2013. december 27-e piros betűs ünnepként volt bejegyezve a sneakerheadek naptárjába: az elmúlt évek egyik leginkább hype-olt cipőjének, a Kanye West és a Nike kollaborációjából született Air Yeezy 2-nek tetőtől talpig vörös ‘Red October’ színállásának megjelenését várták. Aztán a Foot Locker egy last minute karácsonyi ajándékként azzal örvendeztette meg a rajongókat, hogy a jeles napon mégsem lesz kapható a cipő és további információjuk sincs. Ez rövid időn belül a második érdekes fejlemény volt a modell körül: Kanye 2013 november végén jelentette be, hogy átigazol az adidashoz. Ezek alapján úgy gondoltuk, hogy érdekes lenne utánanézni az egész Air Yeezy sztorinak – főleg mivel amekkora rajongás külföldön körülveszi, legalább annyira ismeretlen itthon a szélesebb közönség számára (természetesen sneaker freaker olvasóink a kivételek közé tartoznak 🙂 The Yeezy Hype a kezdetektől a Red October-ig a tovább után!
[caption id="attachment_29807" align="alignnone" width="620"] The Air Yeezy Hype * képek, sztorik, minden, amit a Yeezy-ről tudni érdemes :)[/caption]Az Air Yeezy a Nike első olyan teljes kollab modellje, melyet nem sportolóval együtt készítettek, viszont Kanye Westnek nem ez az egyetlen cipős megmozdulása: 2009-ben a Louis Vuitton kollekcióját mutatta be a Párizsi Divathét alkalmával, benne volt még egy Bape kollaborációban és dolgozott együtt az olasz Giuseppe Zanotti cipőtervezővel is.
2007-ben láttak napvilágot az első hírek, hogy Kanye West a Nike-val közös modell kiadására készül. Mark Smith, a Nike kreatív igazgatója ugyanazon a folyamaton kísérte végig Kanye-t, mint, amit négy évtizede a sportolókkal is végigcsinálnak. A rappernek is nagyon bejött a Nikeval való együttműködés, mint elmondta, az általános iskola negyedik óta tervez skiccelt fel már Nike terveket 🙂 Az első Air Yeezy 1-et a 2008-as Grammy Díjátadón pillanthatta meg a közönség, az elkövetkező hónapokban pedig újabb és újabb színváltozatokat lehetett látni Kanye vagy éppen csapatának, barátainak a lábán. Ezzel egyre feljebb csavarták a várakozás izgalmát, míg végül 2009 április elején a közönséges halandók is hozzájuthattak a cipőhöz. Nyilván azok a halandók, akik hajlandóak voltak beállni a kígyózó sorokba, vagy tábort verni az üzlet előtt 😛
2009 tavaszán összesen három színállásban jött ki az egyes Yeezy, melynek tervezésekor a kényelem volt a legfontosabb, hiszen ez már eleve utcai (fellépő 🙂 cipőnek született. Örökölt elemeket az 1987-es Air Assultból, sötétben világító talpa, jellegzetes textúrás tépőzára, a fűzőrögzítő és az elől magasított szár azonnal felismerhetővé tették ezt a sneakert. A 225 dolláros bolti ár sem volt alacsony, de persze elég hamar elkapkodták a készleteket (összesen 3000 pár készült) és az interneten 1000 dollár felett is keltek el Yeezy-k. Ez már igazi ‘Sneaker Game’, amiben mi magyarok elég ritkán tudunk a pályára lépni, max a lelátón ücsörgünk 🙂
Nyilván ezek után mindenki a Yeezy következő verzióját várta, de még az sem volt biztos, hogy lesz ilyen… Egészen 2011 februárjáig, amikor Kobe Bryant ‘Black Mamba’ rövidfilmjéből a sneakerheadek megbizonyosodhattak róla, hogy a következő generáció létezik. Nem lehetett kivenni, hogy pontosan hogy néz ki, de létezik. Aztán ugyanazon év tavaszán a kaliforniai Coachella fesztiválon több ezer rajongó személyesen is megpillanthatta a „Kettest” Mr. West fellépésekor 🙂 A hype-generátor ismét nagyobb fokozatba kapcsolt, elkapott képek, szivárogtatások, paparazzi-fotók, ahogy azt kell…
Az Air Yeezy II megjelenési dátumát hivatalosan 2012 májusának utolsó napjaiban közölték, ekkor végre a cipő részletei is pontosan megismerhetőek lettek: Míg az első kiadás hagyományosabb megjelenésű volt, érdekes részletekkel, a Yeezy II-nek már a vonalvezetése is különlegesre sikeredett: A talpa egy Nike Air Tech Challenge II teniszcipőé (a világítás megmaradt :), a tépőzár pedig a Cross Training modellről származik. A még inkább „kosárcipős” első generációs Yeezyhez képest a kettesből eltávolítottak egy csomó „felesleges” bélést, vékonyabb lett a cipő, és a szármagasság is közepesre csökkent.
