A látható Nike Air légbetét evolúciója

Ismét közeleg március 26., az Air Max nap. Mi a sneakerboxon nagyobb lélegzetvételű cikkekkel készülünk rá, melyek bepillantást adnak az AM modellek mögötti tervezői-fejlesztői munkába is. Cikksorozatunk első darabjában a látható Nike Air légbetét fejlődését követjük végig, kezdve onnan, hogy David Forland, a technológia atyja 1985-ben csatlakozott a Nike fejlesztési csapatához egészen 2015-ig, a ma elérhető legfrissebb és legfejlettebb Nike Air Max 2015 modellig. Bepillantás a kulisszák mögé a tovább után!

A látható Nike Air légbetét evolúció

A látható Nike Air légbetét evolúció

1987-ben a Nike Air légbetét már nem volt újdonság, hiszen akkor már kilenc éve volt, hogy debütált a Tailwind modellben. Viszont addig csak érezhető volt, és nem látható. Ez Tinker Hatfieldnek köszönhetően változott meg, új irányt szabva a sneakerek fejlődésének. De a történet még korábban és nem csak vele kezdődött. Egy másik kulcsszereplő David Forland volt, a Nike Párnázási Innováció Igazgatója (nem semmi pozíció 🙂 Ő 1985-ben csatlakozott a csapathoz, és az elmúlt 30 évet azzal töltötte, hogy a “látható Nike Air”, vagy ahogy ma is hívjuk Air Max technológiát tökéletesítse. És ez a fejlesztési folyamat egyáltalán nem volt kihívásoktól mentes.

A fókusz a kezdetektől fogva a látható légbetét létrehozása volt. Forland, aki a prototípusokat máig kézzel készíti, akkor érezte, hogy “megjelenik a villanykörte a feje felett”, amikor rájöttek, hogy elfordítsák a gázbetétet és a varratokat a tetejére és aljára helyezzék a kerülete helyett. Így született meg a látható Nike Air technológia és az Air Max 1 modellben mutatkozott be.

Az Air Max 1-ben debütál a látható Air légbetét

Az Air Max 1-ben debütál a látható Air légbetét

Az AM1-es megjelenéséig az Air  betéttel ellátott cipőtalpak folyamatosan vékonyodtak a gyártás megkönnyítse érdekében. “Mi innentől változtattunk ezen a megközelítésen, és még több gázt akartunk pumpálni a betétbe, hogy a sportolók a “levegőn futhassanak”. – emlékszik vissza Forland. “Ha megnézed az Air Max történelmét, különösen 1987 és 1993 között, akkor látható, hogy modellről modellre nőtt a gázmennyiség a betétben, és csökkent a habosított műanyag szivacs. Ez nagyon fontos cél volt, mert a szivacs idővel összetömörödik, a légbetét azonban nem.” – teszi hozzá.

Nike Air Max 90 - Több levegő, nagyobb párnázottság

Nike Air Max 90 – Több levegő, nagyobb párnázottság

A légbetét méretnövekedés új szintje az Air Max 180 volt, mely az első 180 fokban látható betéttel rendelkezett.  Ebben a szivacsot a talp járófelülete és a légbetét között teljesen eltüntették, de ezt sokkal könnyebb volt vizionálni, mint végül megvalósítani.

Nike Air Max 180 - A légbetét összeért a járótalp felülettel

Nike Air Max 180 – A légbetét összeért a járótalp felülettel

Az Air Max 1, Air Max 180 és Air Max 90 modellben a láthatóvá tett hátsó mellett elöl is volt Air légbetét, de ezt teljesen körbefogta a talp anyaga, és ezért rejtve maradt. Az, hogy ezek is napvilágra kerüljenek, az új fújt-hőformázott technológiának köszönhetően volt lehetséges, így a légbetét körvonalai követni tudták a cipő görbületét a láb elejénél. Ez az Air Max 93-ban debütált, és az Air Max 95-ben teljesedett ki. Ez utóbbi két különálló fújt-hőformázott egységet tartalmazott, és ez volt az első igazi látható elülső Air légbetétes cipő.

Nike Air Max 95 - a levegő többé elöl sem láthatatlan

Nike Air Max 95 – a levegő többé elöl sem láthatatlan

1997-ben jelent meg a talp teljes hosszában végighúzódó látható légbetét, melynek létrehozása szintén számos fejlesztési, design és gyártási erőfeszítést igényelt, hiszen ennek már teljesen le kellett követni a talp vonalát. Az eredmény az Air Max 97 lett.

Nike Air Max 97: látható légbetét az orrtól a sarokig

Nike Air Max 97: látható légbetét az orrtól a sarokig

Miután a légbetét már az orrtól a sarokig ért, Forland és fejlesztőcsapata tovább kutatta a fejlődési irányokat, az egyik ilyen a Tuned Air volt, az 1999-es Air Max Plusban, és amely később a Nike Shox technológiában teljesedett ki.

Nike Air Max Plus: Tuned Air, ami már majdnem Shox :)

Nike Air Max Plus: Tuned Air, ami már majdnem Shox 🙂

2006-ban, több, mint 20 évvel a projekt elindítása után az Air Max 360-ban Forland és csapata elérte a célt, hogy a cipőtalpból teljesen eltávolítsák a habosított műanyag szivacsot, ezzel minden irányban végigért a légbetét, nemcsak az orrtól a sarokig, de lefelé elérte a járótalpat, felfelé pedig szinte a talpbetétet 🙂

Nike Air Max 360: Viszlát szivacs: légbetét minden irányban

Nike Air Max 360: Viszlát szivacs: légbetét minden irányban

De ez sem jelentette a fejlesztési folyamat végét: a jelenleg legfejlettebb látható Air talpas modell az Air Max 2015, melyben tömlős megoldással és rugalmas barázdákkal érték el az eddigi legnagyobb flexibilitást. Forland tisztán emlékszik az első Air betétekre, és hogy fogalmuk sem volt róla, hogy fogadják majd az emberek. És arra is, amikor egy reptéri telefonfülkéből (ez sem most volt már 🙂 meglátta az első pár Air Max 1-est valaki lábán, aki már nem tesztelő volt 🙂

Nike Air Max 2015: még flexibilisebb

Nike Air Max 2015: még flexibilisebb

gergő

A cipőimet - bár már nagyon sok van - nem gyűjtöm, hanem hordom :)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

  • Rápó Kincső szerint:

    Szia Lenne egy kérdésem. Most nemrég vettem egy új Nike Air Max cipőt és félek hogy ennek is meg fog ráncosodni oldalt a vastag talpa mint az előzőnek. el lehet ezt kerülni Vagy esetleg lehet kezelni ezt a helyzetet?

×