Fogadjunk, hogy ezeket nem tudtad a Nike -ról!

A Nike a világ egyik legismertebb sneaker márkája. A pipa, az ikonikus modellek az Air Force-tól az Air Max generációkig, a számtalan kollab – ezeknek a nagy részét tuti te is azonnal vágod! Ezzel együtt biztos vagyok benne, hogy ebben a cikkben találsz olyan infókat a Nike történetéből, amiről eddig nem hallottál. Tudtad, hogy cégnek például nem is ez lett volna a neve, ha az alapítón múlik? Vagy hogy az első futócipőjük talpa egy gofrisütőben készült? Ha érdekel, hogyan is kezdődött a márka története és hogy jutott el a Nike napjainkig, akkor a tovább után megtudhatod 😉

1964: A kezdetek kezdete

A márkát, pontosabban annak elődjét, a Blue Ribbon nevezetű céget Phil Knight és Bill Bowerman alapították, 1964-ben. Knight-ban felmerült, hogy Japánban készült futócipőket Amerikában forgalmazzon. Így ebben az évben Japánba utazott, hogy Kiharchiro Onitsuka-val (az Asics későbbi alapítójával) tárgyaljon. Knight olyannyira meglepődött, hogy a japánok komoly tárgyalópartnerként kezelik, hogy ott helyben találta ki a Blue Ribbon cégnevet. A cég kezdőtőkéje mindössze 1200 dollár volt.

Phil Knight, a márka alapítója

1971: A Nike név és Swoosh logó

A cég a Nike nevet 1971-ben vette fel. Knight eredetileg ’Dimension 6.’-nek szerette volna átnevezni vállalatát, de végül (szerencsére) egy alkalmazott, Jeff Johnson ötlete nyert. Nike a győzelem istene a görög mitológiában, innen jött az inspiráció.

Szintén 1971-ben látott napvilágot a márka logója, a Swoosh is. Ezt a portlandi grafikai egyetem egy tanulója tervezte, csupán 35 dollárért.

A "Nike" és a "The Swoosh" védjegy dokumentumai

A „Nike” és a „The Swoosh” védjegy dokumentumai

1972: Bowerman és a gofrisütő különös esete

A márka társalapítója elég különös módon szerzett inspirációt az első futócipőjük elkészítéséhez. Bowerman és a felesége éppen reggeliztek, amikor a férfi a gofrisütőre nézve felkiáltott: Heuréka!

Nem, valószínűleg ez nem így történt, mindenesetre Bowermant tényleg a felesége gofrisütője ihlette meg. Ezután forró gumit öntött a sütőbe, így készült a Nike első futócipőinek talpa (és valószínűleg vehettek új sütőt a konyhába…)

A Nike első futócipője, a Moon Shoe

1979: Air Cushioning technology

Az Air Cushioning technológiát a márka 1979-ben használta először, a Tailwind nevű lépőjükben. A mai légtalpas cipőkkel ellentétben azonban ez még nem volt látható, hiszen a légtalp a cipő talpának a belsejébe volt beépítve.

NIKE Tailwind

1984: Az első Air Jordan sneaker

Ha a sneakerek világáról beszélünk, a márka számára az egyik legjelentősebb mérföldkő az 1984-es év. Ekkor szerződtették le ugyanis az akkor még csak 21 éves sztárt, Micheal Jordan-t. A fiatal kosaras először nem is akart hallani a Nike-ról, inkább az adidas vagy a Converse felé húzott volna, de végül mégis a pipások mellett döntött. Ebben az évben jelent meg az első Jordan 1 és a modell sikere azóta is töretlen, az egyik legikonikusabb sziluetté nőtte ki magát. A Jordan 1-ek történetéről egy korábbi cikkünkben részletesen is olvashatsz, összes Jordan cikkünket pedig itt találod.

Az első Air Jordan 1

Az első Air Jordan

1987: A látható légtalp

A látható légtalp az előbb említett Tailwind modell megjelenése után nyolc évvel, 1987-ben született meg, Tinker Hatfield és David Forland jóvoltából és az Air Max 1-ben debütált. Az innováció hatalmas újdonságnak számított akkortájt. A látható légtalp a mai napig meghatározó eleme a sneakervilágnak, persze már sokkal modernebb formában, mint 1987-ben. Azt, hogy pontosan milyen újításokon ment át a légbetét évről-évre, Gergő korábbi cikkéből megtudhatod.