A felsőrész anyagválasztása is érdekes kombináció: bőr, ballisztikus nejlon és finom nubukbőr. A boka körüli részen anakonda mintázatú a bőr, a Nike pipát Vac-Tech módszerrel emelték ki. Igazi különlegesség a cipő hátulja, mely egy hüllőtarajt formáz. Sok részlet az ókori egyiptomra utal: a nyelven Ré napisten képe található (Mr. West nem aprózta el…), a tépőzáron a ‘YZY’ betűk kerültek hierogrifaként, a fűzővégek kis obeliszket formáznak, melyek egyébként egymás mellett a római II-est is kiadják. Először a Platinum és a Black színállások kerültek kiadásra, 500-500 darab.
„Természetesen” a 250 dolláros bolti ár többszöröséért lehetett csak hozzájutni a Yeezy II-höz az interneten, átlagosan 1500 és 3000 dollár között találtak új gazdára a cipők. Persze a hamisítók is hamar léptek, így több embernek kerülhetett „Yeezy II” a lábára, mint az eredeti 1000 „kiválasztott”, még hírességeken is feltűnt hamis cipő… Annyi bizonyos, hogy mi magyarok a „második körből” is kimaradtunk, én életemben két alkalommal láttam Yeezy II-t itthon lábon, de szerintem azok sem voltak igaziak…
Mint minden, amit ekkora hisztéria vesz körül, az Air Yeezy II termelte ki a sztorikat maga körül: melyik hírességnek a lábán látták, milyen rekordáron keltek el egyes darabok eBay aukciókon, ki az autóját, ki meg nem született gyermekét felkínálva egy párért, voltak, akik gördeszkáztak benne, válogatások készültek, hogy milyen cipők hasonlítanak rá, „kötelező” volt koncepció designokat készíteni, hogy ki milyen színállásban képzeli el a modellt, boldog-boldogtalan tagelte Instagramon (#airyeezy és #airyeezyii), sneakercube készült belőle, egy bronxi rapper, Jae Tips szomorú balladát készített, hogy el kell adnia gyűjteményéből Yeezy II cipőjét, hogy a pénzből tovább építhesse zenei karrierjét, sőt még a sneakerbox.hu is szentelt pár cikket a modellnek 😉 Tehát hype ez a javából, mindenki döntse el maga, hogy megér-e ennyit pénzt, nyűgöt, hisztériát egy pár cipő, vagy sem…
2013 novemberben érkezett a hír, hogy Kanye West átigazol az adidashoz, a háttérben pedig pénzügyek álltak: a sajtóértesülések szerint Kanye százalékot kért a cipők eladásából a Nike-tól, és ezt nem kapta meg.
Így jutottunk el a 2013 december végi várva-várt ‘Red October’ kiadáshoz. A tetőtől talpig piros színállás különböző fellépéseken már látható volt Kanye West lábán, illetve néhány egyéb ‘kiválaszott’ is pózolhatott vele, de az Kanye-adidas szerződés okozta bizonytalanság miatt néhányan eleve kételkedve fogadták, hogy a Foot Lockernél 2013. december 27-én hozzá lehet majd jutni a Red Octoberhez. Nyilván a Foot Lockernél nem a levegőbe beszéltek, de Szenteste előtt egy rövid twitter üzenetben mégis le lett fújva a buli, ami – nem nagy meglepetés – a düh, a csalódottság és az anyázás szolid keverékét zúdította a Foot Locker twitter profiljára.
Mi is kíváncsian várjuk a folytatást, mert akárhogy is alakul, biztos, hogy a ‘sneaker történelem’ egyik érdekes epizódját látjuk most, addig is mindenkinek jó vadászatot kívánunk a Vörös Októberre 😉
]]>