával is.

Általánosságban elmondható, hogy megéri neked anyagilag egy magazin megjelentetése?

Hogy őszinte legyek nem igazán :D. Nagyon szerettem volna, hogy ez a magazin a lehető legjobban sikerüljön az adott körülményekhez képest, szóval a korábban említett papír kiválasztásra nagy hangsúlyt fektettem. Egy limitált darabszámú, de magas minőségű magazin kiadása nagyon drága, ezért jól át kell gondolnod hogy bele akarsz-e vágni a dologba. Még ha nem is feltétlen térül meg anyagilag a dolog, nem keresel rajta sokat akkor is jó látni a munkád gyümölcsét, és hogy az emberek mennyire pozitívan értékelik, szóval én azt tanácsolnám ha úgy érzed a saját ötletedre vevők lennének az emberek, mindenképp vágj bele!

Mi a véleményed arról, hogy a streetwear és designer szegmens elkezdett egymás felé közeledni, és közös termékeket készíteni?

Pozitívan állok hozzá, feltéve ha kellő odafigyeléssel csinálják. Mindaddig amíg a két irányzat meghatározó stílusjegyeit figyelembe veszik, szerintem működhet a dolog.

@HENRYHWU

@HENRYHWU

Milyen streetwear / sneaker / divat újságokat követsz illetve vásárolsz magadnak? Tudnál nekünk ajánlani esetleg egy párat? Legyen az akár online, akár fizikai megjelenés.

A főbb címek amiket követek az a Highsnobiety, i-D, Dazed illetve a Brick, ha zenéről van szó. Ezek szerintem remekbeszabott újságok, melyeket mindenképp érdemes olvasni.

Van számodra olyan márka, amit akár napi szinten is követsz? Mi a kedvenc brand-ed?

Sok márkától van 1-2 ruhadarabom, de én nem szentelek különleges figyelmet egyetlen brand-nek sem igazán. Nike, MKI, The North Face és a Carhartt cuccok azok, amikkel minden esetben elégedett vagyok.

Körbe tudnád esetleg írni a streetwear és sneaker kultúrát a lakhelyeden, Liverpool-ban? Miket szoktak hordani általában az emberek, és mik a legkedveltebb márkák?

Hogy őszinte legyek, a kifejezetten “hype” kultúra elkerülte Liverpool-t. Természetesen sok ember van, akik Supreme, Palace, YEEZY és Off-White cuccokban járnak, de nem jönnek veled szembe minden pillanatban az utcán, mivel úgy tűnik az itteni emberek inkább a designer márkákat részesítik előnyben. Szinte minden Liverpool-i lakosra igaz, hogy nagy figyelmet fordít a cipőjére, ezért rengeteg Air Max 95-öst látni az utcán, függetlenül attól hogy épp milyen idős az ember.

A közösség oszlopos tagjai is tiszteletüket teszik

A közösség oszlopos tagjai is tiszteletüket teszik

Van olyan ruhadarabod vagy cipőd, amire különösen büszke vagy a saját ruhatáradból?

Az egyedüli sneaker ami a birtokomban van, viszont nem hordom az a Nike x Travis Scott AF1-es. Nagyon szeretem ezt a cipőt, viszont ha véletlenül koszos lesz akkor nagyon nehezen lehet letisztítani, ezért inkább otthagyom a polcon. Viszont ami most a jelenlegi kedvencemmé lépett elő az a Nike x Carhartt 95-ös Air Max, ami nagyon jó szolgálatot fog nekem tenni ebben a szeszélyes angliai időjárásban.

Nike x Carhartt Air Max 95

Nike x Carhartt Air Max 95

A magazin második lapszáma még elérhető a webshop-ban, viszont érdemes sietni, mivel limitált printről szó ha egyszer elfogy, akkor már nem lesz utánnyomás.

Örök igazságok

Örök igazságok

Összességében elmondhatom, hogy egy remek design-al megáldott újságról beszélhetünk, amiből süt a befektetett energia és odafigyelés is. Kellő egyensúlyban van az írott tartalom és a képanyag is, de ez szinte elvárt egy divattal foglalkozó lapnál, ahol a vizualitás kielégítése fő célt kell hogy szolgáljon. Az újság tartalmára nem tudnék negatívumot mondani, a maga témakörében szerintem mindegyik érdekes és olvasmányos volt, de természetesen angol print lévén a nyelvtudás elengedhetetlen, bár amondó vagyok, hogy a képek nézegetése miatt is érdemes lehet elgondolkodni a beszerzésén.

csehla

47-es lábbal nem könnyű az élet.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

×