Az Air Max 1-ben debütál a látható Air légbetét

Az Air Max 1-ben debütál a látható Air légbetét

1988: Egy sorozatgyilkos utolsó szavai

A ’Just do it.’ mottó az 1988-as év szüleménye, Dan Wieden találta ki. A férfi, saját bevallása szerint egy sorozatgyilkos, Gerry Gilmore utolsó szavai ihlették meg, aki a kivégzése előtt ennyit mondott: „Let’s do it!” (Csináljuk!).

A híres mottót egy sorozatgyilkos ihlette

2003: Újabb kosárlegendák és a rivális megszerzése

2003 is sikeres év volt a cég számára, hiszen nem kisebb sztárokkal kötöttek szerződést, mint Kobe Bryant és Lebron James. Ugyanebben az évben vásárolták meg egyik riválisukat, a Converse-t 305 millió dollárért.

2017: A legendás tízes

Jordan leszerződtetése mellett a mai „hypebeast-jelenség” miatt jelentős „sneaker-mérföldkő” a The Ten kollekció is, amely a Nike és a Virgil Abloh tervezte Off White kollabja. Ha egy kő alatt élted le a legutóbbi éveket, és nem tudod, hogy miről van szó, akkor kollaborációról részletesebben Boti cikkéből tájékozódhatsz.

Nike x Off-White: Virgil Abloh: a THE TEN kollekció

Nike x Off-White: Virgil Abloh: a THE TEN kollekció

Legendás Nike sneaker modellek

Nike Cortez

A márka egyik legikonikusabb lépője, a Cortez 1972-ben látott napvilágot. A cipőt a cég társalapítója, Bill Bowerman tervezte. A lépő az ’72-es olimpián debütált, és azóta is töretlen a sikere. Egy régebbi cikkünkben már kiveséztük a Cortez történetét, ezt ide kattintva elolvashatod, itt pedig megtalálod az összes Cortez cikkünket!

"Fuss Forrest, fuss!"

„Fuss Forrest, fuss!” – avagy Forrest Gump és a Cortez

Nike Blazer

A Blazer története (amelyről szintén találhatsz egy részletesebb cikket) egészen 1973-ig nyúlik vissza. A modell a nevét a helyi kosárcsapatról, a Portland Trail Blazers-ről kapta, és a csapat két játékosán láthattuk először ezeket a cipőket – mondani sem kell, hogy már jópár cikk készült a Blazerről is, itt megtalálod őket!

Nike Blazer – egy igazi klasszikus

Nike Dunk

A Dunk története 1985-ben kezdődött, ekkor a Nike 8 főiskola és egyetem kosárlabdacsapatát szponzorálta ezekkel a modellekkel. A Dunk elsőként a kosarasok, majd a deszkások körében vált felkapottá. A modell legendás Jordan 1-ek alapja.

Nike Dunk: Be True Your School

Nike Air Force 1

Napjaink egyik legfelkapottabb Nike modellje, az Air Force 1 1982-ben jelent meg először. Ez volt az első olyan kosárcipő, amelyben a márka az Air technológiát alkalmazta. Természetesen az AF1-ről is készült már törióra cikk 🙂 A modell egyszerű, letisztult, valamint a pénztárcabarát sneakerek közé tartozik, így érthető, miért is ennyire népszerű. De azon kívül, hogy az alapmodell ennyire keresett, a Nike elképesztő mennyiségű változatot hozott már ki belőle – először csak a színekkel és anyagokkal variáltak, az utóbbi években pedig bátran (néha túl bátran is…) hozzányúltak a cipő felépítéséhez is, egészen új formába öntve az ikonikus klasszikust, ezek között szemezgethetsz, ha körülnézel az összes Air Force 1 cikkünk között.

