A resellerek szerves részei a sneaker világnak. A márkák viszont mintha már nem tekintenének jó szemmel a reseller világra. Hogy vajon miért, az kiderül a tovább után.
Anti reseller cipő
Mivel manapság rengeteg cipő limitált darabszámban jelenik meg, ezért a resellereknek lehetőségük van a kereskedő és a végfelhasználó közé állni és egy úgymond „második esélyt” kínálni azoknak, akik lemaradtak a cipőről és tényleg hordani szeretnék azt. Természetesen nem a vágyakozó két szép szeméért, hanem haszonszerzési céllal, általában sokkal magasabb áron mint a retail (kiskereskedelmi) ár. Vannak, akik nagyon jól megélnek csak a resellerkedésből, vannak akik pedig csak egy-egy cipőt adnak tovább jövedelem kiegészítés gyanánt vagy hogy a következő kiszemelt cipőre tőkét gyűjtsenek. Mivel elég nagy számban érkeznek limitált cipők, ezért egyre csak bővül az ezzel foglalkozó oldalak kínálata, mint a StockX vagy a Klekt. Sokáig senki nem hordja ezeket a cipőket, legtöbb esetben már nem on-feet képek készülnek a csukákról, hanem polcon lefotózva vagy a dobozok felpolcolva a beszerzés után. A márkák azt szeretnék, ha ezek a termékek utcára kerülnének és az emberek hordanák őket. Erre próbálja most a Nike felhívni a figyelmet egy úgynevezett Anti Reseller cipővel, a Jordan 1 Retro „Not For Resale” cipőjével.
Air Jordan 1 High „Not For Resale”
A cipő meglehetősen egyszerű kinézetet kapott, fekete-fehér-sárga színekben lesz elérhető első körben (várható egy második kiadás is). Több olyan pontja is van a cipőnek, ami elég feltűnően hívja fel a figyelmet, hogy ez a cipő nem a reseller piacra készült (de ott fog landolni :D)
Rock it!
Egyből szembetűnik „WEAR ME” felirat a nyelveken, ami egyértelműen arra utal, hogy a cipő nem a polcokra és nem más oldalakra készült, hanem a lábakra. Ha megvetted hordjad, koszold össze, de ne a polcodon porosodjon.
Limited?
A resellerek kedvenc cipői azok amik számozottak. Így még inkább fel tudják srófolni egy-egy cipő árát, mert azon jól látható, hogy például csak ötezer darab készült belőle. Ezáltal fokozzák a limitáltság és egyediség illúzióját. Ezzel a felirattal egyértelmű utalást tesznek arra, hogy ez a cipő nem számozott (de azért limitált)
General Release (?)
Mondjuk ez a felirat egy vicces pontja a cipőnek, „general release”, azaz „általános kiadás” vagyis, hogy semmi extra. Na most egy olyan csukára ráfogni, hogy semmi extra, ami extra, elég érdekes szembenállás. Mindegy, a lényeg, hogy általános kiadás, semmi extra, tessék úgy is venni.
‘Ráncos’ Jordan
Please crease, azaz lehet úgy is fogalmazni, hogy kérlek ráncolj össze. A reseller piacon addig lehet sokat kérni egy cipőért amíg hordatlan állapotban van. Egy-két méter után is koszos lesz a cipő talpa az utcán, és akár az orr része is megtörhet, ráncos lehet. Így már nem is lehet úgy eladni, hogy hordatlan állapot. Ha akkora a ránc valószínű StockX-ék is postafordultával küldik vissza a cipőt a feladónak.
Csak semmi fotó
Nagyon szép hímzés került a sarok részre „NO PHOTOS” felirattal. Ezzel vélhetően azt szeretnék sugallni, hogy ne fotózgasd a cipőt hanem hordjad. Bár ugye amit nem fotózol le, az meg sem történt. Lehet pont ez az értelme? Mindenki döntse el maga. Mondjuk egy on-feet képnek behestegelve szerintem Nike-éknál is örülnek.
Off-White influence?!
A cipőnek az igazán pikáns része pedig a „NOT FOR RESALE” felirat a midsole-on. Az azonnal észrevehető, hogy a jelenlegi leginkább hypeolt tervező és a Nike-val kollaboráló Virgil Abloh féle Off-White x Nike betűtípust használták erre a szövegre. Kapásból mindenki az Off-White-ra asszociál.
Az üzenet egyértelmű!
Az üzenet a Nike részéről egyértelmű: az amerikai sportszergyártó kezdi megelégelni, hogy a termékei más oldalakra kerülnek fel és a sneakerheadek a polcokra és saját stock-ra vásárolják a cipőket és nem pedig hordják őket. Az üzenet bár egyértelmű, de a kivitelezéssel -amennyiben a hírek igazak- pont az ellenkezőjét fogják elérni. Mivel NRG kiadás, így nagyon limitált darabszámban lesz elérhető, amivel pontosan az ellenkezőjét fogják elérni: a cipő a resell oldalakon lesz elérhető, vélhetően nagyon drágán.
Mitől nőhetett ekkorára a resell piac?
Egyre többen látták meg a lehetőséget, hogy egy-egy cipőért vannak akik mindent megadnak. Egy új fiatal generáció a szemünk előtt kezdett kibontakozni, akik a hype világába születtek bele, de inkább ők maguk generálják maguknak a hype-ot. Mivel ezek a termékek limitált darabszámban érkeznek, a kereslet nagyobb mint a kínálat ezért az árak a reseller piacon dupla, tripla de sok esetben többszöröse is lehet. Rengeteg oldalon már nem olvasni mást, mint, hogy csak és kizárólag a high-end cipőkről beszélgetnek. Ami nem az, az már szóba se jöhet: csak a Yeezy, Pharell vagy ruháknál a Supreme. Erre a márkák és a resellerek is vérszemet kaptak, sorozatban, már-már eszetlen tempóban dobálják ki limitált darabszámú kollabokat és egyedi modelleket, amivel nagyon nehéz lépést tartani. Pont viccelődtünk nagyon jó barátommal, hogy ha a Supreme egy padot vagy egy fadarab printjét tenné a pólóra, valószínű azt is horror áron adnák vennék a csoportokban és a különböző oldalakon. Lényegében ez a hype adja meg a táptalajt a resellereknek. Mivel ezeknek a termékeknek megvan a gazdája valahol, szépen fogyogatnak, de nem lehet azt mondani, hogy olyan tempóban, mint ahogy azt várják, mivel a gyártók folyamatosan hozzák az újabb termékeiket.
Mit lehetne tenni valójában?
Talán semmit. A resellerek a sneaker világ szerves részei, mindig is lesz resellerkedés és adok-veszek. A termékek darabszámának növelésével talán elérhetnék a gyártók, hogy mindenki aki szeretne, hozzájusson az általa vágyott cipőhöz, így talán az árak is lejebb csúsznak. Persze itt sem egyszerű a helyzet, mert az appokon a különböző online és offline raffle során több felhasználói fiókkal vagy több névvel is játszanak az emberek, így növelve az esélyt a beszerzésre és az eladásra. Minden embernek a saját értékrendjére van bízva, hogy egy termékért mennyit áldoz. Szokták mondani, minden annyit ér, amennyit megadnak érte, tehát ez nagyon egyéni és szubjektív.