A Nike Air Presto kényelmes, gyönyörű, dizájnos: sok-sok más dolog mellett ezeket is el lehet mondani a modellről. De a legfontosabb mindezek előtt, hogy innovatív. A Prestonak több évtizednyi története van, de ezt a legtöbben nem is ismerik. Ezt szeretném most pótolni: ha érdekel egy kisebb töri óra, akkor megtalálod a tovább után!
Padawan cikk
Ezt a cikket Alex még akkor írta, amikor padawanként „gyűjtötte a kilométereket”, hogy sneakerbox.hu bloggerré váljon.
A Presto „atyái”
Három név forrt össze a Prestoval: Tobie Hatfield, Kevin Hooper, Bob Mervar. Hatfield és Hooper voltak az ötletgazdák, és Mervar volt az, akinek sikerült mindezt „működőre” megterveznie. Bizonyára sokan hallottatok Tinker Hatfieldről, a legendás Nike dizájnerről. Úgy látszik hasonló géneket örökölhettek Tobieval, mivel testvérek. Mindketten kitűnő gondolkodásmóddal és ízléssel lettek megáldva – így tervezhettek ilyen csodálatos cipőket. Tobie másik híres lépője a Nike FREE, ez is egy kiválóan kényelmes cipő lett.
Az első vázlat
Az Air Presto először 1996-ban került a vázlatpapírra. Hatfield felvett egy akkoriban hordott, jó minőségű, hagyományos futócipőt. Ekkor a Presto elkészítésének történetében a legmeghatározóbb észrevételét tapasztalta a lábán: a cipő szára a lábfejhez illeszkedve meggyűrődik. Elkezdett agyalni, hogyan tehetné kényelmessébbé, mellette dizájnossá, szavaival élve ’’papucsszerűbbé’’ a futócipőket.
Elkezdődik a munka
Hatfield legfőbb célja a szárrész gyűrődésének megakadályozása volt. A vázlatfüzete és egy toll segítségével sikerült kitalálnia, hogy egyszerűen csak ki kell hagynia ezt a részt a szárból – ezt V-bevágásnak nevezte el. Ez a változtatás nagy hatással volt a cipőre. Pár nappal miután a mintatervezőhöz sietett, ott volt az asztalán az új prototípus. A bevágás maximális kényelmességet, illeszkedést biztosított, pántként működve funkcionált. Ez lehetővé tette, hogy a cipő lábhoz táguljon. Ekkor megszületett az Air Presto ruházatnál használt méretezési rendszere (S, M, L, XL, stb.) Sajnos ez a cipő még nem kerülhetett a „nagyközönség” lábára, de nagy segítséget nyújtott a jövőbeni Air Presto tervezésekor.
Inspirációk
1998-ban lépett a képbe a Nike Air Gauntlet. Ez a modell szintén „réteges” volt, egy hátsó állíthatós sarokpánttal.
1999-ben megjelent az utolsó modell az Air Presto előtt, ami inspirálta őt. A Nike Air Zoom Drive egy kényelmesebb, futásra alkalmasabb cipőnek bizonyult, mivel teljesen új technológiával készült. Nagyobb tartást biztosított a felső lábrészen a keményebb borítás miatt.
… és megjelent a Presto
2000-ben lépett be a képbe Bob Mervar. Meglátta Hatfield vázlatait, és egyből tudta hogy ez a cipő lesz a jövő, ezért mindent megtett azért, hogy a mi általunk ismert modell most ott tartson, ahol tart. Amikor elkezdte megrajzolni azt állította, hogy az egyik legkönnyebb dolog volt: vonalakat húzott, azokat összekötötte. Talán ezért is tűnik ilyen letisztultnak, modernnek ez a cipő. Sok időt töltöttek az anyagok kiválasztásával, de végül a Nike Huarache mintája alapján, egy kényelmes szövettel oldották meg, ettől is lett ilyen komfortos ez a cipő. A V-bevágást visszafogottabbá csinálta Hatfield – ez volt az utolsó változtatás rajta.
A neve nem éppen egyszerűen dőlt el: több mint 300 névlehetőség volt, a sneaker neve végül Nike Air Presto lett, mert varázslatos hangzásnak tartották.
Azóta ebből a cipőből hihetetlenül sok fajtát adtak ki, de a Presto rajongóknak ez még mindig nem elég, évről-évre várják a friss változatokat és színállásokat! Nézd meg az összes Preso cikket a blogon!
Források: Complex és Sneakernstuff