Air Force 1 – egyszerű, de nagyszerű

Nike Air Max ikonok

A látható légtalp, és ezzel együtt az Air Max modellek gyártása 1987-ben kezdődött, az Air Max 1-gyel. 3 évvel később debütált az Air Max 90, ’95-ben a 95, ’97-ben pedig értelemszerűen a 97. De az Air Max ikonok sora nem állt meg a XX. században: az utóbbi években a Vapormax, az Air Max 270 és az Air Max 720 is napvilágot látott. A korábbi Air Max ikonokról Noémi cikkében még több infót megtudhatsz – ide kattintva pedig összes Air Max cikkünket nézheted meg!

Az első Air max 95 és 97

Nike Air Huarache

Az első Huarache 1991-ben jelent meg, Tinker Hatfield jóvoltából. Tinker szeretet vízisíelni, az ott használt cipő, pontosabban az azon található neoprén nyújtott inspirációt a Huarache modellhez. A ‘Hua’-ból is számos változat látott napvilágot az utóbbi 30 évben, nézd meg azokat, amikről írtunk mi itt a blogon!

Nike Huarache

Nike Air Vapormax

A Vapormax még nem igazán rendelkezik hosszas történelemmel, hisz 2017 márciusában jelent meg. A Nike ezzel a modellel ünnepelte az első Air Max 30. születésnapját.

Vapormax – egy méltó „évfordulós ajándék”

Nike SB Stefan Janoski

A Nike-t első próbálkozása alkalmából enyhén szólva nem látták szívesen a gördeszkázás világában. Viszont kemény és szívós munkával felépítették a Nike SB almárkát, kifejezetten a gördeszkások igényeit, életstílusát figyelembe véve. Volt még ezen kívül az azóta befejezett Nike 6.0 sorozat is, ami itthon viszont inkább a BMX-esek körében lett népszerű. Na de vissza a deszkásokhoz: Stefan Janoski, amerikai gördeszkás 2009-ben kötött szerződést a márkával és ekkor jelent meg az első róla elnevezett modell. A cipő előnyeiként ugyanazokat tudom felsorolni, mint az AF1 esetében; egyszerű, bármihez fel lehet venni és (relatív) nem egy drága darab.

Stefan Janoski – egy egyszerű, bátran kombinálható darab

Nike Roshe Run

A Roshe Run, bár hype-ja nem volt túl hosszú életű, pár évvel ezelőtt a Nike legnépszerűbb modelljei közé tartozott. A cipő 2012-ben jelent meg, és nem sokkal később hatalmas népszerűségre tett szert, ez azonban viszonylag gyorsan lecsengett. Moszkvai útján Gergőnek sikerült csinálnia egy interjút Dylan Raasch-sal, a cipő szülőatyjával, ezt itt olvashatjátok el! Az összes Roshe cikkünket meg itt.

Roshe Run – a rövid életű sztár

Air MAG

A listán szereplő cipők közül kicsit kilóg ez a modell, hiszen a többivel ellentétben nem valószínű, hogy sok ilyen jön szembe velünk az utcán. És ez a jövőben sem várható, hiszen az már a múlt! Hogy mi van? Hát úgy, hogy a ’Vissza a jövőbe’ című film inspirálta cipő kétszer jelent meg, 2011-ben és 2016-ban. Mindkétszer limitált darabszámban volt csak kapható, 2011-ben 1500, míg 2016-ban mindössze 89 darabot gyártottak belőle. Ennek megfelelően a cipő ára magasabban száll mint egy repülő DeLorean, az első széria körülbelül 10 000, míg a második szériás darabok ára 25-30 000 dollár körül mozog.

Air MAG, a Vissza a jövőbe önbefűzős cipője

Nike Hall of Fame: sportolók

Illie Năstase

Ilie Năstase, román teniszező volt az első sportoló, aki aláírt a Nike-val, 1972-ben. Năstase igen sikeresnek számított, a ’70-es években összesen 40 hétig vezette a férfi teniszezők ranglistáját.

Illie Năstase és Phil Knight

Michael Jordan

Mint már a márka idővonalának rövid összefoglalójában olvashattad, a Nike és Jordan 1984-ben kötöttek szerződést, ezzel megalapozva a sneaker kultúra egy legendás modelljét.

Michael Jordan és az első Jordan 1 lépő

LeBron James

LeBron a Nike között 2003. óta állnak szerződésben egymással. 2003-ban a kosárlabdázó mindössze 18 éves volt, és sokan megkérdőjelezték a Nike döntését, hogy leszerződtetik. Mint a már megjelent, 17 modell mutatja, a márka jó döntést hozott, hogy aláírt a fiatal játékossal.

LeBron és a LeBron11

Kobe Bryant

Kobe is ugyanebben az évben, 2003-ban szerződött a márkával. Érdekesség, hogy Kobe elsőként az adidas-szal írt alá egy hat éves szerződést 1996-ban, a lejárta után azonban a Swoosh mellett döntött.

Kobe és a Kobe 9 Elite

Nike Hall of Fame: tervezők

Tinker Hatfield

Tinker Hatfield neve valószínűleg ismerősen cseng annak, aki jártas a sneakerek világában. A legendás tervező 1981 óta dolgozik a márkának, és rengeteg ikonikus Nike modell fűződik a nevéhez, többek közt az Air Max 1, valamint a 90, a Huarache, több Jordan modell és az önbefűzős MAG. Itt elolvashatsz vele egy magyarra fordított interjút, ami az Air Max Zero kiadásánásának alkalmával készült.

Tinker Hatfield és az Air Max 1

Denis Dekovic

Denis Dekovic a Nike focicipőiért felelős tervezőcsapat vezetője. Ő tervezte például a Magista-t, a Flyknit Mercurial-t és a Hypervenom-ot, amelyek az utóbbi pár év futballvilágának legmeghatározóbb darabjai közé tartoznak.

Denis Dakovic a Magista-val

Technológiák

Air és Air Max

Az Air technológia gyakorlatilag egy kemény, ugyanakkor rugalmas „kapszula”, túlynomásos gázzal töltve. Ez erő hatására összenyomódik, majd visszanyeri eredeti alakját. Az Air Max is gyakorlatilag ugyanez a technológia, annyi különbséggel, hogy míg az Air a cipő talpába van beleépítve, az Air Max kívülről is látható. Az adidas Boost megérkezéséig nem volt kérdés, hogy mely sneakerek a legkényelmesebbek a világon – azóta már nem ilyen egyértelmű 😉

A látható Nike Air légbetét evolúció

A látható Nike Air légbetét evolúció

Air Zoom

Az Air Zoom alapja két szövet réteg, amelyeket több ezer speciális, függőleges szál köt össze. A szálakat belül túlnyomásos gáz veszi körül. A technológia előnye, hogy a kényelmes, vékony és könnyű.

Az Air Zoom technológia

Shox

A Shox technológia alapjai az üreges, oszlopszerű elemek. Ezek amolyan lengéscsillapítóként működnek, alátámasztva a középtalpat.

Shox technológia

Lunarlite

A Lunarlite megalkotójának az volt a célja, hogy létrehozzon egy eljárást, amely azt az érzést adja vissza, ahogyan az asztronauták ugrándoznak a világűrben. A habosított párnázás csökkenti a láb és a csontokat ért nyomást.

Lunarlite technológia

React

Az adidas Ultra Boost 2015-ös megjelenése egy teljesen új szintre emelte a futócipőket, azok kényelmét. A technológiára a Nike a React eljárással válaszolt, amely vegyészek és mérnökök hosszas munkájának eredménye. A technológia megalkotásakor a márka tervezői egy térképet készítettek arról, hol éri a legtöbb nyomás a talpunkat járás, futás közben. Az React gyakorlatilag egy habszivacs, amelybe a nyomástérkép alapján lyukakat fúrtak, így csillapítva a lábunkra nehezedő nyomást.

Nike Epic React Flyknit

teljes React talpazat

Még ennyi sem volt elég Nike témában?

Ha ez a „rövid” összefoglaló felkeltette az érdeklődésed, vagy még több izgalmas, érdekes sztorira vagy kíváncsi a márka történetével kapcsolatban, figyelmedbe ajánlom Phil Knight A Nike-sztori című könyvét, amit a sneakerbox.hu shopjában is beszerezhetsz 😉

nojaasd

Ha valaha a cipősszekrényem közelébe kerülsz, ne lepődj meg; több sneakert és focicipőt rejt, mint magassarkút.
×